Groen!
Brussel, 3 oktober 2006
Bescherming zwakke weggebruikers heeft nood aan een hogere
versnelling: Groen! wil duidelijkheid over aantal verkeersslachtoffers
Groen! wil duidelijkheid over het aantal verkeersslachtoffers. Groen!
zal in het Vlaams parlement aandringen op een uitklaring van de
situatie rond de verkeersveiligheidsstatistieken. Vandaag blijkt
immers uit cijfers van de Gentse universiteit dat het verkeer dubbel
zoveel slachtoffers maakt als gedacht. Amper een op de vijf zwaar
gewonde fietsers wordt in de ongevallenstatistieken opgenomen.
Jaarlijks maakt het verkeer meer dan duizend slachtoffers. Er is dus
geen enkele reden om zelfgenoegzaam achterover te leunen, integendeel.
Het beschermen van de zwakke weggebruikers moet dringend in een hogere
versnelling, stelt Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux
(Groen!).
Het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gent maakt
vandaag bekend dat het verkeer dubbel zoveel slachtoffers maakt als de
statistieken laten uitschijnen. Groen! wil hieromtrent klaarheid en
wil dat het beleid drastisch wordt bijgestuurd.
De cijfers van het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling van de
Universiteit Gent laten aan duidelijkheid niets te wensen over: de
bescherming van de zwakke weggebruikers moet in een hogere
versnelling, reageert Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux
(Groen!). Veel fietsers, voetgangers, motorrijders komen in de
statistieken niet voor. Het aantal verkeersslachtoffers is veel hoger
dan de federale minster ons via zijn verkeersveiligheidsbarometer wil
laten geloven.
Het nieuws over foute statistieken komt er amper een dag na een zwaar
incident met vrachtwagens, op één van de gevaarlijkste plaatsen in
Vlaanderen: de Kennedytunnel. Het illustreert hoe er niet wordt
gereageerd op de verkeersonveiligheid, meent Eloi Glorieux. Minister
Renaat Landuyt (SP.A) belooft al maanden een actiepakket rond
vrachtwagens. Maar een snelheidsbegrenzing voor vrachtwagens komt er
niet en rond het inhaalverbod voor vrachtwagens ligt de Vlaamse
regering dwars. Het vrachtwagenverkeer blijft slachtoffers maken en
intussen raken onze ministers niet verder dan wat studies en een
inhaalverbod bij regen op sommige stukken autostrade. Uit nieuwe
cijfers blijkt dat het aantal ongevallen met vrachtwagens blijft
toenemen. Het beleid faalt hier faliekant in een betere bescherming
van de zwakke weggebruiker.
Ook op Vlaams niveau ziet Glorieux geen enkele verbetering. Alle
veiligheidsspecialisten zijn het er al lang over eens dat in de
Antwerpse Kennedytunnel minder snel moet gereden worden. Er dient zich
echter een zwaar ongeval voor te doen vooraleer bevoegd minister, Kris
Peeters (VD&V), zegt te gaan optreden. Maar intussen heeft hij wel
alle pogingen van zijn federale collega om harder op te treden tegen
vrachtwagens, geboycot.
Groen! roept de bevoegde ministers op hun beleid drastisch bij te
sturen.
Groen! wil dat de federale en Vlaamse overheid meer dan ooit inzetten
op de veiligheid van de zwakke weggebruikers. Het afzwakken van boetes
voor overtredingen van automobilisten die zwakke weggebruikers in
gevaar brengen - zoals het parkeren op zebrapaden, fiets- of voetpaden
- was een heel slecht signaal. Intussen wordt ook de Zone 30-regeling
voor schoolomgevingen door rechterlijke uitspraken meer en meer op
losse schroeven gezet, meent Eloi Glorieux.
Groen! zal in het Vlaams parlement aandringen op een uitklaring van de
situatie rond de verkeersveiligheidsstatistieken. Om een goed
veiligheidsbeleid te kunnen voeren, moeten we kort op de bal kunnen
spelen en over alle gegevens kunnen beschikken.