Persbericht: Staatssecretaris Van Gennip opent ConsuWijzer
Datum publicatie website : 04-10-2006
Officiële publicatiedatum : 04-10-2006
Soort : Persbericht

Eén consumentenloket voor praktische tips, advies en klachten

Den Haag, 4 oktober 2006 - Vandaag opent staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken) ConsuWijzer, het informatieloket waar de consument terecht kan voor praktische tips en advies over zijn rechten. Het loket, dat te bereiken is via www.consuwijzer.nl en 088-0707070, is een initiatief van de drie toezichthouders van het ministerie van Economische Zaken, te weten: de Consumentenautoriteit, de NMa en de OPTA. ConsuWijzer verwacht het eerste half jaar ruim 40.000 consumentenvragen te verwerken.

De komst van ConsuWijzer is een van de resultaten van de inzet van staatssecretaris Van Gennip om de positie van de consument op de markt te verbeteren. Via ConsuWijzer geven de drie toezichthouders de consumenten praktische informatie over hun rechten en plichten, of het nu gaat om de aanschaf van een keuken of over internet en energie. Het loket geeft informatie over alledaagse consumentenzaken zoals garantie, ruilen, verkoop aan de deur en misleidende reclame.

Onderzoek van Intomart GfK wijst uit dat een op de drie Nederlanders het afgelopen jaar een consumentenprobleem had. Ook blijkt uit het onderzoek dat voorafgaand aan de aankoop tweevijfde deel van de Nederlanders zegt behoefte te hebben aan meer informatie over rechten en plichten of ondersteuning.

Van Gennip: "Uit dit onderzoek blijkt dat de consument minder goed geïnformeerd is over zijn rechten dan hij vaak denkt. In een steeds vrijere markt is het van belang dat de consument mondig en goed geïnformeerd is. Dit nieuwe loket past binnen het Strategische Actieprogramma Consument, waarbij meer overheidsaandacht voor de consument centraal staat".

Het doel van ConsuWijzer is er voor zorgen dat de consument goed geïnformeerd is en mondiger wordt. ConsuWijzer biedt consumenten informatie waarmee ze beter in staat zijn om zelf problemen met aanbieders te voorkomen of op te lossen. Daarnaast helpt ConsuWijzer de consument met klachten op weg of anders helpt ConsuWijzer hem bij het vinden van de juiste organisatie die de consument bijstaat zijn individuele probleem op te lossen. Het informatieloket is een belangrijke graadmeter voor de toezichthouders om te kunnen zien wat er speelt in de markt en waar mogelijke structurele problemen zitten. Op deze manier kunnen zij hun handhavende taken zo optimaal mogelijk uitvoeren.

Om het consumentenloket breed bekend te maken start ConsuWijzer de komende weken een campagne met commercials op radio en televisie. Het thema van de campagne is: "Maak jezelf consuwijzer, ga naar ConsuWijzer.nl voor praktisch advies van de overheid over je rechten als consument."