Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kamervragen Verbeet over de eigen bijdragen in het kader van de wet maatschappelijke ondersteuning

Kamerstuk, 5-10-2006

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DMO-K-U-2711131

5 oktober 2006

Antwoorden van staatssecretaris Ross op vragen van het Kamerlid Verbeet (PvdA) over de eigen bijdragen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). (Ingezonden 23 augustus 2006) 2050617930

Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht 1) dat mensen met een beperking, die gebruik maken van thuiszorg, een maximale eigen bijdrage van 500 euro gaan betalen na invoering van de Wmo, en dat de mensen die geen beroep doen op de thuiszorg en daarvoor een mantelzorger inschakelen, een maximale eigen bijdrage van 800 euro moeten betalen?

Antwoord 1
Ja.

Vraag 2
Zijn de gegevens waaraan de directeur van de Chronisch Zieken en Gehandicaptenraad refereert 2) bij een gemiddeld inkomen van 20.000 euro, correct?

Vraag 3
Is het waar dat mensen met een beperking, die thuiszorg inschakelen, een lagere maximale eigen bijdrage hoeven op te brengen dan mensen die gebruik maken van mantelzorg? Zo ja, hoe verhoudt dit zich met uw ambities om mantelzorg te stimuleren? Hoe verhoudt dit zich tot uw doelstelling de collectieve uitgaven voor de thuiszorg te beheersen? Zo neen, kunt u garanderen dat het inschakelen van mantelzorg financieel zal lonen, doordat daar een gelijke of bij voorkeur een lagere maximale eigen bijdrage tegenover zal staan na invoering van de Wmo?

Antwoord 2 en 3
De maximale eigen bijdrage is afhankelijk van het inkomen en geldt voor zowel thuiszorg als oud WVG voorzieningen. In het geval van de persoon geschetst in het artikel, zal deze in beide situaties (met thuiszorg dan wel met mantelzorg) een maximale eigen bijdrage van globaal EUR 800 kennen. In de ene situatie betaalt deze persoon maximaal EUR 800 aan thuiszorg, in de andere situatie betaalt deze persoon maximaal EUR 800 voor de traplift/ hogere toiletpot. Deze situatie geldt gegeven de veronderstelling, dat de waarde van de eigen bijdrage van het zorggebruik dan wel de WVG voorziening de maximum eigen bijdrage overstijgt.

De kern van de situatie die de CG-raad in het artikel naar voren brengt is het feit dat mensen die aan hun maximum eigen bijdrage zitten voor alle zorg boven dat maximum geen eigen bijdrage verschuldigd zijn. Dit betekent dat een persoon die door zijn thuiszorggebruik al aan het maximum zit geen eigen bijdrage hoeft te betalen voor een eventuele woningaanpassing. Wanneer deze zelfde persoon mantelzorg zou afnemen zou hij/zij wel een eigen bijdrage moeten betalen voor de woningaanpassing. In beide gevallen zou deze persoon wél met hetzelfde maximum geconfronteerd worden, ergo hetzelfde betalen.

Deze situatie is een direct gevolg van de maximering van de eigen bijdrage. Het feit dat er een inkomensafhankelijke maximum eigen bijdrage bestaat leidt ertoe dat mensen boven dit maximum geen eigen bijdragen meer hoeven te betalen voor extra zorg. Dit is overigens geen nieuwe situatie, ook in de huidige systematiek geldt deze situatie al. Het alternatief, namelijk het afschaffen van de maximum eigen bijdrage is zeer ongewenst.

Vraag 4
Deelt u de mening van de directeur van de Chronisch Zieken en Gehandicaptenraad dat `als deze regels niet worden veranderd, dat het einde van de mantelzorg zal betekenen'? 3) Zo ja, op welke wijze en op welke termijn gaat u ervoor zorgen dat de `eigen bijdragesystematiek' dusdanig is georganiseerd, dat het vanuit financiële overwegingen loont om mantelzorgers in te schakelen? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 4
Ik deel de mening van de directeur van de CG-raad in het geheel niet. Zoals al eerder vermeld is de situatie niet nieuw, ook onder de huidige systematiek geldt deze al. Onder de huidige systematiek vormt de mantelzorg ook een belangrijke peiler van de zorg.

1) De Telegraaf, 4 augustus jl.
2) zie noot 1
3) zie noot 1