Capgemini-onderzoek toont aan: grote keuze aan ERP-paketten voor food-sector

Weloverwogen pakketselectie is essentieel

Publicatiedatum 4 October 2006

Steeds meer ERP-leveranciers bieden specifieke oplossingen voor de voedingsmiddelensector aan. In de foodsector vinden de laatste jaren grote veranderingen plaats op het gebied van voedselveiligheid, margedruk, samenwerking in keten, transparantie en innovatiesnelheid; de ERP-markt groeide mee. Het valt op dat er vooral een groot aanbod is voor het middensegment. De door de verschillende leveranciers geboden functionaliteit verschilt zowel in de breedte als in de diepte. Deze en andere conclusies komen naar voren in het zesde Capgemini ERP Food-onderzoek sinds 1993.

In kaart

Capgemini brengt in het onderzoek in kaart welke oplossingen er worden aangeboden en wat de marktpositie is van de verschillende leveranciers. Hierbij is mede gebruik gemaakt van Ernie, de pakketselectietool van Capgemini, van de input van de ERP-leveranciers en van de ervaring van Capgemini-consultants in de foodsector.

De bomen en het bos

Er is een groot aantal leveranciers dat een op de food toegesneden ERP-basis leveren. Daarbij zijn de functionaliteitsverschillen behoorlijk en het meest uitgebreide pakket is niet voor elke bedrijfssituatie het beste pakket. Voor een goede pakketselectie dient men dan ook de diepte in te gaan. Volgens Roel Delnooz (consultant Supply Chain Management) van Capgemini: "Een ruwe functionaliteitstoets volstaat vaak niet voor een goede pakketselectie. Productdemonstraties met bedrijfsspecifieke scripts zijn een essentieel onderdeel van een selectietraject". Daarbij moet men niet zo maar uitgaan van de huidige situatie: dit is het moment om eerst de gewenste transformatie van de te ondersteunen bedrijfsprocessen en business scenario's vorm te geven. Veel ERP-leveranciers bieden inmiddels ook een brede productsuite met aanvullende modules als APS, CRM en WMS *. In veel gevallen zijn deze modules echter niet of in beperkte mate bij klanten geïmplementeerd. Food-bedrijven dienen dan ook voorzichtig te zijn met het klakkeloos "meeselecteren" van deze modules.


* APS: Advanced Planning Systems

CRM: Customer Relationship Management

WMS: Warehouse Management Systems

Over Capgemini

Capgemini Consulting is de management- en
business-consultancydiscipline van Capgemini.
Wij bekleden een vooraanstaande positie in de markt van strategie-, management- en technologieconsultancy. Capgemini Consulting richt zich op het duurzaam verbeteren van organisaties én hun mensen. Samenwerking staat daarbij centraal en is ingebed in de werkwijze Collaborative Business Experience. Verbeteren betekent veranderen. Versneld veranderen is mogelijk dankzij onze versnellers, zoals de Accellerated Solutions Environment. Veranderen versnellen wij ook door toepassing van onze gerichte ervaringen in vrijwel alle facetten van besturen en ondernemen. Capgemini Consulting werkt wereldwijd vanuit ongeveer 30 landen met zo'n 5.000 consultants. Zij zijn gespecialiseerd in zowel branchespecifieke thema's als in Transformation Consulting, CRM, Supply Chain, Finance en Employee Transformation.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie en het rapport:

Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder

Mobiel: 06 417 25 315

E-mail: lucas.stassen@capgemini.com