Ingezonden persbericht


Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

Onderwerp: vragen ex art.37 inzake parkeren motoren Maastricht, 29 september 2006

Geacht College,

Ter bestrijding van het aantal motordiefstallen worden stadswachten ingezet bij/voor het informeren van motorrijders met het advies hun motoren te parkeren in een parkeergarage. Ondanks camera toezicht blijft het parkeren van motoren in parkeergarages waar geen specifieke voorzieningen zijn getroffen diefstalgevoelig met als gevolg dat een motorrijder zijn "bike"niet in een parkeergarage stalt. Immers het onopvallend strippen van een motor is mogelijk binnen een tijdbestek van enkele minuten indien deze staat geparkeerd tussen twee hoge personen auto's. Daarnaast wordt met het parkeren van motoren tussen personen auto's een onoverzichtelijke situatie gecreëerd voor indraaiende voertuigen met het risico tot grote financiële schade.

Bij het parkeren van motoren op straat -een motor per parkeervak- levert niet alleen een praktisch probleem op (waar moet het betaalbewijs worden geplaatst) maar betekend ook dat de huidige oppervlakte aan parkeerfaciliteit niet optimaal kan worden gebruikt, en het dicht slibben van de binnenstad kan niet worden uitgesloten indien een of meerdere grote groepen motorrijders de binnenstad bezoeken.

Verschillende gemeente hebben i.r.t. het bevorderen van het toerisme specifieke parkeerfaciliteiten voor motoren gerealiseerd. Voorbeelden hiervoor is het inrichten van een bewaakt parkeerterrein uitsluitend voor motoren zoals (aan de Plenkertstraat) in Valkenburg, of het aanbrengen van ijzeren beugels in muren waaraan mortoren kunnen worden vastgesnoerd zoals in de gemeente Thorn.

Uw beleid m.b.t. verkeer en mobiliteit is erop gericht gemotoriseerd verkeer te bundelen c.q te ordenen. Het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen is hierbij een van de beoogde maatschappelijke effecten.

Dit is aanleiding voor het stellen van onderstaande vragen;


1. Bent u het met ons eens dat de binnenstad toegankelijk moet zijn/blijven voor motorrijders mede in relatie tot het versterken van (buitenlands)toerisme? Of denk de Wethouder hetzelfde als een comm. Lid van Groen links namelijk dat motorrijders net die mensen zijn die men uit Maastricht moet weren?


2. Bent u bereid om:
a. binnen uw beleid gemotoriseerd verkeer motoren als aparte categorie te benoemen? b. binnen de nieuwe parkeerbalans parkeerplaatsen specifiek voor motoren op te nemen? c. de haalbaarheid voor een bewaakte parkeerplaats -op basis van betaald parkeren- voor motoren te onderzoeken en hierbij de ruimte naast de Hoofdwacht a/d Vrijthof als mogelijke locatie voor 40 motoren te toetsen?

In afwachting op uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Tiny Meese John Steijns

John Steijns, fractie voorzitter Stadsbelangen Mestreech

Varensdaal 36 6228 GD Maastricht


---- --