Ingezonden persbericht


General Motors/Opel succesvol met online campagne

Europese internetcampagne ook in Nederland effectief

Schiphol-Rijk, 5 oktober 2006 - Autofabrikant General Motors heeft via het MSN-netwerk in Europa campagne gevoerd voor Opel om de naamsbekendheid te verhogen en de verkopen te stimuleren. Uit onderzoek bleek dat de naamsbekendheid in Nederland met 3 procent is toegenomen. Ook in andere Europese landen is de naamsbekendheid aanzienlijk sterker toegenomen dan bij vergelijkbare campagnes binnen de automotive branche.

De campagne speelde in op de Tokyo Motor Show in november 2005, één van de vier grootste jaarlijkse autobeurzen ter wereld. Martin Sir van Opels European Media Strategies: "Autobeurzen zijn zeer belangrijke evenementen voor ons. Bovendien wijst onderzoek uit dat autokopers veelvuldig gebruik maken van Internet bij het zoeken naar een nieuwe auto. Deze campagne was daarom essentieel voor onze toekomstige online strategie."

Naamsbekendheid
Het verhogen van de naamsbekendheid was één van de doelstellingen van de campagne. In Nederland zorgde de campagne voor een stijging van 3 procent qua naamsbekendheid: drie keer zoveel dan gemiddeld gebruikelijk is bij internet campagnes. Het creatieve deel in Groot-Brittannië, waarin Vauxhall - het Britse equivalent van Opel - werd gelinkt met Zorro, bleek een sterke indruk op het publiek achter te laten: veel mensen associeerden Zorro met Vauxhall. Dankzij de online koppeling van het merk Vauxhall met de Zorro-film groeide de merkbekendheid in Groot- Brittannië met maar liefst vier procent van 93 procent tot 97 procent.

Koopbereidheid
Ook de resultaten van het promotionele gedeelte waren uitstekend. De advertenties, waarin aanbiedingen centraal stonden, waren gericht op de lokale markten en moesten de aandacht van autokopers op Opel richten en zo de verkoopresultaten verbeteren. De bekendheid van dit deel van de campagne was in Nederland 9 procent hoger dan bij de gemiddelde autocampagne. Door de advertenties op MSN Auto, steeg het aantal mensen dat overwoog een Opel te kopen met 5 procent. Deze toename is volgens de MetrixLab benchmark bijna 70 procent hoger dan normaal gesproken bij campagnes binnen de automotive branche.

"De campagne heeft niet alleen voor de gewenste resultaten gezorgd, maar de resultaten zijn ook veel nauwkeuriger te meten dan bij traditionele advertentiemogelijkheden. Dit prikkelt ons om nieuwe online advertentiemethodes voor de toekomst te verkennen," aldus Sir. Microsoft Digital Advertising Solutions
Microsoft Digital Advertising Solutions is de overkoepelende naam voor de huidige en toekomstige digitale advertentieoplossingen van Microsoft, gericht op het mogelijk maken en verbeteren van het contact tussen merk en consument. Meer informatie over Microsoft Digital Advertising Solutions is te vinden op: http://advertising.msn.nl.

MSN
MSN, onderdeel van Microsoft, is 's-werelds en Nederlands meest bezochte internetbestemming. MSN trekt wereldwijd meer dan 465 miljoen en in Nederland meer dan 2,5 miljoen unieke gebruikers per maand. Meer informatie is te vinden op www.msn.nl.

Windows Live
Windows Live staat voor een reeks persoonlijke internetdiensten en softwaretoepsssingen, alsmede beveiligingsfuncties voor de PC, mobiele apparaten en het web.