Gemeente Den Haag

oktober 2006
Stadsenquête 2006: Burgers tevreden met dienstverlening (4 oktober 2006)

Internationale stad van recht en vrede past Den Haag als een jas

Den Haag profileert zich als internationale stad van recht en vrede; dat is bij ruim 80 procent van de burgers bekend. Een even grote groep vindt deze typering bij de stad passen. Als mensen spontaan hun stad omschrijven, dan is Den Haag vooral de stad dichtbij strand en zee, groen en residentiestad. Dit staat te lezen in de stadsenquête 2006.

Sinds eind jaren negentig heeft de gemeente Den Haag de stadsenquête. De stadsenquête is een representatief onderzoek onder de Haagse bevolking. In de enquête nemen de contacten van de burger met de gemeente en de manier waarop ze die beoordelen een belangrijke rol (klantgerichtheid) in. Daarnaast wordt de mening over openbare voorzieningen gevraagd en worden vragen gesteld over bijvoorbeeld energiebesparing en de financiële positie van Hagenaars. De onderwerpen zijn zeer divers, bijvoorbeeld sport en gezondheid, veiligheid, de kwaliteit van de leefomgeving, parkeren, wateroverlast, ouderenvoorzieningen, mediagebruik, geloofsovertuiging, normen en waarden en onderling contact tussen burgers. In totaal komen er 28 onderwerpen aan bod. Veel onderwerpen komen jaarlijks terug, zodat een goed beeld ontstaat over de veranderingen. Ongeveer eenderde van de vragen wordt jaarlijks vernieuwd. De gemeentelijke diensten geven in de enquête een reactie op de resultaten en geven daarbij aan wat ze doen om de kwaliteit van hun werk te verbeteren. Aan het onderzoek is meegedaan door 4.000 Hagenaars.

Dienstverlening
De tevredenheid van burgers met de gemeentelijke dienstverlening (het tevredenheidscijfer) is gestabiliseerd op 81 procent. Topper is de bibliotheek met 96 procent tevreden klanten. De dienst SZW is hekkensluiter: 65 procent van de klanten geeft de dienst een 7 of hoger. DSO scoort met 69 procent iets beter en Stadsbeheer scoort 77 procent. Ruim 90 procent vindt het positief dat Den Haag zich sterk maakt voor digitale dienstverlening de gemeente zit hier dus op het goede spoor.

Stadsbeheer
De stedelijke aanpak van kleinschalige reparaties aan straten en wegen levert positieve reacties op. Na jarenlang stabiel te zijn geweest is er sprake van een lichte stijging in de waardering voor het wegonderhoud. De top 3 van de ergernissen onder burgers is onveranderd: hondenpoep, zwerfafval en parkeren. De gemeente streeft naar een schone(re) woonomgeving. In 2006 is gestart met de 'Hans-campagne', gericht op een schonere woonomgeving en op een beter aanbiedgedrag van afval. Ook is in 2006 een gewijzigd hondenbeleid ingevoerd. De effecten daarvan moeten nog worden afgewacht. De waardering voor de stadsboerderijen blijft onverminderd hoog.

Minima
Vier op de tien Hagenaars zegt het afgelopen jaar wel eens bezuinigd te hebben op eten of kleding of rekeningen voor telefoon of energie heeft laten liggen, omdat er geen geld was. Van de inwoners zegt 43 procent het afgelopen jaar in inkomen te zijn achteruitgegaan, tegen 14 procent die er op vooruitging. Toch gaat het de Hagenaars per saldo minder slecht dan vorig jaar. Toen zei 46 procent dat er minder inkomen was tegen 12 procent die het beter kreeg. De bekendheid van de burgers met de instanties waar een uitkering aangevraagd kan worden laat te wensen over. Van de ondervraagde minima zegt maar 36 procent te weten waar men terecht kan.

Bereikbaarheid en binnenstad
De winkelvoorzieningen in de binnenstad worden dit jaar beter beoordeeld dan vorige jaren vanwege de veiligheid in het algemeen en de sfeer van de koopavonden. De bereikbaarheid wordt lager beoordeeld, hoewel de parkeermogelijkheden in de binnenstad sinds 2005 zijn verbeterd. Uit de stadsenquête blijkt dat de binnenstad het best bereikbaar is met de fiets en het openbaar vervoer. Hagenaars bezoeken de binnenstad voornamelijk voor de horeca en de culturele activiteiten.

Cultuur
Inwoners van Den Haag zijn tevreden over het totale cultuuraanbod in hun stad. Zij waarderen dit met een 7,4. Een meerderheid van de Haagse bevolking vindt ook dat de gemeente voldoende investeert in cultuur. Het gemeentemuseum is koploper wat betreft het aantal bezoekers, gevolgd door het Museon en het Haagsfilmhuis.

Haagse ontmoetingen
Eenderde van de mensen geeft aan geen dagelijks of incidenteel contact te hebben met medeburgers. Het aandeel gesprekken dat tussen Hagenaars van Nederlandse en buitenlandse afkomst plaatsvindt, is ongeveer gelijk gebleven. Het is goed om te constateren dat Hagenaars van verschillende afkomst contact met elkaar maken en met elkaar in gesprek zijn. Dit contact wil het gemeentebestuur krachtig bevorderen. Op 26 september is daarom de Dag van de Haagse Ontmoeting georganiseerd waarin Hagenaars met elkaar over hun binding met de stad spreken.

Mediagebruik
Om op de hoogte te blijven van het lokale en regionale nieuws maken Hagenaars het meest gebruikt van TV West (62%), gevolgd door de Posthoorn (55%), ADHC (37%) en wijkkranten (34%). Hagenaars kunnen zich dankzij een gevarieerd media-aanbod oriënteren op de Haagse regio. Deze collegeperiode zullen de lokale omroepen een belangrijke gaan spelen in informatievoorziening en -uitwisseling op stadsdeelniveau.

Sport
Hagenaars vinden dat er ruim voldoende mogelijkheden zijn om te sporten. Bijna 60% van de Hagenaars doet dat ook regelmatig. Ook de bereikbaarheid, netheid en veiligheid van sportvoorzieningen wordt positief beoordeeld.

Kwaliteit scholen
Hagenaars zijn over het algemeen tevreden over het onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs, de gebouwen, het verzuimbeleid en de veiligheid op school leveren, met name in het basis- en voortgezet onderwijs, mooie rapportcijfers op.

Vrijwilligerswerk
Twee op de tien Hagenaars doet aan vrijwilligerswerk, hetzelfde percentage als in 2005. Een vrijwel even grote groep Hagenaars geeft aan nu nog niet actief te zijn als vrijwilliger, maar zegt wel bereid te zijn om dat te worden. Een minder georganiseerde vorm van vrijwilligerswerk is het bieden van hulp aan buren, ouderen of zieken (mantelzorg). Tweederde van de Hagenaars doet dat wel eens, 38% van alle Hagenaars maandelijks of vaker.