Universiteit van Tilburg
woensdag 4 oktober 2006, 14.15 uur, UvT Aula
Promotie drs. Marjolein Berings over werkplekleerstijlen van
verpleegkundigen
Verpleegkundigen leren voortdurend tijdens hun werk door reflectie,
door taakuitoefening, door sociale interactie met collega's etc. etc.
Onderwijskundige Marjolein Berings onderscheidt zeven verschillende
on-the-job leerstrategieën en ontwikkelde een meetmethode om deze
strategieën bij een individuele verpleegkundige in kaart te brengen.
Want door bewustwording van de gebruikte leerstijlen kunnen
verpleegkundigen meer leermomenten uit hun werkactiviteiten halen en
zo hun leren op de werkplek optimaliseren, aldus Berings. Daarnaast
kan met haar vragenlijst onderzoek worden gedaan naar relaties tussen
leerstijlen en andere persoons- of werkkenmerken. Dit kan leiden tot
meer inzicht in het leren op de werkplek en richting geven aan het
(leer)beleid. Meer informatie over de promovendus en haar onderzoek is
te vinden via www.marjoleinberings.nl. Promotoren: prof.dr. Rob F.
Poell en prof.dr. P. Robert-Jan Simons. Titel proefschrift: On-the-job
learning styles. Conceptualization and instrument development for the
nursing profession