Dienstenbond CNV

Herstructurering Laurus en Super de Boer
05-10-2006

Gisteren, 2 oktober werd u als medewerker van Laurus opnieuw geconfronteerd met ingrijpende personele maatregelen. Zo zal er onder anderen sluiting plaatsvinden van het gloednieuwe Distributiecentrum in Waddinxveen, vindt er een halvering plaats van het huidige totaal aan kantoormedewerkers en zal er een centralisatie plaatsvinden van de kantoorfuncties in Amersfoort. Uit gesprekken met uw directeur, Van de Laar, blijkt dat het de bedoeling van Laurus is, om zoveel mogelijk eigen winkels te behouden. Dat aantal zal tussen de 300 en 355 winkels bedragen, afhankelijk van het aantal onrendabele Super de Boer vestigingen die verkocht dan wel gesloten zullen worden.

Reactie CNV Dienstenbond
De maatregelen verrassen ons als CNV Dienstenbond niet maar het tempo wel. De fikse aderlating op kantoorniveau is zeer ingrijpend. Twee aspecten vallen ons daarbij op. Ten eerste het aantal overheadmedewerkers dat in de nieuwe Super de Boer organisatie emplooi vindt. Als CNV Dienstenbond valt het op dat de nieuwe formule wel een hele platte en super efficiënte organisatie moet worden. Als we rekenen met onze vuistregel dat een fullservice formule werk biedt aan ongeveer 1 fte overhead per winkel en een discounter een ½ fte per winkel rekent, is 270 ftes aan overheadpersoneel echt geen vetpot. Onze inschatting is dat de praktijk weerbarstiger zal zijn dan nu op papier is bedacht.

Ten tweede zullen we als CNV Dienstenbond zeer kritisch zijn ten aanzien van de snelheid waarmee de kantoormedewerkers worden geconfronteerd. Nog voor 30 oktober as. krijgen de kantoormedewerkers te horen of ze worden ontslagen, dan wel of ze worden benoemd in een functie bij de nieuwe Super de Boer organisatie. Snelheid lijkt goed maar het mag niet ten koste gaan van de zorgvuldigheid. Met name niet als de medewerker iemand is die al tientallen jaren bij de rechtsvoorganger van Laurus werkzaam was. Als CNV Dienstenbond zullen we dan ook zeer kritisch zijn ten aanzien van de benoemingen. In de praktijk maken we vaak bij dergelijke operaties mee dat de wetgeving rondom anciënniteit of afspiegeling door bedrijven wordt omzeild doordat de huidige functie in de nieuwe organisatie op papier niet terugkomt. De "nieuwe functie" wordt dan niet meer aangeboden aan degene met het langste dienstverband maar wordt als interne vacature opengesteld. Wij zullen de medezeggenschap van Laurus erop wijzen dat zij in hun advies met dit fenomeen rekening kunnen houden. Uiteraard kunt u als lid ook een beroep doen op onze individuele juridische ondersteuning wanneer in het zwartste scenario zou blijken dat dit u dreigt te gebeuren.

Wij hebben ten aanzien van de centralisatie van de hoofdkantoren een klemmend beroep gedaan op Laurus om zoveel mogelijk medewerkers van het kantoor in Hoogeveen te plaatsen op het DC te Beilen. Dit overeenkomstig de oplossing die voor de afdeling F&A te Den Bosch is getroffen.

Dat het distributiecentrum Waddinxeen op de nominatie stond om te worden gesloten hebben we al eerder voorspeld gezien de geografische ligging. In de afgelopen periode hebben we ons daarom ingespannen om Laurus te bewegen de tijd te gebruiken om op zoek te gaan naar alternatieve werkgelegenheid voor deze medewerkers. Wij hebben begrepen dat Laurus een aantal bedrijven heeft gesproken en dat die geïnteresseerd zijn maar, een deal is pas een deal als het daadwerkelijk op papier staat. Het zal lastig voor Laurus worden om de medewerkers tot periode 07-2007 te behouden.

Veel medewerkers zullen toch om zich heen gaan kijken en Laurus zal niet genegen zijn daar een tussentijdse vertrekpremie voor te geven.

Omtrent het Diepvriescentrum in Drachten is nog niets beslist. Het aloude verhaal dat dit in studie is wordt weer herhaald al wordt er wel gezegd dat in het eerste kwartaal van volgend jaar hierover een besluit gaat vallen. Het probleem mag bekend zijn. De arbeidsmentaliteit en de kosten van het eigen Diepvriescentrum zijn gunstiger dan die van Salvesen te Tilburg maar de geografische ligging is zeer ongunstig. Wel hebben we als CNV Dienstenbond een lobby gevoerd om ervoor te zorgen dat Laurus voor de eigen medewerkers kiest. Laurus heeft ons nogmaals bevestigd dat het hun intentie is om de bevoorrading voor Super de Boer vanuit DC Drachten te laten verrichten.

Toekomst
Ondanks de verhalen over de claims zijn we door de keuze voor het openhouden van zoveel mogelijk winkels aangenaam getroffen. We hebben de Raad van Commissarissen al in een eerder stadium laten weten de verkoop van winkels als heilloos te zien. De enige waarde die Laurus op dit moment heeft zijn de winkels.

Zou je nog meer winkels gaan verkopen en slaag je er niet in om de netto uitgaande geldstroom te stoppen dan wel om te buigen in een netto inkomende geldstroom dan loop je het gevaar dat de banken de stekker eruit gaan trekken. Nu is het zo dat de banken achterover kunnen leunen als dit plan slaagt. Immers door deze reorganisatie wordt er geschat jaarlijks 15 miljoen te besparen. Dat betekent op papier dat er dan geen netto negatieve gelduitstroom meer plaatsvindt. In simpele bewoording, de 200 miljoen schuld wordt hierdoor niet hoger terwijl Laurus door de besparing aan haar renteverplichting kan blijven voldoen. Doordat Laurus er voor kiest om veel winkels te houden die bij verkoop veel geld waard zijn loopt de bank geen enkel risico. De banken zullen dit wel accepteren, waarna de aandeelhouders eind oktober zich uitspreken over het Business Plan Super de Boer. We vrezen op dit moment dan ook niet het faillissement zoals in sommige media nu wordt gesuggereerd. Wel maken we ons zorgen omtrent de zelfstandige toekomst van Super de Boer. De financiën zijn dan wel in orde maar om te investeren is meer geld nodig en wie gaat dat doen? De banken niet, die vinden 200 miljoen schuld meer dan genoeg. Kortom het gevaar van een partij die na deze opschoning een vijandig bod gaat uitbrengen op Super de Boer is echt niet denkbeeldig.

Tijd om uw ongeorganiseerde collega toch maar eens te wijzen op de voordelen van een lidmaatschap van CNV Dienstenbond. Naast collectieve tegendruk maakt hij of zij dan gebruik van gratis juridische hulp. Daarnaast zit bij het lidmaatschap van CNV Dienstenbond een gratis rechtsbijstandverzekering voor het hele gezin inbegrepen.

Doen dus, want ook de toekomst blijft ongewis!

Mocht u naar aanleiding van deze info nog vragen hebben neem dan gerust contact op met uw bestuurder Gert-Jan Seffinga Hij is te bereiken onder telefoonnummer 0512 583 440 of per e-mail g.seffinga@cnvdibo.nl