GroenLinks

GroenLinks pleit voor speciale leraar achterstandsscholen

5 oktober 2006

GroenLinks wil achterstandsscholen veel beter toerusten om hun werk te doen. Dat is cruciaal om de leerlingen op deze scholen in staat te stellen hun talent te ontwikkelen. Een speciale lerarenopleiding kan daar een bijdrage aan leveren.

Op achterstandsscholen treedt een cumulatie van maatschappelijke problemen op, zowel bij leerlingen uit allochtone als autochtone gezinnen. Het zijn scholen die enerzijds veel meer moeite moeten doen om leerdoelen te realiseren die tot de kern van het leerplan behoren, maar het zijn tegelijk scholen die op andere terreinen dan in de cognitieve vakken allerlei voorwaarden moeten creëren die kansarme leerlingen niet van thuis meebrengen. Het zijn bovendien scholen die - mede door de aard van hun populatie - organisatorisch veel ingewikkelder in elkaar zitten dan andere scholen.

Die scholen moeten een enorme inhaalslag maken. Willen wij onze verhalen over Nederland-kennisland waarmaken, willen wij de leerlingen wier ouders niet of beperkt meedoen in onze samenleving toch kansen op integratie en emancipatie bieden, dan moeten wij de leraren op die scholen ook in positie durven brengen. Het gaat om mensen die met de zwaarste problemen worstelen, maar ook om scholen die het minst van al duidelijk weten hoe ze hun doelen moeten realiseren. Het zijn de scholen die het meest behoefte hebben aan evidence-based kennisvermeerdering, aan interne evaluatie en aan consistente organisatie.

GroenLinks pleit voor een multi-disciplinaire universitaire opleiding voor leraren in het onderwijskansenbeleid. Een opleiding die geen schooldirecteuren oplevert, maar zeer goed geschoolde professionals, die een inhoudelijke aanvulling bieden op wat de zittende teams in huis hebben, die zich kunnen concentreren op de doelgroep van de kansarme leerlingen en die onze verhalen over een te maken inhaalslag ook realistisch maken. Zij vervangen de zittende teamleden niet, maar vormen daarop een aanvulling die de professionaliteit en effectiviteit van het hele team verhoogt.

Wat ik voorstel is een eenjarige fulltime postdoctorale cursus die een breed palet van invalshoeken bevat: van theorieën over effective learning tot evaluatie, van remedial teaching tot bedrijfscommunicatie en van school-organisatieverandering tot sociale cohesie en inclusie. En natuurlijk ook een duidelijke praktijkcomponent. Met mijn voorstel wil ik een reeks doelen combineren: statusverhoging van het vak, professionalisering en voorbereiding op de degelijke plannen van de onderwijsraad over kennisvermeerdering in het lerarenberoep. En vooral wil ik snel de inhaalslag maken die nodig is om werkelijk effectief kansenbeleid te realiseren. Daar is veel extra geld voor nodig, maar dit voorstel kan al op korte termijn en tegen lage kosten een positieve impuls geven aan het onderwijs aan leerlingen met achterstanden.

Paul Jungbluth