Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CRIMINELEN 'BELASTEN' EERLIJKE EUROPESE CONSUMENTEN

Europese Retail Theft Barometer 2006: gemiddeld ¤ 220 per huishouden.

Europese retailers leden vorig jaar ¤ 29 miljard verlies

doordat dieven 'zichzelf bedienden'.

----------

4 oktober 2006: De Europese Retail Theft Barometer (ERTB VI), onthult dat in 2006 de derving 1,24% bedroeg van de omzet van de detailhandel. De neerwaartse tendens die vijf jaar geleden begon, werd hierdoor voortgezet. Toen was de gemiddelde derving 1,45%. Dit betekent een totale daling van het dervingspercentage voor retailers van 14,5% sinds 2002. Nochtans tonen de cijfers van dit jaar de laagste vermindering van derving gedurende de laatste vijf jaar, waardoor wellicht de conclusie kan worden getrokken dat de Europese retailers nieuwe uitdagingen in de bestrijding van retailmisdaad moeten blijven aangaan.

De detailhandel is zich ervan bewust dat ondanks de belangrijke vooruitgang die is gemaakt, de derving een ernstig probleem voor hun ondernemingen blijft. Uit het rapport van dit jaar blijkt dat bijna de helft van de diefstal-gevoelige producten onbeveiligd blijft, een situatie die heeft bijgedragen tot het verlies van ¤ 29 miljard waarde aan voorraad van Europese retailers gedurende de laatste 12 maanden.

De kosten van derving worden direct doorberekend aan Europese consumenten: criminelen belasten daardoor elk huishouden in Europa met ¤ 220 per jaar, volgens de opsteller van het rapport, Professor Joshua Bamfield van het Centre for Retail Research (CRR). De Europese Retail Theft Barometer werd voor het zesde opeenvolgende jaar gesponsord door Checkpoint Systems (NYSE: CKP) - de wereldwijde leider van op RF-gebaseerde dervingsbeheeroplossingen.

Het onafhankelijke rapport toont aan dat de Europese detailhandel nieuwe manieren blijft zoeken om de kosten van diefstal te bestrijden, door in 2006 opnieuw ¤ 8 miljard te investeren in verdere veiligheidsoplossingen. De vorige rapporten hebben een directe correlatie aangetoond tussen de bestedingen voor beveiliging en de algemene daling voor derving, een voortdurende trend op Europees niveau in 2006.

De diefstal door klanten, waaronder opportunistische winkeldieven en georganiseerde bendes, is nog steeds de grootste oorzaak van derving met een bedrag van ¤ 14.159 miljoen, ondanks het feit dat het enigszins verminderde en nu een gemiddelde omvat van 48,8% (tegen 49,2% vorig jaar). Interne derving dat door oneerlijke werknemers wordt veroorzaakt is echter blijven toenemen tot een bedrag van ¤ 8.925 miljoen; een percentage van 30,7% (tegen 29,9% vorig jaar). Dit is volgens de barometer de tweede opeenvolgende stijging van interne diefstal.

Dervingspercentage per land

In Nederland verminderde het dervingspercentage tot 1,20% (was vorig jaar 1,22%) ofwel een bedrag van ¤ 886 miljoen. Het dervingspercentage voor België/Luxemburg steeg licht tot 1,28% (was 1,26%).

In vijftien landen verhoogde het dervingspercentage, in zes landen verminderde de derving en in de andere drie er was geen verandering. Het Verenigd Koninkrijk kende de hoogste dervingsvermindering, daardoor staat het nu niet meer aan de top in Europa (het dervingspercentage ging van 1,38% in 2005 naar 1,33% dit jaar). Zwitserland (0,92%), Oostenrijk (0,96%) en Duitsland (1,07%) hebben de laagste dervingspercentages. De hoogste percentages scoorden de Tsjechische Republiek (1,42%), Slowakije (1,40%) en Hongarije (1,38%).

In West Europa werden de hoogste verliespercentages genoteerd in Finland en Portugal (allebei met 1,34%), het Verenigd Koninkrijk en Griekenland (allebei met 1,33%), Zweden (1,32%), Frankrijk, Noorwegen en Spanje (allen met 1,29%).

De meest gestolen producten

ERTB VI maakt duidelijk dat 40,6% van de meest gestolen zaken niet beschermd is tegen diefstal. In heel Europa werden overeenkomsten aangetoond met betrekking tot de kwetsbaarste zaken voor retailers: dure design of merkproducten, hoofdzakelijk voor vermaak /vrije tijdsdoeleinden, persoonlijke verzorging, kleding, alcohol en elektronica. Veel daarvan waren kleinverpakkingen waaronder scheermesjes, computer memory sticks of cosmetica.

De meest gestolen producten zijn, in volgorde: dameskleding; parfums en dure lotions; merkkleding en schoenen; scheermesjes; schoonheids- en huidverzorgingproducten; alcoholische dranken; Dvd's; herenkleding; videospelletjes; elektronische goederen waaronder laptops, MP3-spelers, Tv's, mobiele telefoons en software.

Implementeren van bronbeveiliging

Bijna 74% van Europese retailers implementeert of overweegt de implementatie van Elektronische Bronbeveiliging (EAS) etiketten; het etiketteren van producten tijdens het productieproces heeft de voorkeur boven het zelf doen in de winkel(opslag), waardoor de totale leveringsketen wordt beveiligd.

Tijdens het bestrijden van de hoge kosten van verlies, ontwikkelen de retailers bronbeveiliging-programma's om hen te helpen de toegang van de consument tot producten te vergemakkelijken en hun winkelervaring te verbeteren. Volgens een uitgebreid onderzoek dat door het marktonderzoekbedrijf GfK werd uitgevoerd en door Checkpoint Systems mogelijk gemaakt, stelde 83% van de Europese consumenten dat zij liever makkelijker toegang tot producten willen hebben alvorens te kopen. Van hen vond 81% dat onzichtbare productbescherming, zoals bronbeveiliging, de beste anti-diefstal oplossing is. De conclusie kan zijn dat deze technologie tot een betere ervaring van de consument leidt en de omzet verhoogt.

Als positief punt kwam uit de ERTB VI dat EAS bronbeveiliging zich snel ontwikkelt: 43,5% van de ondervraagden beschermen momenteel bij de bron en een verdere 30,4% denkt dat te doen binnen twee jaar. Dat betekent een totaal van 73,9% van de retailers die de oplossing rond 2008 zullen gebruiken. De retailers schatten dat 16,3% van omzet is geëtiketteerd aan de bron en zien nu het bronbeveiliging als de manier om zowel de tevredenheid van de consument te ontwikkelen als derving te bestrijden.

Per Levin, Worldwide President Shrink Management and Merchandising Solutions van Checkpoint Systems stelt:

"Het rapport van dit jaar toont opnieuw vooruitgang. In dit nieuwe en snel evoluerende sociale en economische klimaat is er wezenlijke opwaartse druk op derving. Zelfs een zeer kleine verbetering met betrekking tot de resultaten van het vorige jaar vertegenwoordigt een grote prestatie door veel verantwoordelijken voor verliespreventie programma's. Het bestrijden van deze steeds verder gaande druk is moeilijk en vereist een constante ontwikkeling met de beste mogelijkheden. De detailhandel onderzoekt nu slimme oplossingen die helpen het product te verkopen terwijl diefstal wordt tegen gegaan. Sommigen kijken naar software voor gegevensanalyse die hen helpt een snel besluit nemen. De grootste retailers breiden bronbeveiliging snel uit naar nieuwe categorieën, vooral kleding. De belangrijke retailers zien bronbeveiliging als manier om op productniveau RFID-etiketten toe te passen, hoewel dat nog verscheidene jaren zal duren. Maar één ding is duidelijk: aangezien de retailomgeving zeer concurrerend blijft, zal iedereen de druk verhogen om tot vermindering van diefstal te komen. Dat is een goede doelstelling voor ons allemaal."

Feiten ERTB 2006 in een oogopslag:


· Het gemiddelde dervingspercentage (voorraadverlies door criminaliteit en verlies) daalde van 1,25% tot 1,24% van de omzet, een lichte daling in vergelijking met de significante vermindering van vorig jaar (van 1,34% naar 1,25%). (Be/Lux: 1,28% - Nederland: 1,20%).


· Het gemiddelde dervingspercentage (1,24%) van Europese retailers is nu het laagst sinds 2002.


· Verlies van voorraad in 2006 had een waarde van ¤ 29.038 miljoen. Vorig jaar was het ¤ 28.938 miljoen en in 2004 ¤ 30.783 miljoen. (Be/Lux: ¤ 1.079 - Nederland ¤ 886 miljoen).


· Diefstal door klanten verminderde enigszins, maar is nog de hoogste bron van diefstal, verantwoordelijk voor 48,8% van derving (Be/Lux: 50% - Nederland: 49,3%). Diefstal door het personeel is licht gestegen tot 30,7%.


· Bestedingen voor beveiliging en preventie verhoogde met ¤ 356 miljoen tot een totaal van ¤ 7.989 miljoen, een zeer robuuste reactie op het bestaan van retailmisdaad (voor Be/Lux: ¤ 272 - Nederland: ¤ 291 miljoen).


· Derving kost elk huishouden in Europa gemiddeld ¤ 220.


· De opsomming van meest gestolen goederen bij retailers was in heel Europa hetzelfde; voornamelijk merkproducten, dure consumptiegoederen voor vermaak en vrije tijd, persoonlijke verzorging, kleding, alcohol en elektronica.


· EAS bronbeveiliging ontwikkelt zich snel. 43,5% van de ondervraagden gebruikt bronbeveiliging en 30,4% overweegt het binnen twee jaar te gebruiken.


· De primaire toepassing voor Radio Frequency Identification (RFID) is volgens retailers controle op magazijn en distributie (83,4% van de ondervraagden), gevolgd door beveiliging en verliespreventie (58,4%), verkoop (20,9%) en self-scanning door klanten (12,5%).


· Eén derde van de grote Europese retailers denkt RFID-pilots binnen twee jaar in werking te stellen. Rond 15,5% zal binnen 12 maanden starten, 22,1% begint binnen 24 maanden.


· De 6e Europese Retail Theft Barometer omvat 24 landen. In 2004 waren de Midden Europese landen Polen, de Tsjechische Republiek, Hongarije, Slowakije, Letland en Estland voor het eerst inbegrepen.


· De barometer bekijkt resultaten van 466 belangrijke Europese retailers met een gecombineerde omzet van ¤ 422.190 miljoen, die 28.297 retailwinkels vertegenwoordigen. Dit omvat 18% van de Europese retail omzet. Het aantal Nederlandse bedrijven was 26 ofwel 1.863 winkels met een gezamenlijke omzet van ¤ 19.333 miljoen. Voor België/Luxemburg was dat 21 bedrijven ofwel 487 winkels en een gezamenlijke omzet van ¤ 7.242 miljoen.

Over Checkpoint Systems, Inc.

Checkpoint Systems Inc. is wereldleider in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de kleinhandel en zijn supply chain. Checkpoint biedt zijn klanten verhoogde efficiëntie vanaf het moment van productie tot en met het moment van verkoop en verbetert de winkelervaring van de consument. Checkpoint is beursgenoteerd op de NYSE, doet zaken in alle geografische regio's en heeft wereldwijd meer dan 4.000 medewerkers. Het is gespecialiseerd in RF-technologie (radiofrequentie). Het productportfolio bestaat o.m. uit: systemen voor digitale RF/EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente Identificatie), RF-bronbeveiliging en etikettering. Het aanbod wordt ondersteund door een wereldwijd netwerk van 26 servicebureaus. Website: www.checkpointeurope.com

Checkpoint Meto Benelux B.V. - Coltbaan 21 - 3439 NG Nieuwegein - Tel: 030 609 4111

The Centre For Retail Research

The ERTB VI has been produced by Professor Joshua Bamfield, the Director of the Centre for Retail Research (CRR). The CRR is an independent organisation providing research and consultancy for the retail sector dealing with the changing face of retailing and focusing upon retail fraud and crime. It has carried out extensive studies dealing with the costs of crime and the application of electronic and computerised systems to combat shop theft and fraud in many parts of the world.



Ingezonden persbericht