75 jaar Mazda: 75 dagen vuurwerk
(10/4/2006)
Mazda bestaat 75 jaar. Al die jaren staat de naam Mazda voor
mobiliteit, kwaliteit en innovatieve kracht. Sinds 1931 worden er
auto's geproduceerd door de in Hiroshima gevestigde onderneming en
Mazda is thans één van de toonaangevende Japanse autofabrikanten.
Reden genoeg voor Mazda om zijn klanten in het jaar van het
bedrijfsjubileum iets heel bijzonders aan te bieden en wel de Mazda
Generation Modellen.
Zowel de Mazda2 als de Mazda5 en Mazda6 zijn vanaf nu ook leverbaar
als Generation model, met voordelen die kunnen oplopen tot ⬠1.575,-.
75 Jaar Mazda â van fabrikant van driewielers tot âZoom-Zoomâ
75 Jaar Mazda automobielen is een mooie gelegenheid om terug te
blikken op de beginjaren van het Japanse kwaliteitsmerk. Bij de
introductie van de eerste Mazda in 1931 kon natuurlijk nog niemand
vermoeden dat dit het begin was van een succesverhaal.
Het past goed bij de onderneming en haar idee van vooruitgang en
eigenzinnigheid dat de eerste Mazda een driewielige bedrijfswagen is
met de klinkende naam: Mazda-GO. Met dit model begint namelijk de
geschiedenis van een Japans automerk, dat nu over de hele wereld te
vinden is.
De naam Mazda stamt van een oude religie. Ahura Mazda is de scheppende
god van het zoroastrisme, hij is het licht en de kennis. De
overeenkomst met de naam van de oprichter van het merk, Jujiro
Matsuda, is eerder toevallig. Jujiro Matsuda is als ondernemer met
zijn Matsuda-fabrieken al vroeg rijk geworden en wil in 1916 eigenlijk
met pensioen gaan. Maar dan wordt de geschoolde smid in 1921 president
van Toyo Cork Kogyo, een bedrijf dat gestopt is met de productie van
kurk. Hij maakt het bedrijf geschikt voor machinebouw, waaruit in een
later stadium de autofabrikant ontstaat met als eerste product de
driewielige bedrijfswagen.
Van Mazda-GO tot Cosmo Sport met rotatiemotor
De Mazda-GO wordt meteen de eerste bestseller van het jonge merk. De
luchtgekoelde 1-cilinder viertaktmotor met 13 pk geldt als
onverwoestbaar en het asdifferentieel is het eerste in een lange rij
technische hoogstandjes van Mazda. Al een jaar na het productiebegin
wordt de handige driewieler geëxporteerd naar China.
Het succes op drie wielen doet verlangen naar een personenauto op vier
wielen. Maar de oorlog gooit roet in het eten en de atoombom op
Hiroshima verwoest de helft van alle installaties. Pas in 1960 komt
met de Mazda R360 een van de eerste Japanse compact-cars op de markt.
En ook deze auto, die nog geen drie meter lang is, nog geen 400
kilogram weegt, een vermogen heeft van 16 pk en een cilinderinhoud van
360 cc, wordt meteen een succes. Niet in de laatste plaats, omdat
Mazda zijn naam als ingenieursbedrijf alle eer aandoet: de R360
beschikt al over een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke
wielophanging en een voornamelijk van licht metaal gemaakte motor. Hij
heeft er een belangrijk aandeel in dat Mazda begin jaren zestig meer
autoâs verkoopt dan één van de andere Japanse merken.
In die periode zoekt Tsuneji Matsuda, zoon van de legendarische
oprichter van Mazda, voor de eerste keer contact met Duitsland en
brengt een bezoek aan de NSU-fabrieken in Neckarsulm en de geniale
ingenieur Felix Wankel. De gevolgen van dit bezoek werken door tot op
de dag van vandaag: de wankelmotor (rotatiemotor) en Mazda horen
sindsdien bij elkaar en het rotatieprincipe wordt in veel modellen
toegepast. De rotatietechnologie gaat bij Mazda in première in een
andere mijlpaal op autogebied, de Cosmo Sport uit 1967 met een
vermogen van 110 pk.
De groeiperiode
In datzelfde jaar begint Mazda ook met de export naar Europa. Een jaar
later, in 1968, krijgt de Nederlandse ondernemer Rolf Lauret, de
huidige Chairman en President van AutoBinck Holding N.V. in Den Haag,
het in Japan na tien dagen onderhandelen voor elkaar om een contract
te tekenen dat N.V. Auto-Palace âs-Gravenhage de importeur voor het
merk Mazda in Nederland wordt. En met veel succes! Het eerst model dat
wordt geïmporteerd was de door Bertone ontworpen Mazda 1500. De
10.000^e Mazda in Nederland vindt in 1974 een koper. Nog maar vier
jaar later arriveert de 100.000^e Mazda in Nederland. In 1987 wordt in
Nederland de 250.000^e Mazda verkocht en in 1996 de 500.000^e.
In 1972 wordt Mazda Motors Duitsland opgericht. Aanvankelijk worden er
vijf modellen geïmporteerd: de Mazda 616 en de Mazda 818 als sedan en
coupé en de Mazda RX-3. De introductie op de belangrijkste Europese
markt is een groot succes. In 1972 worden er 458 eenheden in Duitsland
verkocht, maar in 1980 zijn dat er al meer dan 45.000 en in het
topjaar 1991 kiezen meer dan 110.000 klanten in Duitsland voor een
auto van het merk Mazda.
Dit komt vooral door de Mazda 323, die vanaf 1977 de toon zet in zijn
segment. Ter gelegenheid van de Wereldpremière van deze auto reed de
allereerste Mazda 323 in dat jaar in 30 dagen door 13 landen van
Hiroshima naar de IAA, de Autosalon van Frankfurt.
Een waardige introductie van het best verkochte Mazda-model ooit: 12
miljoen exemplaren. Zijn opvolger, de nieuwe Mazda3, is thans het best
verkochte model van Mazda in Europa en is onlangs op met name
technische aspecten en rijdynamiek sterk verbeterd.
Met de Mazda 626 wordt Mazda definitief een serieuze concurrent, ook
voor gevestigde merken. Het beste bewijs daarvoor leveren de betere
resultaten van deze topmiddenklasser in een vergelijkingstest met de
Mercedes 190 door de gerenommeerde Duitse 'Auto Zeitung' in 1983. Zijn
jarenlange positie als meest succesvolle importauto op de Duitse markt
moet het model alleen betwisten met een product uit eigen huis: de
Mazda 323, die op 9 november 1989, de dag dat de muur viel, het
âGouden Stuurwielâ krijgt. Een jaar daarvoor is in Oberursel bij
Frankfurt het Europees design- en ontwikkelingscentrum geopend, waar
de modellen van Mazda nog gerichter op de Europese behoeften kunnen
worden ontwikkeld en afgestemd.
Een echte wereldauto met succes op alle markten is de Mazda MX-5, die
in productie is sinds februari 1989 en sinds 2000 als meest verkochte
roadster uit de autogeschiedenis in het âGuinness Book of World
Recordsâ staat. De derde generatie van deze cultauto staat op het punt
om dit record te breken. En Mazda vestigt nog een andere primeur met
dit model: de MX-5 is de eerste roadster die zowel leverbaar is met
een softtop als met een retractable hardtop. Dit laatste model met een
elektrische bedienbare hardtop staat eind dit jaar als Mazda MX-5
Roadster Coupé in de showroom.
Begin jaren negentig is er in Duitsland geen ander merk dat meer
sportwagens verkoopt dan Mazda. Naast de MX-5 nemen ook de MX-3 en
MX-6 een voorsprong en maken furore, samen met de sportwagen RX-7 met
rotatiemotor. In de MX-3 draaide toen de kleinste 6-cilinder
standaardmotor ter wereld en voor de MX-6 kon een elektronische
vóór- en achterwielbesturing worden besteld.
Het grote aantal motorconcepten en varianten zorgt evenwel ook voor
problemen, temeer omdat de ongunstige koers van de yen Mazda nog meer
raakt dan andere fabrikanten. Bovendien zijn in- en verkoop nooit de
sterke kanten geweest van het op techniek gerichte bedrijf. De
samenwerking met Ford komt Mazda dan ook zeer van pas. In 1996 breidt
Ford voor de laatste keer zijn aandelenpakket uit en heeft sindsdien
33,4 % van Mazda in handen.
Met âZoom-Zoomâ weer succesvol - rijplezier, kwaliteit en een eigen
stijl
In 2001 wordt het begrip âZoom-Zoomâ wereldwijd de merkboodschap van
Mazda. Het is meer dan een slogan. Het staat voor plezier in beweging
en voor moediger en creatiever zijn dan anderen. Rijplezier, kwaliteit
en een eigen stijl, dat is het waar het vanaf nu om draait. Sindsdien
heeft Mazda een zeer positieve ontwikkeling doorgemaakt, wat
grotendeels werd veroorzaakt door de ommezwaai van een puur rationeel
merk naar een dito emotioneel merk.
Vandaag de dag staat Mazda er in de autowereld beter voor dan ooit,
niet in de laatste plaats door zijn focus op design, kwaliteit en
service. Samen met zijn partners en de ongeveer 35.000 medewerkers
vergroot het bedrijf jaar na jaar zijn winst en productie tot
momenteel circa 300.000 eenheden op de Europese markt en ongeveer 1,25
miljoen wereldwijd.
Volumemodellen als de Mazda2, de Mazda3 of de Mazda6, en hun sportieve
varianten de Mazda3 MPS en de Mazda6 MPS, de nog steeds door een
rotatiemotor aangedreven sportwagen RX-8, de midi-MPV en âGezinsauto
van het Jaar 2006â Mazda5 (als enige in zijn klasse met schuifdeuren)
en natuurlijk het cultobject de Mazda MX-5 vormen de basis voor een
modellenbeleid waarvan men ook de komende jaren autoâs kan verwachten
met een spannend design, de modernste aandrijftechniek en natuurlijk
een uitstekende kwaliteit.
Mazda Generation Modellen ter ere van 75 jaar Mazda
* Mazda2 Generation: Klantvoordeel ⬠1.575,-
* Mazda5 Generation: Klantvoordeel ⬠1.505,-
* Mazda6 Generation: Klantvoordeel ⬠1.299,-
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het merk Mazda is er in
Nederland een drietal bijzondere actiemodellen leverbaar.
Mazda2 Generation
Deze special version is gebaseerd op de Mazda2 1.4 Exclusive en is al
standaard voorzien van airconditioning. Daar bovenop heeft dit
actiemodel de volgende extraâs:
* 15ââ lichtmetalen velgen
* Radio-CD speler
* Generation badge
Vergeleken met de Mazda2 1.4 Exclusive heeft de klant op een Mazda2
Generation een voordeel van maar liefst ⬠1.575,-. De Mazda2
Generation zal in een gelimiteerde oplage van 200 stuks worden
geleverd en is te koop vanaf ⬠16.680,-.
Mazda5 Generation
Deze speciale versie is gebaseerd op de Mazda5 1.8 Touring en is als
actiemodel standaard voorzien van
* 16ââ lichtmetalen velgen
* CD speler
* Speciale interieurkleur blauw/zwart
* Generation badge
Daarmee kent de Mazda5 Generation, waarvan er slechts 400 worden
gemaakt, een klantenvoordeel van maar liefst ⬠1.505,-. Het model is
te koop vanaf ⬠26.560,-.
Mazda6 Generation
Het derde actiemodel is gebaseerd op alle benzine-uitvoeringen van de
Mazda6 Touring en Mazda6 Executive en is, naast een Generation badge,
standaard uitgerust met een navigatiesysteem ter waarde van ⬠1.299,-
waarvoor de klant niets extra hoeft te betalen. Ook hiervan zullen 400
exemplaren worden geleverd voor een prijs die begint bij ⬠25.795,-.
Mazda6 Business Edition
Naast de drie Generation modellen is er nog een speciale versie voor
de zakelijke markt ontwikkeld en leverbaar op alle
carrosserievarianten in een viertal uitvoeringen van de Mazda6:
* Mazda6 1.8 Touring
* Mazda6 2.0 S-VT Touring
* Mazda6 2.0 S-VT Touring Automaat
* Mazda6 2.0 CiTD Touring
De Mazda6 Business Edition is naast de Touring specificaties standaard
uitgerust met eerder genoemd navigatiesysteem ter waarde van â¬
1.299,- en met lederen bekleding ter waarde van ⬠1.335,-.
Daarnaast zijn er drie uitvoeringen ten opzichte van een gewone
Touring uitvoering met ⬠800,- in prijs gedaald:
* Mazda6 1.8 Touring
* Mazda6 2.0 S-VT Touring
* Mazda6 2.0 S-VT Touring Automaat
Op de Mazda6 Business Edition in benzine-uitvoering is er nu sprake
van een voordeel van ⬠3.499,- en op de dieseluitvoering van â¬
2.699,-. Dit betekent dat de Mazda6 Business Edition (benzine)
leverbaar is vanaf ⬠24.995,- (de Mazda6 1.8 Sedan Business Edition).
De dieselversie van de Mazda6 Business Edition begint bij ⬠29.430,-
(de Mazda6 Sedan 2.0 CiTD Business Edition).
AutoRai