Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Van Miltenburg en Kant over bovenregionaal gehandicaptenvervoer (Valys)

Kamerstuk, 28-9-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

28 september 2006

Antwoorden van staatssecretaris Ross op Kamervragen van het lid Van Miltenburg (VVD) (ingezonden 10 augustus) welke tevens een antwoord vormen op de Kamervragen van het lid Kant (SP) (ingezonden 31 augustus) over bovenregionaal gehandicaptenvervoer (Valys). 2050617560

Vraag 1
Zijn taxichauffeurs in geval van bovenregionaal vervoer verplicht een gehandicapte klant naar en van een gehuurde bungalow op een bungalowpark te brengen of mogen zij deze klant ook afzetten en ophalen bij de receptie?

Vraag 2
Staat in het aanbestedingscontract met Valys dat het tot de voordeur van de bungalow brengen afhangt van de "goedheid" van de taxichauffeur? Zo ja, waarom is dit opgenomen in het contract? Zo neen, wat kunt u ondernemen om iedere klant te garanderen dat deze voor de deur van de bungalow wordt afgezet?

Antwoord 1 en 2
In het contract tussen Transvision (de huidige uitvoerder van Valys) en VWS is opgenomen, dat de uitgevoerde rit van het bovenregionaal vervoer plaatsvindt van deur tot deur van het vertrekadres naar de gewenste bestemming. In het geval van een bungalowpark wordt als lijn aangehouden, dat de receptie als het adres geldt. De redenen waarom hiervoor is gekozen zijn verschillend van aard. Niet altijd zijn de terreinen van bungalowparken toegankelijk voor taxi's. Ook is het in de praktijk vaak zoeken naar de juiste bungalow, doordat een plattegrond ontbreekt, de bewegwijzering onduidelijk is, waardoor de aansluiting met andere ritten in de verdrukking kan komen. De instructie van Transvision aan de taxibedrijven is om de klant bij de receptie op te halen, respectievelijk af te zetten. Ook in de voorlichting aan de klanten gaat Valys hier van uit. Bij CVV/Regiotaxi-systemen zijn deze afspraken doorgaans ook de bestaande praktijk.

Vraag 3
Deelt u de mening dat bovengenoemde kwestie onwenselijk is? Zo ja, wat bent u voornemens te doen om deze onwenselijke situatie op te lossen? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 3
In de praktijk blijkt dat kwesties als de onderhavige in negen van de tien gevallen soepel worden opgelost. Door actieve medewerking van alle betrokkenen. De klant moet bij de boeking goede informatie geven over wat er precies nodig is en hoe op het terrein te rijden. De vervoerder moet zijn chauffeur goed instrueren en bij zijn ritplanning rekening houden met de tijd die nodig is om over het terrein te rijden, de receptie van het terrein moet de chauffeur snel doorlaten en hem goed voorlichten over de route. Soms kunnen de medewerkers van de Valys-helpdesk ook het nodige doen door in voorkomende gevallen met partijen te overleggen. Gegeven het bovenstaande zie ik géén aanleiding om maatregelen te treffen.

Antwoorden op kamervragen van het lid Kant (SP) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over bovenregionaal gehandicaptenvervoer (Ingezonden 31 augustus 2006). 2050618280

Vraag 1
Wat is uw reactie dat de algemene voorwaarden van Valys het officieel niet toestaan gehandicapten af te zetten bij hun geboekte bungalow in een bungalowpark waar wel met auto's op het terrein mag worden gereden?

Antwoord 1
Een dergelijke passage is niet in de algemene voorwaarden van Valys opgenomen.

Vraag 2
Deelt u de mening dat gehandicapten bij het boeken van een vakantie in een bungalowpark er ook zeker van moeten zijn dat ze rechtstreeks bij de bungalow arriveren, en niet vast komen te staan bij de receptie? Zo neen, waarom niet?

Vraag 3
Klopt het dat de term aankomstadres in de algemene voorwaarden van Transvion B.V. bepaalt dat gehandicapten officieel niet tot hun bungalow gebracht mogen worden? Zo neen, met welke regel in de algemene voorwaarden wordt dit dan wel bepaald? Zo ja, wat gaat u ondernemen?

Antwoord 2 en 3
Zie antwoorden op kamervragen van het lid Van Miltenburg.