Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Gratis slachtofferhulp detailhandel blijkt effectief
04-10-2006
Den Haag, Amsterdam, 4 oktober 2006
De gratis Slachtofferhulp Detailhandel die door het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel (HBD) wordt aangeboden is een succes. Binnen een half
jaar wordt Slachtofferhulp Detailhandel bij een op de drie overvallen
ingeschakeld. De ondersteuning die wordt geboden blijkt te werken.
Ziekteverzuim als gevolg van traumaâs wordt op deze manier voorkomen.
Dat stelt Hendrik-Jan Kaptein, verantwoordelijk voor
criminaliteitspreventie en slachtofferhulp bij het HBD.
Tijdens de beurs Criminaliteit in Retail maakte Kaptein de eerste
resultaten en ervaringen van Slachtofferhulp Detailhandel bekend.
Gedurende de eerste zes maanden is Slachtofferhulp Detailhandel
ingeschakeld bij 86 incidenten. In dezelfde periode waren er in de
detailhandel 230 overvallen. âDaarbij kan nog aangetekend worden dat
de grote ketens en een aantal branches hun eigen slachtofferhulp
hebben. Het lijkt er dus op dat we nog een iets groter marktaandeel
hebben dan een op de drie incidenten.â
Snelheid en deskundigheid van belang
De opvang die wordt geboden blijkt over het algemeen voldoende. âHet
is met name de snelheid die van belang is. We garanderen dat er binnen
twee uur een deskundig hulpverlener ter plekke is. Die helpt bij de
verwerking van de emoties, maar als het nodig is ook bij praktische
zaken. De betrokkenen worden ook de volgende dag begeleid bij het weer
naar het werk gaan. Daarna zijn er nog twee telefonische contacten.â
Uit de ervaringen tot nu toe is af te leiden dat de hulp effectief is.
âVanzelfsprekend wordt er goed gekeken of het nodig is een slachtoffer
langer te begeleiden. Dat blijkt echter slechts in een enkel geval
nodig.â Die vervolghulp is overigens niet gratis. Daarvoor moet
eventueel een beroep gedaan worden op de verzekeraar.
Sectorbreed
De aanvragen voor slachtofferhulp kwamen uit de hele sector. âAls je
dieper in de cijfers duikt zie je dat met name van uit de persoonlijke
verzorging (drogisterijen, parfumerieën en juweliers) meer aanvragen
kwamen dan gemiddeld. Negen procent van de medewerkers in de
detailhandel werkt in de persoonlijke verzorging. Van de hulpaanvragen
kwam 13% uit die branches. Daarmee zijn die branches dus wat
oververtegenwoordigd. Het omgekeerde geldt voor de food-branches. Uit
die hoek kwamen minder aanvragen dan je op grond van het aantal
medewerkers zou mogen verwachten.â De kledingzaken zaten op het
gemiddelde. Zij zijn goed voor 15% van het aantal medewerkers in de
detailhandel en ook voor 15% van de hulpaanvragen.
Ambitie
Hoewel Kaptein tevreden is over de eerste resultaten wil hij verder.
âHet is van groot belang dat het werken in de detailhandel voor
iedereen leuk blijft. We vinden dan ook dat eigenlijk bij iedere
overval Slachtofferhulp Detailhandel ingeschakeld zou moeten worden.
Daarnaast willen we ondernemers en hun medewerkers bijstaan bij andere
traumatische gebeurtenissen zoals geweld of een ongeval of sterfgeval
in de winkel.â
0800 â 0801
Slachtofferhulp Detailhandel kan te allen tijde gratis worden
ingeschakeld via het nummer 0800 â 0801. Om dit nummer bekend te maken
verspreidt het HBD op grote schaal stickers voor op de telefoon of
kassa. De achterzijde van de stickers kan als instructiekaart worden
opgehangen in de personeelsruimte. De stickerkaart is te bestellen via
info@hbd.nl.
De instructiekaart kan ook worden gedownload van
www.slachtofferhulpdetailhandel.nl