Time : 15:15:34
Date : 04 October 2006
Sender Name: AUDIMETRIE

GfK introduceert de nieuwste technologie voor het meten van het Radiobereik in België.

Brussel, 4 oktober 2006

GfK voert momenteel een experimenteel onderzoek uit inzake het gebruik van de EMM Radiometer. Dit toestel (zie foto) neemt het geluid op dat door radiozenders wordt uitgestuurd en slaat een gereduceerde digitale afdruk ervan op in het interne geheugen. Deze techniek (ook wel "fingerprinting" genoemd) zou op termijn het klassieke dagboekonderzoek kunnen vervangen.

Deze ingrijpende aanpassing kan evenwel enkel succesvol worden geïntroduceerd indien ze gebaseerd is op een brede consensus. Daarom voert GfK dit experiment uit in nauw overleg met het CIM. De test maakt deel uit van de vroeger gesloten akkoorden wat betreft het CIM Radio onderzoek.

In een eerste fase zullen 300 personen in Vlaanderen de Radiometer gedurende minstens 8 dagen bij zich dragen. Daarna komt het Franstalige landsgedeelte aan de beurt. Het is de bedoeling dat dit experiment inzicht zal verschaffen in de manier waarop het publiek bereid is om dit toestel effectief dagelijks bij zich te dragen. Daarnaast zal worden nagegaan of de bekomen resultaten afwijken van de huidige dagboekmethode. Tenslotte zal de betrouwbaarheid en correctheid van dit elektronische meetinstrument worden uitgetest.

Dit experiment kadert in een internationaal initiatief van GfK om in diverse landen de mogelijkheden van nieuwe meettechnieken voor te stellen en aan te sluiten bij de wensen en behoeften van de lokale markt.

GfK is de voornaamste leverancier van media-informatie in België en levert de kijk- en luistercijfers voor het CIM.

Bijlages bij dit persbericht zijn ook beschikbaar op www.pressreleases.be


*******************
Meer informatie over GfK is te vinden op volgende website : www.gfk.com

Contact personen :
Johan Schockaert, Significant GfK, tel. 016/74 24 24 Dominique Vancraeynest , GfK AUDIMETRIE, tel. 02/724 89 11

URL: http://www.gfk.com