Persbericht: Staatssecretaris Van Gennip opent ConsuWijzer
Datum publicatie website : 04-10-2006
Officiële publicatiedatum : 04-10-2006
Soort : Persbericht
Eén consumentenloket voor praktische tips, advies en klachten
Den Haag, 4 oktober 2006 - Vandaag opent staatssecretaris Van Gennip
(Economische Zaken) ConsuWijzer, het informatieloket waar de consument
terecht kan voor praktische tips en advies over zijn rechten. Het
loket, dat te bereiken is via www.consuwijzer.nl en 088-0707070, is
een initiatief van de drie toezichthouders van het ministerie van
Economische Zaken, te weten: de Consumentenautoriteit, de NMa en de
OPTA. ConsuWijzer verwacht het eerste half jaar ruim 40.000
consumentenvragen te verwerken.
De komst van ConsuWijzer is een van de resultaten van de inzet van
staatssecretaris Van Gennip om de positie van de consument op de markt
te verbeteren. Via ConsuWijzer geven de drie toezichthouders de
consumenten praktische informatie over hun rechten en plichten, of het
nu gaat om de aanschaf van een keuken of over internet en energie. Het
loket geeft informatie over alledaagse consumentenzaken zoals
garantie, ruilen, verkoop aan de deur en misleidende reclame.
Onderzoek van Intomart GfK wijst uit dat een op de drie Nederlanders
het afgelopen jaar een consumentenprobleem had. Ook blijkt uit het
onderzoek dat voorafgaand aan de aankoop tweevijfde deel van de
Nederlanders zegt behoefte te hebben aan meer informatie over rechten
en plichten of ondersteuning.
Van Gennip: "Uit dit onderzoek blijkt dat de consument minder goed
geïnformeerd is over zijn rechten dan hij vaak denkt. In een steeds
vrijere markt is het van belang dat de consument mondig en goed
geïnformeerd is. Dit nieuwe loket past binnen het Strategische
Actieprogramma Consument, waarbij meer overheidsaandacht voor de
consument centraal staat".
Het doel van ConsuWijzer is er voor zorgen dat de consument goed
geïnformeerd is en mondiger wordt. ConsuWijzer biedt consumenten
informatie waarmee ze beter in staat zijn om zelf problemen met
aanbieders te voorkomen of op te lossen. Daarnaast helpt ConsuWijzer
de consument met klachten op weg of anders helpt ConsuWijzer hem bij
het vinden van de juiste organisatie die de consument bijstaat zijn
individuele probleem op te lossen. Het informatieloket is een
belangrijke graadmeter voor de toezichthouders om te kunnen zien wat
er speelt in de markt en waar mogelijke structurele problemen zitten.
Op deze manier kunnen zij hun handhavende taken zo optimaal mogelijk
uitvoeren.
Om het consumentenloket breed bekend te maken start ConsuWijzer de
komende weken een campagne met commercials op radio en televisie. Het
thema van de campagne is: "Maak jezelf consuwijzer, ga naar
ConsuWijzer.nl voor praktisch advies van de overheid over je rechten
als consument."