NMBS

Nieuw gezicht voor achterzijde station Kortrijk

27/09/2006

De NMBS-Groep benadert alle bouw- of verbouwings-werkzaamheden van haar belangrijke stations als een totaalconcept. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan intermodaliteit. Dit wil zeggen dat het station vlot bereikbaar moet zijn, zowel voor reizigers die te voet, per fiets of met het openbaar vervoer komen als voor reizigers die met de wagen komen. Maar niet enkel de reiziger moet de voordelen van het station ervaren.

Het station zal ook een motor zijn voor de ontwikkeling van de stationsbuurt. Het wordt een ontmoetingsplaats in de stad waarbij de spoorweg géén barrière vormt tussen de stadswijken, maar de stadsdelen met elkaar verbindt door een concept van doorwaadbaarheid. Zo wordt het station géén eiland in, maar een deel van het stadsweefsel. Er wordt hierbij gestreefd naar een goede mix van reizen, wonen, werken en winkelen. Kortom een evenwicht tussen de behoeften van reizigers en de stadsbewoners.

In Kortrijk wordt dit in de praktijk omgezet door de modernisering van de achterzijde van het station en de geplande stedenbouwkundige ontwikkelingen. De nieuwe achterzijde kadert binnen het masterplan stadsontwerp Kortrijk stationsomgeving, opgemaakt door het stedenbouwkundig bureau Maxwan. Het Kortrijks station zal een belangrijke meerwaarde betekenen voor de reiziger en de Kortrijkzaan.

HST-Connect

Nog tot 2008 participeren vijf steden en gemeenten uit de regio (Kortrijk, Harelbeke, Waregem, Menen en Wevelgem), de intercommunale Leiedal en het provinciebestuur West-Vlaanderen in het HST-project Connect in het kader van Interreg IIIB Noordwest-Europa. In het project zijn verder instanties betrokken uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, Duitsland en België.

Het project wil stationsomgevingen opwaarderen om een betere aansluiting op het internationale HST-netwerk te bekomen. De verfraaiing van het station van Kortrijk moet de ontsluiting naar het HST-station van Rijsel verbeteren. Voor dit project werd een subpartnerschap opgezet met de NMBS-Groep.

Met HST-Connect kan de Kortrijkse regio 3,5 miljoen euro investeren in de verbetering van vijf stationsomgevingen, waarvan 1,1 miljoen euro gesubsidieerd worden door Europa. Om de Europese subsidie te verkrijgen, moeten de werkzaamheden worden uitgevoerd en gefactureerd tegen uiterlijk eind maart 2008. Dit betekent dat de werkzaamheden zullen moeten worden uitgevoerd volgens een strikte en korte planning.

Metamorfose achterzijde station Kortrijk

De achterzijde van het Kortrijks station aan de Minister Pieter Tacklaan krijgt een volwaardig nieuw gezicht. Er komt een ruime tweede stationshal met toegangshelling tot de westelijke onderdoorgang. De bestaande onderdoorgangen zullen vloeiend op elkaar aansluiten.

De westelijke onderdoorgang onder de sporen wordt grondig opgefrist door Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet. Vorig jaar waren er reeds schilderwerken. Volgend jaar wordt ook de vloer en de bekleding van de trappen naar de perrons vernieuwd en komt er nieuwe verlichting. Het tunneltje onder de Minister Pieter Tacklaan wordt ook gerenoveerd, samen met het toegangsgebouw aan de Bloemistenstraat. Het gebouw zal een gelijkaardige architectuur krijgen als de vernieuwingswerken kant station.

De nieuwe tweede stationshal zal een oase van licht worden. Door het oplichten van het dak wordt er een gelijkgronds gevoel gecreëerd. Dankzij het gebruik van veel glas zullen de reizigers steeds volop van daglicht kunnen genieten. Dit creëert een aangenaam en veilig gevoel. Via de nieuwe hal zal er ook een directe verbinding zijn tussen de bushalte en de onderdoorgang. Brede trappen en een roltrap zullen rechtstreeks naar een zoenzone leiden. Op het niveau van de onderdoorgang komt er een veilige wachtruimte.

In het ontwerp wordt er ook rekening gehouden met mindervaliden. Zo zijn er verschillende voorzieningen getroffen, zoals geleidetegels.

Overdekte fietsenstalling

In de overdekte toegangshelling zal plaats worden gemaakt voor 300 fietsenrekken. Op die manier kunnen fietsers op een veilige en comfortabele manier hun fiets stallen. Ook het fietspad kant sporen wordt volledig heraangelegd met veel groen. Spoor 9 en de omheining worden uitgebroken om het nieuwe fietspad aan te leggen.

Tijdschema

De werkzaamheden gaan midden februari 2007 van start. Midden februari 2008 moet de nieuwe achterzijde voltooid zijn.

Tijdens de werkzaamheden zal er onvermijdelijk hinder zijn voor de reizigers, maar deze wordt dankzij de strikte en korte planning tot een minimum beperkt. De toegang naar de perrons blijft tijdens de volledige duur van de werkzaamheden steeds langs beide zijden van het station bereikbaar.

Investering

NMBS-Holding investeert samen met infrastructuurbeheerder Infrabel 2,7 miljoen euro in het station Kortrijk. De stad investeert bijna 700.000 euro en Europa nog eens 365.000 euro. De totale investering bedraagt bijna 3,8 miljoen euro.


**** Op een weekdag stappen in het station Kortrijk gemiddeld 10.100 reizigers in de trein (telling oktober 2005). Nationaal staat Kortrijk in de rangschikking van de belangrijkste stations op de 14de plaats. In West-Vlaanderen is Kortrijk het tweede belangrijkste station.

""