AutoRai

Chevrolet met vijf Nubiraâs aan de start van laatste Europese race WTCC 2006

(10/4/2006)
Het Chevrolet WTCC team, dat recent haar tweede podiumfinish op rij realiseerde in Istanboel, maakt zich op voor de laatste Europese race van het World Touring Car Championship 2006, komend weekend in Valencia. Dankzij de overwinning van Rob Huff in Brno en de derde plek van Nicola Larini in Istanboel zitten het team, de autoâs en de coureurs duidelijk lekker in hun vel. Het team kijkt er dan ook naar uit om dit momentum vast te houden.
âIk ben er van overtuigd dat er in Turkije een overwinning voor me inzat, ware het niet dat ik een kromme stuurarm opliep door een tik van een concurrent,â aldus Nicola Larini. âNatuurlijk had ik het voordeel dat ik geen succesgewicht mee hoefde te torsen, maar desalniettemin hebben de laatste paar races bewezen dat onze auto concurrerend is op uiteenlopende circuits en onder verschillende weerscondities. Volgens mij heb ik het nog nooit zo hard zien regenen als in Istanboel.â

Dit resultaat had niet op een beter tijdstip kunnen komen, want het werd een perfect⦠huwelijksgeschenk voor Larini, die afgelopen weekend in het huwelijk is getreden.

Een interessante ontwikkeling binnen het Chevrolet-kamp is de toevoeging van de Spaanse vrouwelijke coureur Maria De Villota, die aanstaand weekend rijdt voor het Zwitserse team van Maurer Motorsport, dat recent Duits kampioen werd. De dochter van ex-Formule 1 coureur Emilio is de eerste vrouw ooit die aan het World Touring Car Championship deelneemt. Komend weekend rijdt ze binnen het team samen met de Belgische coureur Vincent Radermecker, die recent tot Duits Toerwagenkampioen werd gekroond. Net als Nicola Larini viert ook Maria De Villota, die drie weken geleden in het huwelijksbootje stapte, haar huwelijksreis op het circuit in Valencia.

Afgelopen week maakte Maria De Villota voor het eerst kennis met de Nubira in Oschersleben, waar Maurer Motorsport, na met Vincent Radermecker eerder al de rijderstitel binnen te hebben gehaald, ook het ADAC Procar teamkampioenschap in de wacht sleepte. Rainer Bastuck eindigde bij de rijders als derde. âDe test met Maria verliep uitstekend,â aldus teambaas Beat Maurer. âHet was de eerste keer voor haar in een voorwielaangedreven toerwagen en tevens de eerste maal dat ze op Oschersleben reed. Toch slaagde ze er in dicht in de buurt van de tijden van Vincent te komen. Daarom verwachten we dat ze het in Valencia prima gaat doen, omdat ze het circuit daar behoorlijk goed kent. Voor de Spaanse race zullen we de stoel, de pedalen en het stuurwiel uiteraard helemaal op haar postuur instellen, omdat ze wat kleiner is dan onze normale rijders.â

âHet is prettig samenwerken met Maria, omdat je direct merkt dat ze het grootste deel van haar leven met racewagens in de weer is geweest,â vervolgt Maurer. âDe overstap van een achterwiel-aangedreven, linksgestuurde sportwagen met de motor achterin naar een voorwielaangedreven, rechtsgestuurde toerwagen met de motor in het vooronder, is ongeveer de grootste die je kunt maken, maar ze ging er perfect mee om. De feedback die ze over de auto gaf, was bijna gelijk aan die van Vincent en dat is prettig. Bovendien heeft ze het voordeel dat ze veel knapper is dan Vincent, zoals hij zelf al aangaf!â

Vorige week onthulde Chevrolet Europe op de Paris Motor Show de WTCC Ultra concept car, een studiemodel dat voorzichtig aangeeft hoe een volgende generatie WTCC-auto van Chevrolet er uit zou kunnen zien. De rijdbare concept car, die door een wereldwijd team van GM werd ontwikkeld, is zowel door de media als door bezoekers van de show bijzonder positief ontvangen. âNaast het debuut van de Chevrolet WTCC Ultra vieren we bovendien onze tweede overwinning in het World Touring Car Championship,â verklaart Wayne Brannon, die aan het hoofd van de Chevrolet Europe organisatie staat. âOnze betrokkenheid bij het WTCC betekent voor ons een uiterst waardevol instrument om invulling te geven aan ons merk.â