Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Milieudefensie pleit voor brede invoering Metingen tonen aan: 80 km werkt voor schone lucht

Amsterdam, 3 oktober 2006 --- Milieudefensie is opgetogen dat het verlagen van de maximumsnelheid tot 80 kilometer per uur heeft geleid tot een flinke verbetering van de luchtkwaliteit op drie van de vier snelwegen waar deze maatregel najaar 2005 is ingevoerd. Milieudefensie vindt al langer dat deze effectieve milieumaatregel moet worden ingevoerd op 200 kilometer stadssnelweg en voert hierover al anderhalf jaar een rechtszaak tegen minister Peijs.

Campagneleider verkeer Joris Wijnhoven: 'Zoals wij altijd hebben gezegd staat nu zwart op wit dat de maatregel leidt tot minder uitstoot van stikstofdioxide en fijn stof, tot minder lawaai en tot meer verkeersveiligheid. Het is dus wel erg hardvochtig van minister Peijs dat ze de maatregel nog steeds niet breder wil invoeren. Maar onze kansen op juridisch succes nemen door deze meetgegevens wel toe'. Milieudefensie bepleit snelheidsverlaging op grond van de plicht die de Rijksoverheid heeft om effectieve maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit (langs snelwegen) te verbeteren.

In Nederland staat er ruim 100.000 huizen binnen 100 meter van een snelweg. Daarin wonen 230.000 mensen. 'Hun gezondheid is gebaat bij een verlaging van de maximumsnelheid op stadssnelwegen. Het is onverantwoord deze mensen een effectieve maatregel te onthouden', aldus Wijnhoven.

Milieudefensie verwacht dat de toegenomen files weer zullen afnemen als de maatregel op veel langere wegdelen wordt ingesteld. Nu betreft het stukjes snelweg van maximaal zes kilometer. Wijnhoven: 'Daardoor lok je uit dat mensen snel gaan afremmen en later weer optrekken. Als de maatregel zou gelden op de hele ringwegen, weet iedereen waar hij aan toe is en ontstaat er een veel rustiger verkeersbeeld met nog meer milieurendement'. In dit licht bezien is het opvallend dat de locatie met het langste tracé (A10 west bij Amsterdam) de files zelfs zijn afgenomen.

Milieudefensie wil de maximumsnelheid om te beginnen verlagen op de A1, A2, A4, A9 en A10 in de regio Amsterdam, de A2, A12 en A27 bij Utrecht, de A4, A15, A16, A20 bij Rotterdam en de Drechtsteden, de A4 bij Den Haag, de 13 langs Delft, de A73 bij Nijmegen en de A2 langs Eindhoven en Den Bosch. De bodemprocedure, dient naar verwachting dit najaar.



Vereniging Milieudefensie