Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
informatie
|3 oktober 2006                

NAGEKOMEN Toelichting op besluiT van het college van burgemeester en wethouders


Verkoop aandelen NV GVU
Om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren en de kostendekking te verhogen is de landelijke Wet Personenvervoer 2000 ingevoerd. Belangrijk middel om dit doel te bereiken is volgens het Rijk marktwerking in het openbaar vervoer. In Utrecht zijn daarvoor de eerste stappen gezet. Al in oktober 2001 had de gemeenteraad besloten tot verzelfstandiging van het busbedrijf. Op 1 januari 2004 is die verzelfstandiging concreet geworden met de start van de NV GVU. De gemeente is nu nog 100% aandeelhouder van deze NV. Op dit moment heeft het GVU van het BRU een vervoersconcessie tot 1 januari 2009. Als het bedrijf wil voortbestaan moet het via een openbare aanbesteding een nieuwe concessie winnen. In de Wet Personenvervoer is een extra artikel opgenomen waarmee de verplichte openbare aanbesteding van de concessie voor de bus in de vier grote steden wordt verschoven naar 1 januari 2012, onder de voorwaarde dat deze gemeenten per 1 januari 2007 niet langer (meerderheids-)aandeelhouder zijn.
Op grond hiervan stelt het College van burgemeester en wethouders de gemeenteraad nu voor in principe te besluiten haar aandelen in het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht te verkopen. Het college wil met de gemeenteraadscommissie Verkeer en Beheer op 18 oktober 2006 en met de gemeenteraad op 2 november 2006, over dit voornemen van gedachten wisselen. Daarbij is voor het college de inzet dat de toekomst van het goedlopende busbedrijf en de werknemers van GVU gewaarborgd blijft. Als vervolgens een geschikte koper wordt gevonden, zal het college in november de gemeenteraad nog een afzonderlijk voorstel tot definitieve verkoop van aandelen voorleggen. Over dit voorstel kan de gemeenteraad dan in december een besluit nemen.
Volgens het college biedt de verkoop van aandelen voor het bedrijf de beste garantie voor de toekomst. De verzelfstandiging en voorgenomen verkoop van de aandelen zijn het directe gevolg van de landelijke Wet Personenvervoer. Een aannemelijk gevolg van deze wet is namelijk dat het GVU haar concessie voor het busvervoer in Utrecht al per januari 2009 zal kwijtraken als de gemeente niet de meerderheid van haar aandelen verkoopt. Door nu over te gaan tot verkoop van aandelen heeft het GVU 3 jaar extra tijd om zich voor te bereiden op vrije markt via openbare aanbesteding. Hierdoor worden het voortbestaan van het GVU en de belangen van de werknemers zo optimaal mogelijk gegarandeerd: een belangrijke voorwaarde in de afweging van het college. Daarbij baseert het college zich ook op een advies van een extern adviesbureau dat verschillende scenario's voor het GVU heeft uitgewerkt. Wethouder Harm Janssen: "Het college vindt de verkoop van de aandelen GVU een ingewikkelde zaak. We zijn bij ons besluit niet over één nacht ijs gegaan, maar zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dit voorstel de beste garanties voor de toekomst van ons busbedrijf biedt."