RET



ONDERHANDELINGSAKKOORD


1. Er komt een CAO RET NV:

a. Looptijd.

De CAO RET NV loopt tot 1 juni 2007.

b. Arbeidsvoorwaarden gaan bij verzelfstandiging één op één over.

De arbeidsvoorwaarden in de CAO van de gemeente Rotterdam die op 31-12- 2006 gelden voor de medewerkers van de RET als tak van dienst van de gemeente Rotterdam, worden één op één vertaald naar de CAO RET NV. Hiermee krijgen de medewerkers de garantie dat zij per 1 januari 2007 bij overgang van de RET als tak van dienst naar de RET NV exact dezelfde arbeidsvoorwaarden behouden.

c. Sociaal statuut RET NV

Het huidige sociaal statuut van de gemeente Rotterdam dat geldt voor elke ambtenaar van de gemeente Rotterdam en een looptijd kent tot 1 januari 2010 is ook één op één vertaald naar een sociaal statuut RET NV met dezelfde voorwaarden. Dit betekent een
werkgelegenheids/inkomensgarantie en dezelfde spelregels, rechten en voorzieningen bij eventuele toekomstige reorganisaties tot 1 januari 2010.

d. Stadsvervoer CAO.

De directie is bereid om met de directies van andere GVB's in de grote steden en de betrokken vakbonden de mogelijkheden te onderzoeken om tot een stadsvervoer CAO te komen. Hiervoor zal na het sluiten van een onderhandelaarsakkoord over de CAO RET NV direct overleg worden opgestart met Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Dit overleg dient voor 1 juni 2007 tot duidelijkheid te leiden over een stadsvervoer CAO.

e. Werkgelegenheids/inkomensgarantie

Dit artikel is alleen van toepassing op RET-medewerkers die op 31 december 2006 in dienst zijn/waren bij de RET.

Er kan sprake zijn van twee scenario's, te weten:


· A. Aanbesteding per 1 jan 2012 voor het vervoer per bus en/of rail


· B. Aanbesteding per 1 jan 2009 voor het vervoer per bus

Bij de variant A met Randstadbus wordt het sociaal statuut verlengd van 1 januari 2010 tot 1 januari 2012 voor de gehele RET NV. Dit betekent een werkgelegenheids/inkomensgarantie van 5 jaar binnen de RET NV en tevens binnen Randstadbus voor al het rechthebbende personeel ten gevolge van de concessie die tot 1 januari 2012 loopt.

Bij eventueel concessieverlies per 1 januari 2012 ontstaat dan de volgende situatie:


· het directe personeel evenals een aantal indirecten gaan over naar de concessiewinnaar. Indien binnen deze eerste concessieperiode medewerkers buiten hun schuld om(bijvoorbeeld reorganisatie) hun baan verliezen bij de concessiewinnaar, zullen de gemeente Rotterdam, de RET NV en Connexxion een verplichting aangaan om medewerkers van werk naar nieuw werk te begeleiden gedurende een periode van maximaal 2 jaar tot maximaal 2017.
Hierbij garandeert de RET NV een aanvulling op de WW-uitkering tot 100% van het inkomen (salaris + pensioengevende toelagen, zoals de TOD) gedurende deze twee jaar tot maximaal 2017.


· voor het personeel dat bij concessieverlies per 2012 niet overgaat naar de nieuwe concessiewinnaar zullen de gemeente Rotterdam, de RET NV, Randstadbus en Connexxion een verplichting aangaan om medewerkers van werk naar nieuw werk te begeleiden gedurende 2 jaar na
1 januari 2012 tot maximaal 2014. Hierbij garandeert de RET NV een ínkomensgarantie tot 100% tot 1 januari 2014.

Bij de variant B, het Stand-alone scenario is het uitgangspunt het sociaal statuut Rotterdam dat een ontslaggarantie biedt tot 1 januari 2010.

Bij eventueel concessieverlies na 2009 ontstaat dan de volgende situatie:


· het directe personeel evenals een aantal indirecten gaan over naar de concessiewinnaar. Indien binnen deze concessieperiode medewerkers buiten hun schuld om hun baan verliezen, zullen de gemeente Rotterdam en de RET NV een verplichting aangaan om medewerkers van werk naar werk te begeleiden gedurende 2 jaar tot maximaal 2014 (einde concessieduur). Hierbij garandeert de RET NV een aanvulling op de WW-uitkering tot 100% van het inkomen (salaris + pensioengevende toelagen, zoals de TOD) gedurende deze twee jaar tot maximaal 2014.


· Voor het personeel dat bij concessieverlies niet overgaat naar de nieuwe concessiewinnaar zullen de gemeente Rotterdam en de RET NV een verplichting aangaan om medewerkers van werk naar werk te begeleiden gedurende een periode van maximaal 2 jaar na 1 januari 2010 tot maximaal 2012. Hierbij garandeert de RET NV een ínkomensgarantie tot 100% tot 1 januari 2012.

f. FLO

Per 1 juni 2006 moest er in het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA) een nieuwe regeling zijn bereikt ter vervanging van de FLO-regeling voor bus/trambestuurder. Tot op heden is daarop geen resultaat bereikt. Bestaande regeling loopt daarom door.

Als gevolg van de verzelfstandiging per 1 januari 2007 geldt de volgende afspraak:

a. Bestaande regeling loopt ongewijzigd door totdat in het LOGA tussen partijen overeenstemming is bereikt en een nieuwe regeling van kracht is geworden.

b. Zodra de ingangsdatum van deze nieuwe regeling is bereikt geldt deze per gelijke datum voor het betreffende RET NV personeel.

g. Ziektekostenverzekering

Naast de ziektenkostenpolis van het IZA wordt via een collectieve regeling een voordeliger pakket aan het personeel aangeboden. Inhoudelijk bieden beide pakketten eenzelfde dekking. Het voordeel bedraagt op jaarbasis EUR 60 per verzekerde.

De werkgeversbijdrage zal in de nieuwe CAO RET NV niet alleen op het IZA pakket van toepassing zijn, maar tevens ook op andere ziektekostenverzekeringen.

h. Overgangsbonus.

Een overgangsbonus zal worden uitgekeerd op basis van onderstaande staffel naar dienstjaren RET voor iedere medewerker die op 31 december 2006 in dienst is van de RET en in dienst treedt van de RET NV dan wel Randstadbus. Deze zal worden uitgekeerd in de maand februari 2007.

cat. RET dienstjaren

bruto bedrag p.p

0-14

795

>= 15 jaar

1250


2. Bonden gaan akkoord met opzegtermijn van 6 weken per 15 november om overgang van personeel naar de RET NV per 1 januari 2007 te kunnen realiseren. Personeel krijgt dus half november 2006 ontslagbrief en gelijktijdig een arbeidsovereenkomst aangeboden van de RET NV.


3. Als in 2009, danwel 2012 sprake is van concessieverlies van RET NV zal overleg met de ambtenarenbonden (Abvakabo, VOR en CNV/Publieke zaak) plaatsvinden over de overgang van het personeel naar de nieuwe concessiehouder vanuit goed werkgeverschap.

Aan werkgeverzijde zullen dan voor de RET-medewerkers de RET NV en de gemeente Rotterdam de gesprekspartner van de bonden zijn in hun verantwoordelijkheid van (oud) werkgever en
(mede)eigenaar/aandeelhouder.

Indien de nieuwe concessiehouder de CAO RET NV niet overneemt zullen de daaruit voortvloeiende primaire arbeidsvoorwaarden (salaris & toelagen, verlof, arbeidsduur), op basis van de huidige wet- en regelgeving, integraal onderdeel van de individuele arbeidsovereenkomst van de oud RET medewerkers zijn.

Hierdoor behouden oud- medewerkers RET, bij het expireren van de CAO van de nieuwe concessiehouder, hun primaire arbeidsvoorwaarden.

Als bovenstaande wet- en regelgeving verandert zullen partijen opnieuw overleg voeren.


4. Indien de variant Randstadbus, in plaats van de situatie onder 3, doorgaat dan dient zich het volgende scenario aan:

A. Als in 2012 sprake is van concessieverlies bij Randstadbus zal overleg met de ambtenarenbonden (Abvakabo, VOR en CNV/Publieke zaak) plaatsvinden over de overgang van het personeel naar de nieuwe concessiehouder vanuit goed werkgeverschap. Aan werkgeverzijde zullen dan voor de RET-medewerkers de RET NV en de gemeente Rotterdam de gesprekspartner van de bonden zijn in hun verantwoordelijkheid van (oud) werkgever en (mede)eigenaar/aandeelhouder.

Indien de nieuwe concessiehouder het CAO Pluspakket niet overneemt zullen de daaruit voortvloeiende primaire arbeidsvoorwaarden (salaris & toelagen, verlof, arbeidsduur), op basis van de huidige wet- en regelgeving, integraal onderdeel van de individuele arbeidsovereenkomst van de oud RET medewerkers zijn.

Hierdoor behouden oud- medewerkers RET, bij het expireren van de CAO van de nieuwe concessiehouder, hun primaire arbeidsvoorwaarden.

Als bovenstaande wet- en regelgeving verandert zullen partijen opnieuw overleg voeren.

B. Indien bekend is of personeel over gaat naar Randstadbus zal zo spoedig mogelijk, doch met tenminste 6 weken opzegtermijn, het ontslagbesluit en arbeidsovereenkomst ontvangen.

C. Indien de huidige RET medewerkers overgaan naar Randstadbus zullen de CAO-bepalingen gelijk zijn aan die van de RET NV. Direct buspersoneel zal zo spoedig mogelijk na 1 januari 2007 vanuit de gemeente overgaan naar Randstadbus.

Het verschil tussen de CAO RET NV en de nieuwe CAO wordt gewaarborgd in een met de ambtenarenbonden afgesloten CAO Pluspakket.


5. De bonden geven met het tekenen van dit onderhandelaarsakkoord niet aan dat ze voorstander zijn van Randstadbus.

P.G. Peters

Algemeen Directeur RET

K. de Buijzer

Abvakabo

C.E. Hoeksma

CNV/Publieke Zaak

J. van Huizen