Dienstenbond CNV

Kleine stapjes vooruit na overleg met AS Watson 29-09-2006

Donderdag 28 september heeft CNV Dienstenbond weer overleg gevoerd met de directie van AS Watson. Het overleg heeft geleid tot enkele kleine stapjes vooruit. Veranderingen vragen volgens AS Watson om een lange adem van het personeel. In deze info willen wij u informeren over de uitkomsten van het overleg.

AS Watson wil in de komende maanden rust creëren voor het personeel. De directie is zich bewust van het feit dat er de afgelopen tijd veel van hen is gevraagd. AS Watson wil zoeken naar oplossingen voor de problemen die binnen het bedrijf zijn ontstaan. Maar die oplossingen zullen pas op de langere termijn zichtbaar zijn. Het is een proces van veel geduld en een lange adem om zaken te veranderen binnen een grote organisatie, aldus AS Watson.

Trekpleister
Toch zijn er een aantal belangrijke uitkomsten te melden. Zo heeft de directie de toezegging gedaan dat Trekpleister als zelfstandige formule zal blijven bestaan met een duidelijke positie en een onderscheidend aanbod. AS Watson heeft vertrouwen in de toekomst van Trekpleister en gaat verder investeren in de winkelformule.

Urennormering, verdelingen en compensatie-uren
Veel mensen in de filialen hebben aangegeven te leiden onder een hoge werkdruk door de te strakke en niet flexibele urennormering. Daarom is de urennormering door AS Watson nader onderzocht. Dit zal waarschijnlijk vanaf volgend jaar leiden tot aanpassingen in de urennormering. Er zal meer aandacht zijn voor activiteiten binnen de winkels die nu nog niet in de urennormering zijn opgenomen. Bij problemen met de urennormering in filialen moet overigens contact worden gezocht met de DM. AS Watson heeft verder aangegeven dat de verdelingen nu al iets minder zijn dan in voorgaande jaren. Volgend jaar wil het bedrijf een extra slag slaan om zo de voorraden in de winkels beheersbaar te maken.

De huidige urennormering in combinatie met de hoge verdelingen leidt bij veel personeel tot een opbouw van compensatie-uren. Wij hebben hierover veel vragen gekregen. De regel is dat compensatie-uren in tijd kunnen worden opgenomen en in uitzonderlijke gevallen in geld. Er is géén deadline voor het opnemen van compensatie-uren. U kunt dus nooit verplicht worden om deze uren op te nemen vóór 31 december. Verder is het van belang om te weten dat uw rooster twee weken van tevoren bij u bekend moet zijn. Een rooster wordt u niet opgedrongen, maar in overleg vastgesteld. AS Watson heeft aangegeven er op toe te zien dat dit alles binnen het bedrijf ook wordt nageleefd.

Tevreden personeel?
Om het personeel in de toekomst beter van dienst te zijn wil AS Watson volgend jaar een Medewerker Tevredenheidsonderzoek starten. De bedoeling daarvan is dat u geheel anoniem kunt aangeven op welke punten het bedrijf naar uw mening goed scoort en op welke punten zij zich moet verbeteren. Wat ons betreft is dit een goed initiatief van de directie. Zij stelt zich hiermee open voor kritiek van het personeel. Tevens wordt er een vertrouwenspersoon aangesteld. Deze persoon kunt u benaderen op het moment dat u bij uw eigen leidinggevenden tegen grenzen aanloopt.

En verder

* wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de veiligheid in de winkels. We blijven volgen of dit leidt tot een toename van de veiligheid in de winkels.

* wordt in samenwerking met de vakbonden een richtlijn opgesteld voor herplaatsingen om zo sociale gevolgen van zon herplaatsing op te vangen.

* heeft DC Heteren op dit moment te kampen met aanloopproblemen. Hierdoor moeten veel mensen in het DC een extra inspanning leveren. Tevens leidt dit tot onregelmatigheden in de verdelingen. Wij blijven volgen of AS Watson de problemen zo spoedig mogelijk weet op te lossen.

Wat vinden wij?
CNV Dienstenbond realiseert zich dat we slechts kleine stapjes vooruit hebben gemaakt. Veel zaken worden door AS Watson uitgesteld naar volgend jaar. Ook wij zouden liever grote sprongen maken en nu al verbeteringen willen zien. Uit de vele reacties die wij van u hebben ontvangen spreekt een enorme betrokkenheid bij het bedrijf. Juist daarom is het zo frustrerend dat veel mensen tegen problemen aanlopen op de werkvloer. Dat blijven wij met uw hulp en steun continu onder de aandacht brengen van AS Watson. In de hoop dat veel kleine stapjes uiteindelijk tot een grote sprong leiden. AS Watson moet nog een hoop waarmaken, voordat u verbetering ziet op de werkvloer. Aan onze inzet zal het niet liggen. CNV Dienstenbond heeft uw steun daarbij hard nodig! Blijf lid, word lid, of maak een collega lid met onderstaande coupon.

Heeft u vragen en/of opmerkingen n.a.v. deze info dan kunt u altijd contact opnemen met uw regiokantoor. Ook kunt u contact opnemen met uw bestuurder Wessel Breunesse. Per telefoon, 035-6460580, of per e-mail, w.breunesse@cnvdibo.nl