AutoRai

75 jaar Mazda: 75 dagen vuurwerk

(10/4/2006)
Mazda bestaat 75 jaar. Al die jaren staat de naam Mazda voor mobiliteit, kwaliteit en innovatieve kracht. Sinds 1931 worden er auto's geproduceerd door de in Hiroshima gevestigde onderneming en Mazda is thans één van de toonaangevende Japanse autofabrikanten. Reden genoeg voor Mazda om zijn klanten in het jaar van het bedrijfsjubileum iets heel bijzonders aan te bieden en wel de Mazda Generation Modellen.
Zowel de Mazda2 als de Mazda5 en Mazda6 zijn vanaf nu ook leverbaar als Generation model, met voordelen die kunnen oplopen tot ⬠1.575,-.

75 Jaar Mazda â van fabrikant van driewielers tot âZoom-Zoomâ

75 Jaar Mazda automobielen is een mooie gelegenheid om terug te blikken op de beginjaren van het Japanse kwaliteitsmerk. Bij de introductie van de eerste Mazda in 1931 kon natuurlijk nog niemand vermoeden dat dit het begin was van een succesverhaal.

Het past goed bij de onderneming en haar idee van vooruitgang en eigenzinnigheid dat de eerste Mazda een driewielige bedrijfswagen is met de klinkende naam: Mazda-GO. Met dit model begint namelijk de geschiedenis van een Japans automerk, dat nu over de hele wereld te vinden is.

De naam Mazda stamt van een oude religie. Ahura Mazda is de scheppende god van het zoroastrisme, hij is het licht en de kennis. De overeenkomst met de naam van de oprichter van het merk, Jujiro Matsuda, is eerder toevallig. Jujiro Matsuda is als ondernemer met zijn Matsuda-fabrieken al vroeg rijk geworden en wil in 1916 eigenlijk met pensioen gaan. Maar dan wordt de geschoolde smid in 1921 president van Toyo Cork Kogyo, een bedrijf dat gestopt is met de productie van kurk. Hij maakt het bedrijf geschikt voor machinebouw, waaruit in een later stadium de autofabrikant ontstaat met als eerste product de driewielige bedrijfswagen.

Van Mazda-GO tot Cosmo Sport met rotatiemotor

De Mazda-GO wordt meteen de eerste bestseller van het jonge merk. De luchtgekoelde 1-cilinder viertaktmotor met 13 pk geldt als onverwoestbaar en het asdifferentieel is het eerste in een lange rij technische hoogstandjes van Mazda. Al een jaar na het productiebegin wordt de handige driewieler geëxporteerd naar China.

Het succes op drie wielen doet verlangen naar een personenauto op vier wielen. Maar de oorlog gooit roet in het eten en de atoombom op Hiroshima verwoest de helft van alle installaties. Pas in 1960 komt met de Mazda R360 een van de eerste Japanse compact-cars op de markt. En ook deze auto, die nog geen drie meter lang is, nog geen 400 kilogram weegt, een vermogen heeft van 16 pk en een cilinderinhoud van 360 cc, wordt meteen een succes. Niet in de laatste plaats, omdat Mazda zijn naam als ingenieursbedrijf alle eer aandoet: de R360 beschikt al over een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke wielophanging en een voornamelijk van licht metaal gemaakte motor. Hij heeft er een belangrijk aandeel in dat Mazda begin jaren zestig meer autoâs verkoopt dan één van de andere Japanse merken.

In die periode zoekt Tsuneji Matsuda, zoon van de legendarische oprichter van Mazda, voor de eerste keer contact met Duitsland en brengt een bezoek aan de NSU-fabrieken in Neckarsulm en de geniale ingenieur Felix Wankel. De gevolgen van dit bezoek werken door tot op de dag van vandaag: de wankelmotor (rotatiemotor) en Mazda horen sindsdien bij elkaar en het rotatieprincipe wordt in veel modellen toegepast. De rotatietechnologie gaat bij Mazda in première in een andere mijlpaal op autogebied, de Cosmo Sport uit 1967 met een vermogen van 110 pk.

De groeiperiode

In datzelfde jaar begint Mazda ook met de export naar Europa. Een jaar later, in 1968, krijgt de Nederlandse ondernemer Rolf Lauret, de huidige Chairman en President van AutoBinck Holding N.V. in Den Haag, het in Japan na tien dagen onderhandelen voor elkaar om een contract te tekenen dat N.V. Auto-Palace âs-Gravenhage de importeur voor het merk Mazda in Nederland wordt. En met veel succes! Het eerst model dat wordt geïmporteerd was de door Bertone ontworpen Mazda 1500. De 10.000^e Mazda in Nederland vindt in 1974 een koper. Nog maar vier jaar later arriveert de 100.000^e Mazda in Nederland. In 1987 wordt in Nederland de 250.000^e Mazda verkocht en in 1996 de 500.000^e.

In 1972 wordt Mazda Motors Duitsland opgericht. Aanvankelijk worden er vijf modellen geïmporteerd: de Mazda 616 en de Mazda 818 als sedan en coupé en de Mazda RX-3. De introductie op de belangrijkste Europese markt is een groot succes. In 1972 worden er 458 eenheden in Duitsland verkocht, maar in 1980 zijn dat er al meer dan 45.000 en in het topjaar 1991 kiezen meer dan 110.000 klanten in Duitsland voor een auto van het merk Mazda.

Dit komt vooral door de Mazda 323, die vanaf 1977 de toon zet in zijn segment. Ter gelegenheid van de Wereldpremière van deze auto reed de allereerste Mazda 323 in dat jaar in 30 dagen door 13 landen van Hiroshima naar de IAA, de Autosalon van Frankfurt.

Een waardige introductie van het best verkochte Mazda-model ooit: 12 miljoen exemplaren. Zijn opvolger, de nieuwe Mazda3, is thans het best verkochte model van Mazda in Europa en is onlangs op met name technische aspecten en rijdynamiek sterk verbeterd.

Met de Mazda 626 wordt Mazda definitief een serieuze concurrent, ook voor gevestigde merken. Het beste bewijs daarvoor leveren de betere resultaten van deze topmiddenklasser in een vergelijkingstest met de Mercedes 190 door de gerenommeerde Duitse 'Auto Zeitung' in 1983. Zijn jarenlange positie als meest succesvolle importauto op de Duitse markt moet het model alleen betwisten met een product uit eigen huis: de Mazda 323, die op 9 november 1989, de dag dat de muur viel, het âGouden Stuurwielâ krijgt. Een jaar daarvoor is in Oberursel bij Frankfurt het Europees design- en ontwikkelingscentrum geopend, waar de modellen van Mazda nog gerichter op de Europese behoeften kunnen worden ontwikkeld en afgestemd.

Een echte wereldauto met succes op alle markten is de Mazda MX-5, die in productie is sinds februari 1989 en sinds 2000 als meest verkochte roadster uit de autogeschiedenis in het âGuinness Book of World Recordsâ staat. De derde generatie van deze cultauto staat op het punt om dit record te breken. En Mazda vestigt nog een andere primeur met dit model: de MX-5 is de eerste roadster die zowel leverbaar is met een softtop als met een retractable hardtop. Dit laatste model met een elektrische bedienbare hardtop staat eind dit jaar als Mazda MX-5 Roadster Coupé in de showroom.

Begin jaren negentig is er in Duitsland geen ander merk dat meer sportwagens verkoopt dan Mazda. Naast de MX-5 nemen ook de MX-3 en MX-6 een voorsprong en maken furore, samen met de sportwagen RX-7 met rotatiemotor. In de MX-3 draaide toen de kleinste 6-cilinder standaardmotor ter wereld en voor de MX-6 kon een elektronische vóór- en achterwielbesturing worden besteld.

Het grote aantal motorconcepten en varianten zorgt evenwel ook voor problemen, temeer omdat de ongunstige koers van de yen Mazda nog meer raakt dan andere fabrikanten. Bovendien zijn in- en verkoop nooit de sterke kanten geweest van het op techniek gerichte bedrijf. De samenwerking met Ford komt Mazda dan ook zeer van pas. In 1996 breidt Ford voor de laatste keer zijn aandelenpakket uit en heeft sindsdien 33,4 % van Mazda in handen.

Met âZoom-Zoomâ weer succesvol - rijplezier, kwaliteit en een eigen stijl

In 2001 wordt het begrip âZoom-Zoomâ wereldwijd de merkboodschap van Mazda. Het is meer dan een slogan. Het staat voor plezier in beweging en voor moediger en creatiever zijn dan anderen. Rijplezier, kwaliteit en een eigen stijl, dat is het waar het vanaf nu om draait. Sindsdien heeft Mazda een zeer positieve ontwikkeling doorgemaakt, wat grotendeels werd veroorzaakt door de ommezwaai van een puur rationeel merk naar een dito emotioneel merk.

Vandaag de dag staat Mazda er in de autowereld beter voor dan ooit, niet in de laatste plaats door zijn focus op design, kwaliteit en service. Samen met zijn partners en de ongeveer 35.000 medewerkers vergroot het bedrijf jaar na jaar zijn winst en productie tot momenteel circa 300.000 eenheden op de Europese markt en ongeveer 1,25 miljoen wereldwijd.

Volumemodellen als de Mazda2, de Mazda3 of de Mazda6, en hun sportieve varianten de Mazda3 MPS en de Mazda6 MPS, de nog steeds door een rotatiemotor aangedreven sportwagen RX-8, de midi-MPV en âGezinsauto van het Jaar 2006â Mazda5 (als enige in zijn klasse met schuifdeuren) en natuurlijk het cultobject de Mazda MX-5 vormen de basis voor een modellenbeleid waarvan men ook de komende jaren autoâs kan verwachten met een spannend design, de modernste aandrijftechniek en natuurlijk een uitstekende kwaliteit.

Mazda Generation Modellen ter ere van 75 jaar Mazda
* Mazda2 Generation: Klantvoordeel ⬠1.575,-
* Mazda5 Generation: Klantvoordeel ⬠1.505,-
* Mazda6 Generation: Klantvoordeel ⬠1.299,-

Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het merk Mazda is er in Nederland een drietal bijzondere actiemodellen leverbaar.

Mazda2 Generation

Deze special version is gebaseerd op de Mazda2 1.4 Exclusive en is al standaard voorzien van airconditioning. Daar bovenop heeft dit actiemodel de volgende extraâs:

* 15ââ lichtmetalen velgen

* Radio-CD speler

* Generation badge

Vergeleken met de Mazda2 1.4 Exclusive heeft de klant op een Mazda2 Generation een voordeel van maar liefst ⬠1.575,-. De Mazda2 Generation zal in een gelimiteerde oplage van 200 stuks worden geleverd en is te koop vanaf ⬠16.680,-.

Mazda5 Generation

Deze speciale versie is gebaseerd op de Mazda5 1.8 Touring en is als actiemodel standaard voorzien van

* 16ââ lichtmetalen velgen

* CD speler

* Speciale interieurkleur blauw/zwart

* Generation badge

Daarmee kent de Mazda5 Generation, waarvan er slechts 400 worden gemaakt, een klantenvoordeel van maar liefst ⬠1.505,-. Het model is te koop vanaf ⬠26.560,-.

Mazda6 Generation

Het derde actiemodel is gebaseerd op alle benzine-uitvoeringen van de Mazda6 Touring en Mazda6 Executive en is, naast een Generation badge, standaard uitgerust met een navigatiesysteem ter waarde van ⬠1.299,- waarvoor de klant niets extra hoeft te betalen. Ook hiervan zullen 400 exemplaren worden geleverd voor een prijs die begint bij ⬠25.795,-.

Mazda6 Business Edition

Naast de drie Generation modellen is er nog een speciale versie voor de zakelijke markt ontwikkeld en leverbaar op alle carrosserievarianten in een viertal uitvoeringen van de Mazda6:
* Mazda6 1.8 Touring

* Mazda6 2.0 S-VT Touring

* Mazda6 2.0 S-VT Touring Automaat

* Mazda6 2.0 CiTD Touring

De Mazda6 Business Edition is naast de Touring specificaties standaard uitgerust met eerder genoemd navigatiesysteem ter waarde van â¬
1.299,- en met lederen bekleding ter waarde van ⬠1.335,-.

Daarnaast zijn er drie uitvoeringen ten opzichte van een gewone Touring uitvoering met ⬠800,- in prijs gedaald:
* Mazda6 1.8 Touring

* Mazda6 2.0 S-VT Touring

* Mazda6 2.0 S-VT Touring Automaat

Op de Mazda6 Business Edition in benzine-uitvoering is er nu sprake van een voordeel van ⬠3.499,- en op de dieseluitvoering van â¬
2.699,-. Dit betekent dat de Mazda6 Business Edition (benzine) leverbaar is vanaf ⬠24.995,- (de Mazda6 1.8 Sedan Business Edition). De dieselversie van de Mazda6 Business Edition begint bij ⬠29.430,- (de Mazda6 Sedan 2.0 CiTD Business Edition).