Gemeente Maassluis

Stadsregio investeert ruim 1,6 miljard in regio Rotterdam

Dit is een persbericht van de Stadsregio Rotterdam

Nieuw beleidsprogramma 2006-2010

"Conrete resultaten realiseren." Dat is het motto van het beleidsprogramma van het nieuwe dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam voor de bestuursperiode 2006-2010. Om die resultaten te bereiken gaat de stadsregio ruim 1,67 miljard Euro investeren in de regio Rotterdam. Dat is exclusief de daaraan gekoppelde investeringen van publieke partners en private partijen.

Regionaal investeringsprogramma

Het totaal van het financiële regionale investeringsprogramma tot 2010 bedraagt 1,67 miljard Euro en is als volgt opgebouwd:

Jeugdzorg en sociaal beleid EUR 364 miljoen

Groen en milieu EUR 50 miljoen

Wonen en verstedelijking EUR 163 miljoen

Openbaar Vervoer EUR 776 miljoen

Verkeersinfrastructuur EUR 317 miljoen

Ruimtelijke ordening en economie EUR 9 miljoen

Totaal 1,67 miljard Euro

Het geld is voor het grootste deel afkomstig uit bijdragen van verschillende ministeries, waarover de stadsregio onderhandelt met het rijk.

Jeugd

Een belangrijke prioriteit is de jeugdzorg. Op dit moment maken jaarlijks ruim 3.000 kinderen gebruik van de jeugdzorg in de regio. De hulpvraag stijgt nog steeds sterk en dat maakt het moeilijk om wachtlijsten weg te werken. Toch moeten die wachtlijsten in 2010 weg zijn, vindt de stadsregio. Het budget voor jeugdzorg en sociaal beleid stijgt ten opzichte van de vorige periode fors naar 364 miljoen Euro. Geld alleen is echter niet genoeg. Er moet een veel betere en snellere afstemming komen tussen de verschillende hulpverleningsinstanties. De afhandelingsnelheid van hulpvragen moet met 50% verbeteren. Ook wordt zwaar ingezet op vroegsignalering - bijvoorbeeld door huisarten en onderwijs - en de aansluiting tussen regionale jeugdzorg en het jeugdbeleid van gemeenten.

Wonen

Om de verstedelijking van de regio in goede banen te leiden is 163 miljoen Euro beschikbaar. Een cruciale opgave is de bouw van 38.000 woningen tot 2010, waarvan minstens dertig procent (8.700) in de sociale sector. Gemeenten die de afgesproken opgave niet realiseren, krijgen een boete van 2.000 Euro per niet gebouwde woning, onder handhaving van de bouwverplichting. Om de bouw van de sociale huurwoningen te stimuleren, is 110 miljoen Euro beschikbaar. Dit geld komt vooral ten goede aan de bouw van sociale woningen in gemeenten buiten het stedelijk kerngebied van Rotterdam en Schiedam. In 2007 wordt een tussenbalans opgemaakt. Dan zal worden beslist of er extra geld komt voor woningen voor starters. Er moet in 2010 ook één instituut voor de hele regio zijn, dat de urgentie van woningzoekenden vaststelt.

Groen en leefmilieu

In de afgelopen jaren zijn veel groenplannen in de regio gestrand op een gebrek aan geld. In de periode tot 2010 is dat geld er wel. Er zullen 1.000 hectaren nieuw groen worden aangelegd. Voor de periode na 2010 moeten nog eens 2.350 hectaren uitvoeringsgereed en gefinancierd zijn. Ook is

er een systeem ontwikkeld waarmee alle milieuknelpunten in kaart zijn gebracht en gericht kunnen worden aangepakt (de zogenaamde proactieve milieustrategie). Daarnaast zet de stadsregio in 2006 en 2007 ten minste vijf miljoen Euro in om knelpunten op het gebied van luchtkwaliteit aan te pakken.

Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer is in financieel opzicht één van de belangrijkste werkterreinen van de stadsregio. Tot 2010 gaat de stadsregio ruim 317 miljoen Euro in infrastructuur investeren. Daar komt nog een veelvoud aan investeringen bij van het rijk en andere wegbeheerders. Daarnaast gaat er 776 miljoen Euro naar de ontwikkeling en exploitatie van openbaar vervoer. Enkele van de talloze projecten die in deze bestuursperiode gerealiseerd moeten worden zijn:


- met het rijk zijn sluitende afspraken gemaakt over een versnelde verbreding van de A15, aanleg van de A4-noord en de verbinding A13/16.


- Randstadrail moet rijden tot aan metrostation Slinge,


- de ZoRo buslijn tussen Rotterdam en Zoetermeer moet in bedrijf zijn,


- er moeten 18.000 P+R plaatsen bijkomen,


- de Chipcard is ingevoerd als enig betaalmiddel in het openbaar vervoer,


- er is nieuw reisinformatiesysteem in bedrijf,


- minimaal 25% van de basisscholen heeft het certificaat verkeersveiligheid,


- er zijn 40 ontbrekende schakels in het fietspadennetwerk opgeheven.

Economie en Ruimtelijke ordening

Bij een aantrekkende economie, wordt het tekort aan bedrijventerreinen in de regio steeds nijpender. Daarom moeten tot 2010 390 hectaren nieuwe bedrijventerreinen worden aangelegd en 100 hectaren worden geherstructureerd. De stadsregio en de provincie Zuid-Holland betalen samen een taskforce om gemeenten te helpen bij de aanleg en herstructurering van bedrijventerreinen. De investeringen komen uit de grondexploitaties, private investeringen en rijks/europese subsidies.

In de bestuursperiode 2006-2010 wordt een begin gemaakt met de uitvoering van het nieuwe streek- en structuurplan RR2020. Dat betekent concreet dat er onder meer projecten langs de rivieroevers en op knooppunten van openbaar vervoer in uitvoering zijn, glastuinbouw wordt geconcentreerd, experimenten met landelijk wonen zijn opgezet en een begin is gemaakt met de herstructurering van het gebied tussen Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam en de noordrand van de regio.