European Union



IP/06/1313

Brussel, 5 oktober 2006

Beveiliging van de luchtvaart: de EU reageert op de nieuwe bedreiging van vloeibare explosieven

Zelfgemaakte vloeibare explosieven vormen een nieuwe bedreiging voor de beveiliging van de burgerluchtvaart. Om deze bedreiging het hoofd te bieden heeft de Europese Commissie vandaag een verordening vastgesteld waarbij beperkingen worden opgelegd inzake de vloeistoffen die passagiers mogen meenemen voorbij controlepunten en aan boord van vliegtuigen.

"Vloeibare explosieven vormen een reële en wijdverspreide bedreiging voor de luchtvaart. Met deze nieuwe verordening, die beperkingen oplegt inzake de vloeistoffen die passagiers mogen meenemen voorbij controlepunten en aan boord van vliegtuigen, wordt een zwak punt in de beveiliging van de luchtvaart weggewerkt. De verordening is van toepassing op alle vertrekkende vluchten, zodat passagiers in de hele Unie bescherming genieten", benadrukte Jacques Barrot, vice-voorzitter van de Commissie en bevoegd voor vervoer.

Op 10 augustus van dit jaar werd een plan ontdekt om bommen met vloeibare explosieven tot ontploffing te brengen op vluchten naar de Verenigde Staten. De Commissie heeft onmiddellijk gereageerd door beperkingen op te leggen met betrekking tot de vloeistoffen die passagiers mogen meenemen voorbij controlepunten en aan boord van vliegtuigen. Volgens de nieuwe verordening mogen geen vloeistoffen worden meegenomen voorbij controlepunten, noch door de passagiers zelf, noch in hun handbagage. De verordening is van toepassing op alle vluchten die vertrekken op luchthavens in de Europese Unie, ongeacht hun bestemming en de nationaliteit van de luchtvaartmaatschappij. In de hele Europese Unie geldt dus hetzelfde beschermingsniveau. Alleen handbagage valt onder deze verordening; als ruimbagage eenmaal is ingecheckt, kan immers niemand zich er nog toegang toe verschaffen.

De nieuwe regels gelden voor alle vloeistoffen. De controleapparatuur kan immers niet voldoende snel onderscheid maken tussen verschillende soorten vloeistoffen, waardoor ze niet in luchthavens kan worden gebruikt. Hoeveelheden die te klein zijn om gevaarlijke explosieven mee te maken (in recipiënten van hoogstens 100 milliliter) mogen wel worden meegenomen voorbij de controlepunten. Passagiers mogen dus nog steeds kleine hoeveelheden toiletartikelen en parfum meenemen in hun handbagage. In de nieuwe verordening wordt ook een uitzondering gemaakt voor geneesmiddelen en vloeistoffen die om dieetredenen worden meegenomen tijdens een vlucht, zoals babyvoeding. Reizigers mogen deze vloeistoffen nog steeds meenemen in hun handbagage.

Vloeistoffen zoals drank en parfum die gekocht zijn voorbij de punten waarop de instapkaarten worden gecontroleerd, mogen ook nog steeds worden meegenomen aan boord van vliegtuigen. De verordening bevat voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat na de aankoop met deze vloeistoffen wordt geknoeid.

De Commissie heeft zorgvuldig nagedacht over de gevolgen van de nieuwe regels voor de controles in luchthavens. Het is van essentieel belang dat vertragingen tot een minimum worden beperkt, maar dit mag niet ten koste gaan van de beveiliging. De verordening bevat daarom bepaalde maatregelen om de controleurs te helpen bij het uitvoeren van hun taken. Passagiers moeten de recipiënten van maximaal 100 milliliter bijvoorbeeld verpakken in plastic zakken met een inhoud van hoogstens
1 liter en deze ter controle aanbieden bij de controlepunten.

Bovendien schrijft de nieuwe verordening voor dat passagiers bij de controlepunten hun mantels en jassen moeten uittrekken en laptops en grote elektrische toestellen uit de handbagage moeten nemen.

In de verordening is ook vermeld dat de afmetingen van handbagage over zes maanden zullen worden beperkt tot maximaal 56 cm x 45 cm x 25 cm. Voor bepaalde bagage, zoals muziekinstrumenten, camera's enz., kunnen echter nog steeds uitzonderingen worden toegestaan. De Commissie zal de lidstaten en de verenigingen die luchtvaartmaatschappijen en luchthavens vertegenwoordigen actief bijstaan in hun inspanningen om de passagiers op de hoogte te brengen van de nieuwe regels vóór de verordening van kracht wordt, wat naar verwachting begin november zal gebeuren.

http://ec.europa.eu/transport/air_portal/security/index_en.htm