Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Brief medewerkers Sanquin Bloedbank inzake reorganisatie

Kamerstuk, 28-9-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

GMT-CB-U 2714330

28 september 2006

Hierbij zend ik u mijn reactie op de brief van een aantal medewerkers van de Sanquin Bloedbank Regio Zuidwest d.d. 29 juni jl. aangaande de onrust die is ontstaan na het bekend worden van een toekomstige reorganisatie bij Sanquin. Deze reorganisatie betreft het centraliseren op één plaats van de donorscreening die nu op vier verschillende locaties in Nederland plaatsvindt.

In 1998 is de Wet inzake bloedvoorziening (Wibv) in werking getreden. De wet heeft
een nieuwe inrichting van de bloedvoorziening teweeggebracht, waarbij het aantal bloedbanken is teruggebracht van tweeëntwintig naar negen en uiteindelijk naar vier. Dit heeft geleid tot een inhoudelijk en financieel doelmatiger bloedvoorziening. De wet voorziet in een beleidsmatige sturing van de bloedvoorziening door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze sturing richt zich met name op de kwaliteit en de toegankelijkheid van de bloedvoorziening, waarbij aspecten als voorzieningszekerheid en kosten van de bloedvoorziening worden meegewogen. De verantwoordelijkheid van de bloedvoorzieningsorganisatie uit zich in de wijze waarop zij de doeltreffendheid en doelmatigheid van processen en producten bewaakt, beheerst en verbetert. Derhalve ben ik van oordeel dat een reorganisatie in beginsel een interne aangelegenheid is, tenzij daardoor de bloedvoorziening in gevaar zou komen.

Naar aanleiding van de brief van de medewerkers van de Sanquin Bloedbank Regio Zuidwest heb ik Sanquin gevraagd om een reactie. Sanquin heeft aangegeven dat het centraliseren van de donorscreening op één plaats een vervolgstap is van de nieuwe inrichting van de bloedvoorziening, gebaseerd op overwegingen van kwaliteitsverbetering, efficiëntie en technologie. De centralisatie betreft op dit moment alleen de uitvoering van de donorscreening en niet de bewerking van het donorbloed. Sanquin heeft tevens aangegeven dat een randvoorwaarde van de reorganisatie is dat de service aan ziekenhuizen, patiënten en donors gelijk blijft, ook bij calamiteiten. Sanquin onderzoekt momenteel de haalbaarheid van samenwerking op het gebied van donorscreening met een collega-bloedbank in het buitenland, waardoor bij eventuele calamiteiten een uitwijkmogelijkheid ontstaat voor donorscreening naar een zusterinstelling in het buitenland.

Een reorganisatie ten behoeve van kwaliteitsverbetering en efficiëntie zie ik in de eerste plaats als een interne aangelegenheid en voorts ook niet bij voorbaat als onwenselijk. Hierbij ga ik er vanuit dat Sanquin het wettelijk kader als uitgangspunt neemt bij haar beslissingen rondom de voorgenomen reorganisatie. Dit betekent dat zolang ik geen aanwijzingen heb dat de zelfvoorziening en kwaliteit van de bloedvoorziening in het geding komt, ik geen reden zie om in te grijpen. Echter, medewerkers van het screeningslaboratorium van de Sanquin Bloedbank Regio Zuidwest wijzen er in hun brief op dat de bloedvoorziening in Nederland naar hun mening wel degelijk in gevaar kan komen door de voorgenomen reorganisatie. Dat is een punt van aandacht. Om er op te kunnen vertrouwen dat de bloedvoorziening niet in gevaar komt, ben ik voornemens Sanquin uit te nodigen voor een gesprek waarin ik bovenstaand punt zal bespreken.

Ik ben me ervan bewust dat een reorganisatie onzekerheden met zich meebrengt voor medewerkers en dat een goede communicatie van essentieel belang is. Sanquin heeft aangegeven veel energie te hebben gestoken in de communicatie over het onderwerp met medewerkers, Centrale Ondernemingsraad en vakbonden. Echter, uit de brief blijkt dat de medewerkers van de Sanquin Bloedbank Regio Zuidwest dit niet zo hebben ervaren. Sanquin heeft toegezegd om in de komende periode hier meer aandacht aan te zullen besteden.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst