Gemeente Etten-Leur

Gemeente controleert inschrijving inwoners met uitkering bij Kamer van koophandel

De gemeente Etten-Leur is begonnen met een onderzoek naar inwoners met een uitkering die tevens staan ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. De controles worden vanaf nu tot begin 2007 uitgevoerd.

Gemeente controleert inschrijving inwoners met uitkering bij Kamer van Koophandel

De gemeente Etten-Leur is begonnen met een onderzoek naar inwoners met een uitkering die tevens staan ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel. Door de bestanden van de Kamer van Koophandel te vergelijken met het gemeentelijke bestand van mensen met een uitkering, kan er precies worden nagegaan welke bijstandsgerechtigden zich hebben ingeschreven in het Handelsregister en of zij hun activiteiten op een juiste wijze aan de gemeente hebben gemeld.

De controles worden vanaf nu tot begin 2007 uitgevoerd. De gevallen die niet bekend zijn bij de gemeentelijke sociale dienst worden nader onderzocht. Dit kan ertoe leiden dat de sociale dienst corrigerende maatregelen treft. Verwacht wordt dat de onderzoeken in een aantal situaties leiden tot het beperken of zelfs beëindigen van uitkeringen.

Het onderzoek naar inschrijvingen in het Handelsregister is de tweede themacontrole onder uitkeringsgerechtigden die de gemeente Etten-Leur houdt. Eind vorig jaar en begin dit jaar is er een controle gedaan van het autobezit, die in elf gevallen leidde tot maatregelen.

Aanleiding tot het nagaan van de inschrijvingen in het Handelsregister is een soortgelijk globaal onderzoek in Groningen. Dat heeft aangetoond dat 8,3% van de bijstandscliënten in het Handelsregister stond ingeschreven. Er is verder niet gekeken, of er ook sprake was van fraude.

Gemeenten hebben sinds de invoering van de WWB (de nieuwe bijstandswet; 2004) een toenemend belang bij adequate fraudebestrijding. Met de komst van deze wet hebben zij de volledige financiële verantwoordelijkheid gekregen voor de verstrekking van uitkeringen. Gemeenten hebben er dus belang bij dat de verstrekking van uitkeringen rechtmatig gebeurt.

Met een intelligente koppeling van bestanden kunnen gemeenten vroegtijdig voorkomen dat er wordt gefraudeerd. De pakkans wordt aanzienlijk vergroot. Nadat de omvang van de fraude is vastgesteld, wordt de schade op de dader verhaald en worden sancties opgelegd, zoals het beperken of stopzetten van de uitkering.

De themacontroles in de gemeenten worden gecoördineerd door het Regionale Coördinatiepunt Fraudebestrijding. Daarin werken verschillende instanties samen aan de bestrijding van fraude met uitkeringen. Deze instanties zijn onder meer de gemeenten, de Belastingdienst, de Politie, het OM, de Arbeidsinspectie, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV.

Week in...week uit
Er is 1 vacature
Gids/plattegrond
UIT in Etten-Leur

Stadskantoor

Roosendaalseweg 4
4875 AA Etten-Leur
Tel: 076 - 502 40 00
Fax: 076 - 503 38 80

info@etten-leur.nl