Miko


Halfjaarresultaten Miko per 30 juni 2006

Omzet + 7 % - Nettowinst van de groep + 3 %

Turnhout, 28 september 2006 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist , behaalde over het eerste halfjaar van 2006 een groei van de nettowinst van 2,85 % (exclusief minderheidsbelangen). De bedrijfswinst kende een daling met 10,54 %. De bedrijfscashflow nam toe met 2,13 %.

OMZET

Miko behaalde in 2006 een geconsolideerde omzet van 46,55 miljoen EUR, een stijging met 6,79 % t.o.v. 2005. De koffieserviceactiviteiten namen 55 % van de groepsomzet voor hun rekening, de overige 45 % was voor de kunststofverpakkingen. Circa 73 % van de omzet werd gerealiseerd in het buitenland.

De omzet van de koffieserviceafdeling nam toe met 6,70 % ten opzichte van 2005. Deze stijging deed zich voor ondanks het feit dat eind 2005 in België de omzet van watercoolers en bijhorende waterflessen - op een half jaar goed voor 450.000 EUR - werd overgeheveld naar Sip-Well, en dus verdween uit de cijfers van de koffieserviceafdeling. Hoewel de stijging deels het gevolg is van de hogere koffieprijzen, kwam zij er toch dankzij goede groeicijfers in vooral Nederland en Frankrijk. In Frankrijk werd de omzetstijging mede gestimuleerd door de integratie van het in 2005 overgenomen Caf'équip.

De omzet van kunststofverpakkingen kende een stijging met 6,12 %. De aanzienlijke groeicijfers van zowel de Belgische als de Poolse vestiging volstonden om de gedaalde omzet in Duitsland meer dan op te vangen. In Duitsland heeft een prijzenslag plaats in het marktsegment van de kant-en- klaar maaltijden. Miko bewerkt er dit segment met haar Duitse verkooporganisatie MPC-Grotenhuis.

RESULTAAT (EXCLUSIEF MINDERHEIDSBELANGEN)

De nettowinst van de Miko-groep ging vooruit met 2,85 % tot 2,98 miljoen EUR. De bedrijfswinst daalde met 10,54 % tot 4,28 miljoen EUR; terwijl de bedrijfscashflow onder meer door het constante investeringsprogramma steeg met 2,13 % tot 7,59 miljoen EUR. Binnen de IFRS-segmentering daalde de bedrijfswinst van de koffieserviceafdeling met 26,43 %; de bedrijfscashflow daalde er met 4,80 %. De bedrijfswinst van de kunststofverwerkingsafdeling nam toe met 13,88 %; de bedrijfscashflow met 10,42 %.

De afname van het bedrijfsresultaat van de koffieserviceafdeling kent 2 oorzaken. Om strategische redenen werd besloten om internationaal de stijging van de koffieprijzen niet overal door te rekenen. Dit gaat weliswaar ten koste van de marge, maar beschermt de marktpositie. Tevens gebeurde een afboeking bij Miko Engeland wegens de faling van een belangrijke klant. Het betrof de afwaardering van de uitstaande vorderingen alsook van de koffiemachines die er in huur stonden.

Het bedrijfsresultaat van de kunststofverwerkingsafdeling kende een toename met 13,88 %. Vooral het bedrijfsresultaat van de Poolse productievestiging kende een aanzienlijke stijging, omdat de snelle omzetgroei er een betere efficiëntie met zich brengt.

INVESTERINGEN

De investeringen bedroegen 5,48 miljoen EUR. 2,10 miljoen EUR werd geïnvesteerd in de aanschaf van warme- en koudedrankensystemen voor de koffieserviceactiviteiten, alsook in een ontdubbeling van het IT-systeem. De overige 3,38 miljoen EUR werd besteed aan de uitbreiding van het productieapparaat van de kunststofverwerkingsafdeling.

RECENTE ONTWIKKELINGEN EN VOORUITZICHTEN

In mei 2006 lanceerde Miko haar nieuwe fairtrademerk "Puro" op de Belgische markt. Met dit nieuwe merk wenst Miko het belang van duurzaam ondernemen te onderkennen, door de 3 P's van het duurzaam ondernemen in één koffieconcept aan te bieden. Naast Profit, erkent Puro de P van People door het feit dat het een fairtradekoffie is die aan kleine koffietelers een meerprijs garandeert die hoger ligt dan de marktprijs. De P van Planet komt aan bod omdat Puro 2 % van de omzet afstaat voor de aankoop en duurzame bescherming van regenwoud in Ecuador.

In juli 2006 nam Miko een participatie van 49 % in het in Hamburg Duitsland gevestigde koffieservicebedrijf Leo Coffee GmbH. Het betreft een kleine koffieserviceoperator met een omzet van 800.000 EUR die de focus legt op de "buitenhuismarkt", met name waar koffie wordt aangeboden buiten de huiselijke sfeer zoals in de horeca, bedrijven en instellingen.

In augustus 2006 werden de koffieserviceactiviteiten van Collingwoods Coffee & Tea in Bristol Engeland overgenomen. De omzet bedraagt er 470.000 EUR. Deze overname gebeurde door het in Exeter gevestigde Miko Coffee South West. Op deze manier wordt de actieradius van dit bedrijf uitgebreid. Vermits Bristol de grootste stad is ten zuiden van Londen, moet het een belangrijke groeimarkt worden.

In de tweede jaarhelft zal Miko verder investeren in de uitbreiding van de productiecapaciteit van de kunststofafdeling met de aanvang van de bouw van een nieuwe productiehal in Polen. Voor de koffieserviceafdeling zal verder geïnvesteerd worden in het nieuwe merk "Puro". Miko vertrouwt erop dat de omzetgroei van het eerste semester zich zal blijven voortzetten in de tweede jaarhelft, en ziet bijgevolg de tweede jaarhelft met vertrouwen tegemoet.

GECONSOLIDEERDE HALFJAARRESULTATEN MIKO-GROEP (IN KEUR)

|                                          |Geconsolideerde          |
|                                          |halfjaarresultaten       |
|                                          |Miko-groep               |
|                                          |30/06/20|30/06/20|Variat|
|                                          |06      |05      |ie    |
|                                          |KEUR    |KEUR    |'06/'0|
|                                          |        |        |5     |
|Netto-omzet                               |46.548  |43.589  |6,79% |
|Afschrijvingen en andere niet kaskosten   |3.314   |2.652   |24,99%|
|Bedrijfscashflow (EBITDA) (*)             |7.593   |7.434   |2,13% |
|Bedrijfsresultaat (EBIT) (*)              |4.278   |4.782   |-10,54|
|                                          |        |        |%     |
|Financieel resultaat                      |-143    |-125    |13,82%|
|Resultaat vóór belastingen (EBT)          |4.136   |4.782   |-13,52|
|                                          |        |        |%     |
|Belastingen op het resultaat              |-1.095  |-1.649  |-33,56|
|                                          |        |        |%     |
|Nettowinst van het boekjaar               |3.040   |3.008   |1,06% |
|Aandeel van de groep in het resultaat     |2.981   |2.898   |2,85% |
|Aantal aandelen (basis, in stuks)         |1.237.22|1.234.55|      |
|                                          |5       |0       |      |
|Gewone winst per aandeel (in EUR)         |2,41    |2,35    |2,63% |
|Verwaterde winst per aandeel (in EUR)     |2,40    |2,33    |2,81% |
(*) De begrippen EBITDA en EBIT zijn conform ons jaarverslag 2005.

De halfjaarcijfers zijn conform de wettelijke richtlijnen opgesteld volgens IFRS, dewelke op dit moment evenwel nog niet voldoen aan de criteria van IAS 34.

Deze halfjaarcijfers maken niet het voorwerp uit van enige werkzaamheden van onze commissaris.

De financiële instellingen welke instaan voor de financiële dienstverlening van de Miko-groep zijn de KBC-Bank en de ING-Bank.

OVER MIKO

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 537 mensen te werk en haalde in 2005 een omzet van 82,99 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE