Ingezonden persbericht


Persbericht

Novo Nordisk start Changing Diabetes World Tour om diabetes onder de aandacht te brengen

Een mondiaal offensief om diabetes te veranderen - van 4 t/m 15 oktober in Nederland

Alphen aan den Rijn, 21 september 2006 - Onder het motto 'a global drive to change diabetes' - een mondiaal offensief om diabetes te veranderen - onthulde Novo Nordisk, wereldleider op het gebied van diabeteszorg, op 13 september jl. de Changing Diabetes truck. Deze truck maakt een reis van anderhalf jaar rond de wereld en zal van 4 t/m 15 oktober in Nederland rondrijden (voor het programma kijk op www.changingdiabetes.nl/worldtour). Het is één van de ambitieuze initiatieven van Novo Nordisk om diabetes onder de aandacht te brengen.

Novo Nordisk is ervan overtuigd dat het brede publiek moet weten dat iedereen op elk moment door diabetes getroffen kan worden en dat een gezonde levensstijl een belangrijke rol kan spelen bij het voorkomen van diabetes. Daarom wil het bedrijf zo veel mogelijk mensen informeren over diabetes.

Søren Niegel, algemeen directeur Novo Nordisk Farma B.V.: "Om deze wijdverbreide ziekte te bestrijden, moeten we methoden voor de preventie, detectie en behandeling van diabetes combineren met het vergroten van het bewustzijn ten aanzien van de ziekte en de bijbehorende zeer verontrustende sociale, humanitaire en economische consequenties."

In de truck

De truck is een belangrijk middel in de communicatie over diabetes. Iedereen (mensen met én zonder diabetes, politici, artsen, verpleegkundigen en zorgverzekeraars) kan iets nieuws leren over diabetes en de dringende noodzaak tot verandering. In de hypermoderne truck vinden bezoekers vier hoeken met elk een belangrijk thema in de strijd tegen diabetes. Bezoekers krijgen een overzicht van het verleden, heden en de mogelijk toekomstige scenario's van diabetes via grote plasmavideoschermen en computers. Tevens is er de mogelijkheid een diabetesrisicotest te doen en bloedglucosewaarden te meten.

UNite for Diabetes

Tijdens de American Diabetes Association (ADA)-bijeenkomst eerder dit jaar in Washington (DC) lanceerde de International Diabetes Federation (IDF) 'UNite for Diabetes': een groot, wereldwijd initiatief ter verbetering van de zorg voor mensen met diabetes en van de toekomstige behandeling van diabetes. Het doel van deze campagne is om steun te krijgen van overheden over de hele wereld voor het aannemen van een VN-resolutie over diabetes op World Diabetes Day 2007 (14 november). Alleen door het bundelen van krachten kan het bewustzijn ten aanzien van de ziekte vergroot worden en kunnen betere zorg en actie ontstaan om de wereldwijde verspreiding van diabetes te voorkomen. De campagne wordt mede ondersteund door de World Diabetes Foundation, verschillende diabetesorganisaties, partners afkomstig uit de industrie en mensen met diabetes. Ook Novo Nordisk ondersteunt dit initiatief op actieve wijze met onder andere de Changing Diabetes truck. Meer informatie op: http://www.unitefordiabetes.org/.

Veranderen van diabetes en toekomstige generaties

Om de aanpak van diabetes voorgoed te verbeteren, is het absoluut noodzakelijk de aandacht te vestigen op toekomstige generaties. Novo Nordisk heeft ervoor gekozen om dit te doen via het jongerenpanel Young Voices dat eerder dit jaar ook in Nederland is opgericht. Voor meer informatie kijk op www.changingdiabetes.nl/youngvoices.

Over Novo Nordisk
Novo Nordisk is een farmaceutisch bedrijf op het gebied van diabeteszorg. Het bedrijf heeft een groot aanbod van diabetesproducten, waaronder geavanceerde insulinetoedieningssystemen. Bovendien is Novo Nordisk toonaangevend op het gebied van stollingsstoornissen, groeihormoontherapie en hormonale substitutietherapie. Het hoofdkantoor is gevestigd in Denemarken; Novo Nordisk heeft meer dan 22.750 medewerkers in dienst in 79 landen, en brengt zijn producten op de markt in 179 landen. Novo Nordisks B-aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Kopenhagen en Londen. Novo Nordisks ADR's zijn genoteerd aan de New York Stock Exchange onder het symbool 'NVO'. Novo Nordisk Farma B.V. is gevestigd in Alphen aan den Rijn en heeft ongeveer 100 medewerkers. Meer informatie via www.novonordisk.nl.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met:
Yellow Communications, Karin van Geelen, telefoon 020 497 5615 of via e-mail karin@yellow-communications.com

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Karin van Geelen
Yellow Communications
Essenlaan 60
1161 EG Zwanenburg
T + 31 (0)20 497 56 15
M +31 (0)6 250 80 355
F +31 (0)20 497 29 39
E karin@yellow-communications.com W www.yellow-communications.com