AutoRai

GM lanceert grootste brandstofcelwagenpark in VS

(10/5/2006)
General Motors wil het grootste brandstofcelwagenpark ter wereld bouwen en kondigt zijn brandstofcelauto van de volgende generatie aan: de Equinox Fuel Cell. In 2007 debuteren meer dan 100 autoâs in eerste belangrijke markttest van brandstofcelvoertuigen. Onder de merknaam Chevrolet zal GM meer dan 100 exemplaren van de Equinox Fuel Cell bouwen. Deze autoâs worden in de van herfst 2007 bij klanten geplaatst in het kader van een groots opgezet project dat de naam 'Project Driveway' kreeg. Project Driveway, dat tot doel heeft informatie te vergaren over de bevindingen van de klanten, is de eerste belangrijke markttest voor brandstofcelvoertuigen. Bestuurders met velerlei achtergronden zullen deze autoâs in verschillende rijomgevingen gebruiken en waterstof tanken in drie geografische zones van de VS: Californië, New York city en Washington DC.

Larry Burns, GM vice president, Research & Development en Strategic Planning, merkt op: "General Motors beschouwt waterstofcellen als het antwoord om de auto uit het milieudebat te halen en onze afhankelijkheid van petroleum te verminderen. De Equinox Fuel Cell wordt aangedreven door GM's meest geavanceerde brandstofcelsysteem tot op heden, en is een mijlpaal op de weg naar de ontwikkeling van competitieve aandrijftechnologie met brandstofcellen."

Met GM's brandstofcel van de vierde generatie is de Equinox Fuel Cell een volledig functionele crossover, gefabriceerd om minimaal 80.000 kilometer te rijden. Belangrijk is dat de Equinox Fuel Cell tijdens zijn volledige vooropgestelde levensduur van 80.000 km kan starten en rijden bij strenge vorst. De verwachting is dat hij aan alle Amerikaanse federale veiligheidsnormen voor 2007 zal voldoen. Hij zal standaard uitgerust zijn met een brede reeks veiligheidskenmerken zoals frontale airbags voor bestuurder en passagier, en zijairbags in de dakrails; antiblokkeerremsysteem (ABS), StabiliTrak stabiliteitsregeling en OnStar, en tegelijk alle milieuvoordelen van waterstofceltechnologie bieden.

"De Equinox Fuel Cell is een realistisch voertuig met realistische prestaties", vervolgt Burns. "De brandstofceltechnologie is naadloos geïntegreerd in een crossover met een unieke stijl. "De Equinox Fuel Cell is een aanwinst voor GMâs familie geavanceerde benzinebesparende voertuigen en modellen die op alternatieve brandstoffen rijden.â

âDe markttest Project Driveway zal ons inzicht verschaffen in alle aspecten van de ervaringen van de klanten, inclusief hun reactie op de opwindende, soepele en geruisloze prestaties van een brandstofcelvoertuig en het tanken van zuiver waterstofgas. Deze bevindingen zullen belangrijk zijn voor de toekomstige generaties brandstofcelvoertuigen en de uiteindelijke aanvaarding door de markt", besluit Burns.

Specificaties: Equinox Fuel Cell 2007

Algemeen
Voertuigtype:
5-deurs SUV met voorwielaandrijving
Chassis:
onafhankelijke voorwielophanging met McPherson veerpoten, onafhankelijke achterwielophanging met trekkende arm, schijfremmen vóór en achter, brake blending om de energie beter op te vangen, elektrische stuurbekrachtiging
Aantal plaatsen:
4

Afmetingen
Wielbasis (mm):
2858
Lengte (mm):
4796
Breedte (mm):
1814
Hoogte (mm):
1760
Rijklaar gewicht (kg):
2010
Laadvolume (l):
906,24

Brandstofopslagsysteem
Type :
3 brandstoftanks uit koolstofvezel, samengeperst gas Bedrijfsdruk (psi/bar):
10.000 / 700
Capaciteit (kg):
4,2

Brandstofcelsysteem
Maximumvermogen (kW)
93

Batterijsysteem
Type:
nikkelmetaalhydridebatterijpack; recuperatierem Maximumvermogen (kW)
35

Elektrisch aandrijfsysteem
Aandrijfsysteem vóór:
asynchrone draaistroommotor, voorwielaandrijving Maximumvermogen (kW)
73 continu met een piek van 94
Maximumkoppel
320

Prestaties
Acceleratie (0-100 km/u) (sec)
12
Topsnelheid (km/u):
160
Rijbereik (km):
200 / 320
Laadvermogen (kg):
750 / 340

Carrosserie
Kleuren:
wit, of prestigieuze drielagige Glacier Gold lak Styling:
verschillen: voor- en achterpaneel, uitlaatgaseindpijpen, chroomdetails, grafische elementen
Bandenmaat:
P225/60R17, 17" aluminium velgen

Interieur
Componenten:
Stoelen en panelen bekleed met luxe stof, tweepersoonsachterbank met middenconsole
Kleur & styling:
Glacier Gold voor bekleding en afwerking, specifieke vloerbekleding en grafische elementen op versnellingshendel
Instrumentenpaneel:
kW-meter, weergave brandstofcelenergie

Aandrijfsysteem met brandstofcellen
Levensduur (duurzaamheid, km):
2,5 jaar, 80.000
Vorstbestendigheid:
Vorstbestendig zonder roosterverwarming
Bedrijfstemperatuur (ºC):

-25 tot +45

Standaarduitrusting

OnStar met Turn-by-Turn navigatie; elektronisch bestuurd HVAC-systeem; elektrisch verstelbare bestuurdersstoel; donker getinte ruiten; stoelverwarming; keyless entry; elektrisch vergrendelen van de deuren/sluiten van de ruiten; stuurbekrachtiging; informatiesysteem voor de bestuurder; cruise control; AM/FM/XM radio met navigatiesysteem

Veiligheid & Beveiliging

Ontworpen om te voldoen aan alle Amerikaanse federale veiligheidsnormen voor motorvoertuigen (FMVSS) 2007; frontale airbags voor bestuurder en passagier en zijairbags in de dakrails; ABS; tractiecontrole; StabiliTrak; OnStar; navigatiesysteem

Productvoordelen

Geen benzineverbruik; EPA-gekeurd zero-emission vehicle (ZEV) dat alleen waterdamp uitstoot; geen emissies van het aandrijfsysteem (broeikasgassen â GHG); onmiddellijk beschikbaar koppel.