Start lectoraat Gemeenschappelijke Veiligheidskunde een feit

Politie academie

Start lectoraat Gemeenschappelijke Veiligheidskunde een feit Orde en wanorde: over de betekenis van het politiewerk in de moderne maatschappij.

Met de titel Orde en wanorde: over de betekenis van het politiewerk in de moderne maatschappij spreekt prof. dr. G.J.M. van den Brink op vrijdagmiddag 29 september 2006 zijn lectorale rede uit. Van den Brink is lector aan de Politieacademie voor het domein Gemeenschappelijke Veiligheidskunde. De Politieacademie markeert hiermee officieel de start van dit lectoraat. In zijn rede geeft Van den Brink zijn visie op de rol van de politie in de samenleving.

Het lectoraat Gemeenschappelijke Veiligheidskunde richt zich binnen het brede werkveld op drie specifieke onderwerpen. Effectiviteit en samenwerking, gemeenschappelijke veiligheidszorg in een controlecultuur en hoe kennis hierover opgebouwd en verspreid kan worden. Probleemwijken zijn het eerste aandachtsveld voor het lectoraat. Wat speelt zich af in de meest problematische wijken in Nederland en wat is de rol van de politie daarin.

Lectorale rede
Aan de hand van het begrip moderniteit geeft Van den Brink zijn visie weer op de ontwikkelingen die het aanvankelijk stabiele, bijna saaie Nederland de afgelopen decennia heeft doorgemaakt. Volgens hem is achter dit saaie imago in Nederland langzaam maar zeker een maatschappij is ontstaan gekenmerkt door turbulentie en wanorde en dus meer vraag naar veiligheid. Van den Brink schetst de huidige samenleving en zijn visie op de rol van de politie daarin; zero tolerance of burgers beste vriend.

Lectoraten
De Politieacademie heeft verschillende lectoraten ingesteld om haar kennisfunctie verder te ontwikkelen. Dit zijn: Gemeenschappelijke Veiligheidskunde; Politieleiderschap & Maatschappelijke Integriteit; Criminaliteitsbeheersing & Recherchekunde; Verkeer & Milieu (duurzame handhaving), Openbare Orde & Gevaarsbeheersing en Lerende Politieorganisatie. Elk lectoraat bestaat uit een lector, een programmamanager en een kenniskring die interne en externe experts omvat.
Lectoraat en kenniskring richten zich op het vermeerderen van praktisch relevante politiekundige kennis en het versterken van de verbinding tussen theorie, politiepraktijk en politieonderwijs. Daarvoor doen de lectoraten onder andere onderzoek voor en met de politie(korpsen), overheid, ketenpartners, de Politieacademie en kennisinstellingen (bijv. hogescholen en universiteiten).


Noot voor de redactie