Chevrolet met vijf Nubiraâs aan de start van laatste Europese race WTCC 2006
(10/4/2006)
Het Chevrolet WTCC team, dat recent haar tweede podiumfinish op rij
realiseerde in Istanboel, maakt zich op voor de laatste Europese race
van het World Touring Car Championship 2006, komend weekend in
Valencia. Dankzij de overwinning van Rob Huff in Brno en de derde plek
van Nicola Larini in Istanboel zitten het team, de autoâs en de
coureurs duidelijk lekker in hun vel. Het team kijkt er dan ook naar
uit om dit momentum vast te houden.
âIk ben er van overtuigd dat er in Turkije een overwinning voor me
inzat, ware het niet dat ik een kromme stuurarm opliep door een tik
van een concurrent,â aldus Nicola Larini. âNatuurlijk had ik het
voordeel dat ik geen succesgewicht mee hoefde te torsen, maar
desalniettemin hebben de laatste paar races bewezen dat onze auto
concurrerend is op uiteenlopende circuits en onder verschillende
weerscondities. Volgens mij heb ik het nog nooit zo hard zien regenen
als in Istanboel.â
Dit resultaat had niet op een beter tijdstip kunnen komen, want het
werd een perfect⦠huwelijksgeschenk voor Larini, die afgelopen
weekend in het huwelijk is getreden.
Een interessante ontwikkeling binnen het Chevrolet-kamp is de
toevoeging van de Spaanse vrouwelijke coureur Maria De Villota, die
aanstaand weekend rijdt voor het Zwitserse team van Maurer Motorsport,
dat recent Duits kampioen werd. De dochter van ex-Formule 1 coureur
Emilio is de eerste vrouw ooit die aan het World Touring Car
Championship deelneemt. Komend weekend rijdt ze binnen het team samen
met de Belgische coureur Vincent Radermecker, die recent tot Duits
Toerwagenkampioen werd gekroond. Net als Nicola Larini viert ook Maria
De Villota, die drie weken geleden in het huwelijksbootje stapte, haar
huwelijksreis op het circuit in Valencia.
Afgelopen week maakte Maria De Villota voor het eerst kennis met de
Nubira in Oschersleben, waar Maurer Motorsport, na met Vincent
Radermecker eerder al de rijderstitel binnen te hebben gehaald, ook
het ADAC Procar teamkampioenschap in de wacht sleepte. Rainer Bastuck
eindigde bij de rijders als derde. âDe test met Maria verliep
uitstekend,â aldus teambaas Beat Maurer. âHet was de eerste keer voor
haar in een voorwielaangedreven toerwagen en tevens de eerste maal dat
ze op Oschersleben reed. Toch slaagde ze er in dicht in de buurt van
de tijden van Vincent te komen. Daarom verwachten we dat ze het in
Valencia prima gaat doen, omdat ze het circuit daar behoorlijk goed
kent. Voor de Spaanse race zullen we de stoel, de pedalen en het
stuurwiel uiteraard helemaal op haar postuur instellen, omdat ze wat
kleiner is dan onze normale rijders.â
âHet is prettig samenwerken met Maria, omdat je direct merkt dat ze
het grootste deel van haar leven met racewagens in de weer is
geweest,â vervolgt Maurer. âDe overstap van een
achterwiel-aangedreven, linksgestuurde sportwagen met de motor
achterin naar een voorwielaangedreven, rechtsgestuurde toerwagen met
de motor in het vooronder, is ongeveer de grootste die je kunt maken,
maar ze ging er perfect mee om. De feedback die ze over de auto gaf,
was bijna gelijk aan die van Vincent en dat is prettig. Bovendien
heeft ze het voordeel dat ze veel knapper is dan Vincent, zoals hij
zelf al aangaf!â
Vorige week onthulde Chevrolet Europe op de Paris Motor Show de WTCC
Ultra concept car, een studiemodel dat voorzichtig aangeeft hoe een
volgende generatie WTCC-auto van Chevrolet er uit zou kunnen zien. De
rijdbare concept car, die door een wereldwijd team van GM werd
ontwikkeld, is zowel door de media als door bezoekers van de show
bijzonder positief ontvangen. âNaast het debuut van de Chevrolet WTCC
Ultra vieren we bovendien onze tweede overwinning in het World Touring
Car Championship,â verklaart Wayne Brannon, die aan het hoofd van de
Chevrolet Europe organisatie staat. âOnze betrokkenheid bij het WTCC
betekent voor ons een uiterst waardevol instrument om invulling te
geven aan ons merk.â
AutoRai