Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Reactie op brief Z-org

Kamerstuk, 29-9-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

CZ-CB-U-2714334

29 september 2006

U heeft in uw brief van 4 september 2006 aangegeven mijn reactie op de brief van Z-org, organisatie van zorgondernemers over het afschaffen van de eigen bijdrage in de kraamzorg te willen ontvangen. Bijgevoegd vindt u mijn reactie op de brief van Z-org.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst


* Brief aan ActiZ Brief | 29-9-2006

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Postbus 20350
2500 EJ DEN HAAG
Telefoon (070) 340 79 11
Fax (070) 340 78 34
Bezoekadres:
Parnassusplein 5
2511 VX DEN HAAG

Correspondentie uitsluitend
richten aan het postadres
met vermelding van de
datum en het kenmerk van
deze brief.
Internetadres:
www.minvws.nl

ActiZ, organisatie van Zorgondernemers
Postbus 8258
3503 RG UTRECHT

Ons kenmerk Inlichtingen bij Doorkiesnummer Den Haag CZ/EZ-2711668

Onderwerp Bijlage(n) Uw brief
Afschaffen eigen bijdrage kraamzorg 29 juni 2006

Op 29 juni jongstleden heeft u - mede namens de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen en Zorgverzekeraars Nederland - per brief (kenmerk JD/BS/FS/2813) mijn aandacht gevraagd voor de afschaffing van de eigen bijdrage kraamzorg. In deze brief vraagt u op korte termijn duidelijkheid, zodat het eventueel mogelijk is om de afschaffing per 1 januari 2007 te kunnen invoeren. In deze brief heb ik geen aanleiding gezien om de eigen bijdrage in de kraamzorg af te schaffen. Mijn bezwaren tegen uw voorstel zijn zowel inhoudelijk als financieel van aard. In deze brief zal ik een en ander toelichten.

Inhoudelijk: de Zorgverzekeringswet

Bij de Zorgverzekeringswet (Zvw) is het uitgangspunt geweest dat het ziekenfondspakket zoals dat op 31 december 2005 bestond, de basis vormt voor de in de Zvw verzekerde zorgvormen. Het gaat hier om de omvang van de verzekerde zorg en de daarvoor geldende eigen betalingen. Dit was ook nodig om de overgang naar de Zvw in macro-termen financieel neutraal mogelijk te maken. Toepassing van dit uitgangspunt leidt ertoe dat er voor kraamzorg op de punten van omvang verzekerde zorg en eigen bijdrage per 1 januari 2006 niets is veranderd. Ook op het punt van de no-claimteruggaaf is er met de inwerkingtreding van de Zvw voor de kraamzorg niets veranderd.

De Zvw kent een tweetal financiële prikkels, die onder meer dienen ter medefinanciering van de zorg en om de verzekerde bewust te maken van de kosten van zijn eigen (noodzakelijke) zorgconsumptie. Dat zijn de eigen bijdragen die voor een aantal vormen van noodzakelijke zorg gelden (bijvoorbeeld hulpdelen of zittend ziekenvervoer) en de no-claimteruggaaf die in principe voor alle Zvw-zorg geldt behalve voor huisartsenzorg, verloskundige zorg en kraamzorg. Daarnaast kent de Zvw een vrijwillig eigen risico, waarvoor de verzekerde zelf kan kiezen.

Momenteel zijn er geen onderzoeksgegevens bekend waaruit blijkt dat deze vormen van eigen betalingen in de Zvw een (te hoge) financiële drempel vormen, waardoor toegang tot de noodzakelijke zorg niet mogelijk is.

U geeft aan dat met de komst van het landelijk indicatieprotocol kraamzorg geen financiële drempel meer nodig is omdat het noodzakelijke zorg betreft. In mijn visie is het geen automatisme dat er dan geen eigen bijdrage zou kunnen zijn. Een eigen bijdrage geldt ook Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
voor een aantal andere noodzakelijke vormen van zorg die als prestatie in de Zvw zijn geregeld, bijvoorbeeld bij hulpmiddelen. Ik zie in het indicatieprotocol dan ook geen aanleiding om de eigen bijdrage af te schaffen.

Financieel: Budgettair Kader Zorg

In de laatste alinea van uw brief geeft u aan dat u van mening bent dat wat betreft de financiering van het afschaffen van de eigen bijdrage het aanpassen van het macrobudget voor de hand ligt. Op basis van een eerste inschatting is voor het afschaffen van de eigen bijdrage een extra bedrag van circa twintig miljoen euro nodig. Hiervoor heb ik geen financiële ruimte.

Tot slot: Verlaging administratieve lasten

Ik begrijp uit uw brief dat de inning van de eigen bijdrage via de kraamzorgaanbieders verloopt, dat deze dit doorsturen naar de zorgverzekeraar en dat - als de cliënt een aanvullende verzekering heeft waarin vergoeding van deze eigen bijdrage is opgenomen - de zorgverzekeraar deze bijdrage weer geheel of gedeeltelijk uitkeert aan de cliënt. Ik begrijp dat dit een ingewikkelde procedure is waarmee aanzienlijke uitvoeringslasten voor de kraamzorgaanbieders zijn gemoeid. In het Besluit en de Regeling zorgverzekering is niet voorgeschreven aan wie de verzekerde de eigen bijdrage moet voldoen, terwijl de overheid op het punt van de aanvullende verzekeringen al helemaal geen bevoegdheid heeft. De kraamzorgaanbieders en de verzekeraars hebben dus de mogelijkheid om met elkaar afspraken te maken over het punt aan wie de verzekerde de eigen bijdrage kraamzorg dient te voldoen. Bij dergelijke afspraken kunnen de uitvoeringslasten voor alle betrokkenen - en niet in de laatste plaats de verzekerden - worden betrokken. Ik geef u dan ook in overweging hierover met elkaar in overleg te treden.

Samenvattend

U zult uit het voorgaande begrijpen dat ik geen aanleiding zie tot wijziging van een wezenlijk onderdeel van de Zvw, namelijk de mogelijkheid om voor bepaalde zorg een eigen bijdrage te mogen vragen aan de verzekerde die zorg inroept.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst