Universiteit van Tilburg

woensdag 4 oktober 2006, 14.15 uur, UvT Aula
Promotie drs. Marjolein Berings over werkplekleerstijlen van verpleegkundigen

Verpleegkundigen leren voortdurend tijdens hun werk door reflectie, door taakuitoefening, door sociale interactie met collega's etc. etc. Onderwijskundige Marjolein Berings onderscheidt zeven verschillende on-the-job leerstrategieën en ontwikkelde een meetmethode om deze strategieën bij een individuele verpleegkundige in kaart te brengen. Want door bewustwording van de gebruikte leerstijlen kunnen verpleegkundigen meer leermomenten uit hun werkactiviteiten halen en zo hun leren op de werkplek optimaliseren, aldus Berings. Daarnaast kan met haar vragenlijst onderzoek worden gedaan naar relaties tussen leerstijlen en andere persoons- of werkkenmerken. Dit kan leiden tot meer inzicht in het leren op de werkplek en richting geven aan het (leer)beleid. Meer informatie over de promovendus en haar onderzoek is te vinden via www.marjoleinberings.nl. Promotoren: prof.dr. Rob F. Poell en prof.dr. P. Robert-Jan Simons. Titel proefschrift: On-the-job learning styles. Conceptualization and instrument development for the nursing profession