Groen!

Brussel, 3 oktober 2006

Bescherming zwakke weggebruikers heeft nood aan een hogere versnelling: Groen! wil duidelijkheid over aantal verkeersslachtoffers

Groen! wil duidelijkheid over het aantal verkeersslachtoffers. Groen! zal in het Vlaams parlement aandringen op een uitklaring van de situatie rond de verkeersveiligheidsstatistieken. Vandaag blijkt immers uit cijfers van de Gentse universiteit dat het verkeer dubbel zoveel slachtoffers maakt als gedacht. Amper een op de vijf zwaar gewonde fietsers wordt in de ongevallenstatistieken opgenomen. Jaarlijks maakt het verkeer meer dan duizend slachtoffers. Er is dus geen enkele reden om zelfgenoegzaam achterover te leunen, integendeel. Het beschermen van de zwakke weggebruikers moet dringend in een hogere versnelling, stelt Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux (Groen!).

Het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gent maakt vandaag bekend dat het verkeer dubbel zoveel slachtoffers maakt als de statistieken laten uitschijnen. Groen! wil hieromtrent klaarheid en wil dat het beleid drastisch wordt bijgestuurd. De cijfers van het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gent laten aan duidelijkheid niets te wensen over: de bescherming van de zwakke weggebruikers moet in een hogere versnelling, reageert Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux (Groen!). Veel fietsers, voetgangers, motorrijders komen in de statistieken niet voor. Het aantal verkeersslachtoffers is veel hoger dan de federale minster ons via zijn verkeersveiligheidsbarometer wil laten geloven.

Het nieuws over foute statistieken komt er amper een dag na een zwaar incident met vrachtwagens, op één van de gevaarlijkste plaatsen in Vlaanderen: de Kennedytunnel. Het illustreert hoe er niet wordt gereageerd op de verkeersonveiligheid, meent Eloi Glorieux. Minister Renaat Landuyt (SP.A) belooft al maanden een actiepakket rond vrachtwagens. Maar een snelheidsbegrenzing voor vrachtwagens komt er niet en rond het inhaalverbod voor vrachtwagens ligt de Vlaamse regering dwars. Het vrachtwagenverkeer blijft slachtoffers maken en intussen raken onze ministers niet verder dan wat studies en een inhaalverbod bij regen op sommige stukken autostrade. Uit nieuwe cijfers blijkt dat het aantal ongevallen met vrachtwagens blijft toenemen. Het beleid faalt hier faliekant in een betere bescherming van de zwakke weggebruiker. Ook op Vlaams niveau ziet Glorieux geen enkele verbetering. Alle veiligheidsspecialisten zijn het er al lang over eens dat in de Antwerpse Kennedytunnel minder snel moet gereden worden. Er dient zich echter een zwaar ongeval voor te doen vooraleer bevoegd minister, Kris Peeters (VD&V), zegt te gaan optreden. Maar intussen heeft hij wel alle pogingen van zijn federale collega om harder op te treden tegen vrachtwagens, geboycot.

Groen! roept de bevoegde ministers op hun beleid drastisch bij te sturen.

Groen! wil dat de federale en Vlaamse overheid meer dan ooit inzetten op de veiligheid van de zwakke weggebruikers. Het afzwakken van boetes voor overtredingen van automobilisten die zwakke weggebruikers in gevaar brengen - zoals het parkeren op zebrapaden, fiets- of voetpaden
- was een heel slecht signaal. Intussen wordt ook de Zone 30-regeling voor schoolomgevingen door rechterlijke uitspraken meer en meer op losse schroeven gezet, meent Eloi Glorieux.

Groen! zal in het Vlaams parlement aandringen op een uitklaring van de situatie rond de verkeersveiligheidsstatistieken. Om een goed veiligheidsbeleid te kunnen voeren, moeten we kort op de bal kunnen spelen en over alle gegevens kunnen beschikken.