Ingezonden persbericht


Persbericht

Veenendaal, 4 oktober 2006

'User generated content' ook toverwoord voor print

Veenendaal - Op internet zet 'user generated content' de toon, getuige de vele blogs, vlogs en successen als Hyves, YouTube of Geenstijl. Voor printmedia leek het onhaalbaar om de lezer vooral zelf zijn eigen inhoud te laten produceren en publiceren. Te complex en onbetaalbaar. Maar door het succes van Schoolmagazine.nl laat ontwikkelaar Apprentice zien dat de macht ook bij printmedia in de toekomst wel eens bij de lezer zou kunnen komen te liggen.

"Op Schoolmagazine.nl hebben we een uitgeefomgeving gecreëerd waarbinnen een grote groep deelnemers zélf een blad kan bedenken, schrijven, illustreren, opmaken en publiceren", vertelt Gerben Heinen, een van de bedenkers van Schoolmagazine. "Het unieke is dat het hele proces online verloopt, dat het perfect te sturen is door verschillende autorisatielagen en dat het ook nog eens heel goed aansluit op de printkant. De opmaak gebeurt in een online en schaalbare versie van Adobe InDesign, waardoor er aan de achterkant drukklare bestanden uitkomen. Je kunt het systeem op elke gewenst niveau van vormgeeflijke vrijheid instellen. Ook het document- en versiemanagement is helemaal online georganiseerd. "Bij Schoolmagazine.nl kan de docent een pagina goedkeuren of terugsturen voor correctie. Hij kan precies vertellen wat er anders moet en wie dat moet doen. Pas als de docent de pagina accordeert, kan de pagina gedrukt worden." Het concept Schoolmagazine draait nu ongeveer anderhalf jaar. "Die tijd hebben we nodig gehad om het systeem helemaal 'doelgroepproof' te krijgen. Je kunt je voorstellen dat dit gezien de experimenteerlust van de doelgroep uiterst noodzakelijk is", lacht Heinen. Maar nu Schoolmagazine.nl draait en bewijst dat het systeem werkt, is Apprentice klaar voor de toekomst. "Er is ongekend veel belangstelling voor ons, met name vanuit de uitgeverij", bevestigt Heinen. Meer informatie is te vinden op www.schoolmagazine.nl