Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Gratis slachtofferhulp detailhandel blijkt effectief 04-10-2006

Den Haag, Amsterdam, 4 oktober 2006

De gratis Slachtofferhulp Detailhandel die door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) wordt aangeboden is een succes. Binnen een half jaar wordt Slachtofferhulp Detailhandel bij een op de drie overvallen ingeschakeld. De ondersteuning die wordt geboden blijkt te werken. Ziekteverzuim als gevolg van traumaâs wordt op deze manier voorkomen. Dat stelt Hendrik-Jan Kaptein, verantwoordelijk voor criminaliteitspreventie en slachtofferhulp bij het HBD.

Tijdens de beurs Criminaliteit in Retail maakte Kaptein de eerste resultaten en ervaringen van Slachtofferhulp Detailhandel bekend. Gedurende de eerste zes maanden is Slachtofferhulp Detailhandel ingeschakeld bij 86 incidenten. In dezelfde periode waren er in de detailhandel 230 overvallen. âDaarbij kan nog aangetekend worden dat de grote ketens en een aantal branches hun eigen slachtofferhulp hebben. Het lijkt er dus op dat we nog een iets groter marktaandeel hebben dan een op de drie incidenten.â

Snelheid en deskundigheid van belang
De opvang die wordt geboden blijkt over het algemeen voldoende. âHet is met name de snelheid die van belang is. We garanderen dat er binnen twee uur een deskundig hulpverlener ter plekke is. Die helpt bij de verwerking van de emoties, maar als het nodig is ook bij praktische zaken. De betrokkenen worden ook de volgende dag begeleid bij het weer naar het werk gaan. Daarna zijn er nog twee telefonische contacten.â Uit de ervaringen tot nu toe is af te leiden dat de hulp effectief is. âVanzelfsprekend wordt er goed gekeken of het nodig is een slachtoffer langer te begeleiden. Dat blijkt echter slechts in een enkel geval nodig.â Die vervolghulp is overigens niet gratis. Daarvoor moet eventueel een beroep gedaan worden op de verzekeraar.

Sectorbreed
De aanvragen voor slachtofferhulp kwamen uit de hele sector. âAls je dieper in de cijfers duikt zie je dat met name van uit de persoonlijke verzorging (drogisterijen, parfumerieën en juweliers) meer aanvragen kwamen dan gemiddeld. Negen procent van de medewerkers in de detailhandel werkt in de persoonlijke verzorging. Van de hulpaanvragen kwam 13% uit die branches. Daarmee zijn die branches dus wat oververtegenwoordigd. Het omgekeerde geldt voor de food-branches. Uit die hoek kwamen minder aanvragen dan je op grond van het aantal medewerkers zou mogen verwachten.â De kledingzaken zaten op het gemiddelde. Zij zijn goed voor 15% van het aantal medewerkers in de detailhandel en ook voor 15% van de hulpaanvragen.

Ambitie
Hoewel Kaptein tevreden is over de eerste resultaten wil hij verder. âHet is van groot belang dat het werken in de detailhandel voor iedereen leuk blijft. We vinden dan ook dat eigenlijk bij iedere overval Slachtofferhulp Detailhandel ingeschakeld zou moeten worden. Daarnaast willen we ondernemers en hun medewerkers bijstaan bij andere traumatische gebeurtenissen zoals geweld of een ongeval of sterfgeval in de winkel.â

0800 â 0801
Slachtofferhulp Detailhandel kan te allen tijde gratis worden ingeschakeld via het nummer 0800 â 0801. Om dit nummer bekend te maken verspreidt het HBD op grote schaal stickers voor op de telefoon of kassa. De achterzijde van de stickers kan als instructiekaart worden opgehangen in de personeelsruimte. De stickerkaart is te bestellen via info@hbd.nl.
De instructiekaart kan ook worden gedownload van www.slachtofferhulpdetailhandel.nl