http://www.evo.nl
05-10-2006 - Netwerkanalyses moeten meer nadruk leggen op goederenvervoer
EVO en TLN zijn bezorgd over de conclusies die aan de netwerkanalyses
worden verbonden. Ondanks dat de analyses laten zien dat het
realiseren van wegverbreding en extra infrastructuur leiden tot minder
files, durven de regionale overheden hier geen prioriteit aan te
geven. Liever zetten ze in op extra investeringen in het Openbaar
Vervoer. Dit is verrassend omdat alle analyses laten zien dat
intensivering van het Openbaar Vervoer geen knelpunten oplost.
Sinds 2005 werkt de rijksoverheid samen met regionale overheden aan
elf regionale netwerkanalyses om tot een effectieve verbetering van de
deur- tot deurbereikbaarheid te komen. Het is de bedoeling dat deze
analyses meer samenhang brengen tussen zowel de verschillende
modaliteiten als de ruimtelijk-economische ontwikkelingen. Tijdens
prinsjesdag 2006 werd bekend gemaakt dat de regering voor 2007 66
miljoen euro beschikbaar stelt voor quick-win maatregelen, die met
relatief weinig inspanning en beperkte middelen een groot effect
sorteren.
EVO en TLN pleiten voor een aantal quick-wins. In de eerste plaats een
kostenloze maatregel: het afstemmen van venstertijden tussen de
verschillende gemeenten. Hiermee worden veel onnodige
voertuigbewegingen voorkomen. Daarnaast willen de organisaties dat
ruim 35 miljoen euro beschikbaar wordt gesteld voor een aantoonbare
bijdrage aan het verminderen van knelpunten door de volgende
maatregelen.
* Beter afstellen van verkeerslichten op verkeersaanbod.
Bijvoorbeeld het sneller laten doorstromen van de grote
verkeersstromen de stad in tijdens de ochtendspits en de stad uit
tijdens de avondspits door afstellen verkeerslichten (geschatte
kosten: 22 miljoen euro)
* Innovatieve doorstromingsmaatregelen zoals een groene golf voor
goederenvervoer op basis van detectie of adviessnelheid.
Bijvoorbeeld âTovergroenâ of toeritdosering. (geschatte kosten:
13,2 miljoen euro)
* Uitwerken regionale kwaliteitsnetten goederenvervoer (geschatte
kosten: 500.000 euro).
EVO en TLN hebben dit voorstel aan de woordvoerders verkeer in de
Tweede Kamer voorgelegd.