Provincie Groningen

Promotiecampagne van start: Varen in Groningen 28 september 2006

Kwaliteiten van provincie Groningen als vaarprovincie op Z-card

Er wordt veel geïnvesteerd in het Groningse recreatieve vaarwegnet, maar dit vertaalt zich nog niet automatisch in meer vaartoeristen. Daarom gaat Marketing Groningen voor de provincie een campagne starten (vanaf 2007) om vaarrecreanten/watersporters ervan te overtuigen dat Groningen vele kwaliteiten heeft als vaarprovincie. Deze campagne wordt gekoppeld aan de bestaande promotiecampagne van Groningen. GS stellen voor de periode tot en met 2009 ruim een ton euro beschikbaar en verwachten van de ondernemers ook een bijdrage (zo'n 35.000 euro).
De campagne zal bestaan uit acties zoals productie en verspreiding van een zogenaamde Z-card, advertenties, website etc.

De afgelopen periode is met diverse partijen, met vaarondernemers en Marketing Groningen gekeken naar de mogelijkheden om Groningen als vaarprovincie te promoten. Het resultaat is een door alle partijen gedragen campagneplan. De campagne richt zich binnen de groep vaarrecreanten/watersporters op: vaartoeristen (gemotoriseerde toervaart), verblijfsrecreanten, dagrecreanten en kanovaarders.

Z-card
De basis van de campagne wordt gevormd door de Z-card. Dit is een uitvouwbare kaart op creditcardformaat. De Z-card geeft in een oogopslag de vaarroutes, relevante bezienswaardigheden en de belangrijkste voorzieningen weer. Deze informatieve kaart wordt gratis verspreid onder binnenkomende vaartoeristen bij bruggen, sluizen, jachthavens en campings.
Er wordt een slogan ontwikkeld om de komende jaren te communiceren in de diverse campagne-elementen. Ook komen er advertenties in special interest-bladen, zoals Motorboot, Zeilen, Waterkampioen. De website www.groningen.nl wordt aangepast zodat er een beter overzicht ontstaat van de vaar- en kanomogelijkheden in Groningen. Deze informatie wordt ook direct toegankelijk via een nieuw te ontwikkelen url (gekoppeld aan de website www.groningen.nl).

Varen in Groningen
De basisinfrastructuur (routes, jachthavens, aanlegplaatsen, etc.) is goed ontwikkeld in Groningen. Naast meren zijn er vier belangrijke vaarcircuits: Noord-Groningen (Reitdiep & Marengebied), het Damsterdiepcircuit (inclusief Eemskanaal en Schildmeer), het vaarcircuit in Oost Groningen en het Westerkwartier. De stad vormt het knooppunt van de verschillende vaarroutes. In totaal zijn er 44 jachthavens en ongeveer 5000 ligplaatsen. Met een gemiddelde verhuurgraad van 78% zijn deze goed voor circa 150.000 overnachtingen en een besteding van circa EUR 9 miljoen (dagbesteding EUR 60,-) op jaarbasis.
Maar deze infrastructuur is bij vaarrecreanten nog onvoldoende bekend. De vaartoerist moet dus overtuigd worden dat het goed varen is in Groningen en daarvoor is het belangrijk om het onderscheidende karakter van Groningen ten opzichte van andere vaargebieden in de campagne tot uiting te brengen. Enerzijds is dat de rust en het authentieke karakter van Groningen. Er is voldoende ruimte op het water en in de jachthavens, sluizen en bruggen dienen in veel gevallen zelf te worden bediend en je hoeft geen tolgeld te betalen. Anderzijds onderscheidt Groningen zich door de culturele en historische bezienswaardigheden, mooie natuurgebieden en karakteristieke landschappen (zoals de nieuwe vaarroute Van Turfvaart naar Toervaart, klaar in 2008). Daarnaast zijn er evenementen die gebruikt kunnen worden om vaarrecreanten aan te sporen naar Groningen te komen. Zoals Groninger Welvaart, Delfsail, de Stad en Ommelandtocht, de Colin Archer race en de traditionele zeilrace Delfzijl-Borkum-Delfzijl.

29 september 2006