Kamervragen Verbeet over de eigen bijdragen in het kader van de wet
maatschappelijke ondersteuning
Kamerstuk, 5-10-2006
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DMO-K-U-2711131
5 oktober 2006
Antwoorden van staatssecretaris Ross op vragen van het Kamerlid
Verbeet (PvdA) over de eigen bijdragen in het kader van de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). (Ingezonden 23 augustus 2006)
2050617930
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht 1) dat mensen met een beperking,
die gebruik maken van thuiszorg, een maximale eigen bijdrage van 500
euro gaan betalen na invoering van de Wmo, en dat de mensen die geen
beroep doen op de thuiszorg en daarvoor een mantelzorger inschakelen,
een maximale eigen bijdrage van 800 euro moeten betalen?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Zijn de gegevens waaraan de directeur van de Chronisch Zieken en
Gehandicaptenraad refereert 2) bij een gemiddeld inkomen van 20.000
euro, correct?
Vraag 3
Is het waar dat mensen met een beperking, die thuiszorg inschakelen,
een lagere maximale eigen bijdrage hoeven op te brengen dan mensen die
gebruik maken van mantelzorg? Zo ja, hoe verhoudt dit zich met uw
ambities om mantelzorg te stimuleren? Hoe verhoudt dit zich tot uw
doelstelling de collectieve uitgaven voor de thuiszorg te beheersen?
Zo neen, kunt u garanderen dat het inschakelen van mantelzorg
financieel zal lonen, doordat daar een gelijke of bij voorkeur een
lagere maximale eigen bijdrage tegenover zal staan na invoering van de
Wmo?
Antwoord 2 en 3
De maximale eigen bijdrage is afhankelijk van het inkomen en geldt
voor zowel thuiszorg als oud WVG voorzieningen. In het geval van de
persoon geschetst in het artikel, zal deze in beide situaties (met
thuiszorg dan wel met mantelzorg) een maximale eigen bijdrage van
globaal EUR 800 kennen. In de ene situatie betaalt deze persoon
maximaal EUR 800 aan thuiszorg, in de andere situatie betaalt deze
persoon maximaal EUR 800 voor de traplift/ hogere toiletpot. Deze
situatie geldt gegeven de veronderstelling, dat de waarde van de eigen
bijdrage van het zorggebruik dan wel de WVG voorziening de maximum
eigen bijdrage overstijgt.
De kern van de situatie die de CG-raad in het artikel naar voren
brengt is het feit dat mensen die aan hun maximum eigen bijdrage
zitten voor alle zorg boven dat maximum geen eigen bijdrage
verschuldigd zijn. Dit betekent dat een persoon die door zijn
thuiszorggebruik al aan het maximum zit geen eigen bijdrage hoeft te
betalen voor een eventuele woningaanpassing. Wanneer deze zelfde
persoon mantelzorg zou afnemen zou hij/zij wel een eigen bijdrage
moeten betalen voor de woningaanpassing. In beide gevallen zou deze
persoon wél met hetzelfde maximum geconfronteerd worden, ergo
hetzelfde betalen.
Deze situatie is een direct gevolg van de maximering van de eigen
bijdrage. Het feit dat er een inkomensafhankelijke maximum eigen
bijdrage bestaat leidt ertoe dat mensen boven dit maximum geen eigen
bijdragen meer hoeven te betalen voor extra zorg. Dit is overigens
geen nieuwe situatie, ook in de huidige systematiek geldt deze
situatie al. Het alternatief, namelijk het afschaffen van de maximum
eigen bijdrage is zeer ongewenst.
Vraag 4
Deelt u de mening van de directeur van de Chronisch Zieken en
Gehandicaptenraad dat `als deze regels niet worden veranderd, dat het
einde van de mantelzorg zal betekenen'? 3) Zo ja, op welke wijze en op
welke termijn gaat u ervoor zorgen dat de `eigen bijdragesystematiek'
dusdanig is georganiseerd, dat het vanuit financiële overwegingen
loont om mantelzorgers in te schakelen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 4
Ik deel de mening van de directeur van de CG-raad in het geheel niet.
Zoals al eerder vermeld is de situatie niet nieuw, ook onder de
huidige systematiek geldt deze al. Onder de huidige systematiek vormt
de mantelzorg ook een belangrijke peiler van de zorg.
1) De Telegraaf, 4 augustus jl.
2) zie noot 1
3) zie noot 1
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport