EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

05-10-2006 - Netwerkanalyses moeten meer nadruk leggen op goederenvervoer


EVO en TLN zijn bezorgd over de conclusies die aan de netwerkanalyses worden verbonden. Ondanks dat de analyses laten zien dat het realiseren van wegverbreding en extra infrastructuur leiden tot minder files, durven de regionale overheden hier geen prioriteit aan te geven. Liever zetten ze in op extra investeringen in het Openbaar Vervoer. Dit is verrassend omdat alle analyses laten zien dat intensivering van het Openbaar Vervoer geen knelpunten oplost.

Sinds 2005 werkt de rijksoverheid samen met regionale overheden aan elf regionale netwerkanalyses om tot een effectieve verbetering van de deur- tot deurbereikbaarheid te komen. Het is de bedoeling dat deze analyses meer samenhang brengen tussen zowel de verschillende modaliteiten als de ruimtelijk-economische ontwikkelingen. Tijdens prinsjesdag 2006 werd bekend gemaakt dat de regering voor 2007 66 miljoen euro beschikbaar stelt voor quick-win maatregelen, die met relatief weinig inspanning en beperkte middelen een groot effect sorteren.

EVO en TLN pleiten voor een aantal quick-wins. In de eerste plaats een kostenloze maatregel: het afstemmen van venstertijden tussen de verschillende gemeenten. Hiermee worden veel onnodige voertuigbewegingen voorkomen. Daarnaast willen de organisaties dat ruim 35 miljoen euro beschikbaar wordt gesteld voor een aantoonbare bijdrage aan het verminderen van knelpunten door de volgende maatregelen.


* Beter afstellen van verkeerslichten op verkeersaanbod. Bijvoorbeeld het sneller laten doorstromen van de grote verkeersstromen de stad in tijdens de ochtendspits en de stad uit tijdens de avondspits door afstellen verkeerslichten (geschatte kosten: 22 miljoen euro)

* Innovatieve doorstromingsmaatregelen zoals een groene golf voor goederenvervoer op basis van detectie of adviessnelheid. Bijvoorbeeld âTovergroenâ of toeritdosering. (geschatte kosten: 13,2 miljoen euro)

* Uitwerken regionale kwaliteitsnetten goederenvervoer (geschatte kosten: 500.000 euro).

EVO en TLN hebben dit voorstel aan de woordvoerders verkeer in de Tweede Kamer voorgelegd.