GM lanceert grootste brandstofcelwagenpark in VS
(10/5/2006)
General Motors wil het grootste brandstofcelwagenpark ter wereld
bouwen en kondigt zijn brandstofcelauto van de volgende generatie aan:
de Equinox Fuel Cell. In 2007 debuteren meer dan 100 autoâs in eerste
belangrijke markttest van brandstofcelvoertuigen.
Onder de merknaam Chevrolet zal GM meer dan 100 exemplaren van de
Equinox Fuel Cell bouwen. Deze autoâs worden in de van herfst 2007 bij
klanten geplaatst in het kader van een groots opgezet project dat de
naam 'Project Driveway' kreeg. Project Driveway, dat tot doel heeft
informatie te vergaren over de bevindingen van de klanten, is de
eerste belangrijke markttest voor brandstofcelvoertuigen. Bestuurders
met velerlei achtergronden zullen deze autoâs in verschillende
rijomgevingen gebruiken en waterstof tanken in drie geografische zones
van de VS: Californië, New York city en Washington DC.
Larry Burns, GM vice president, Research & Development en Strategic
Planning, merkt op: "General Motors beschouwt waterstofcellen als het
antwoord om de auto uit het milieudebat te halen en onze
afhankelijkheid van petroleum te verminderen. De Equinox Fuel Cell
wordt aangedreven door GM's meest geavanceerde brandstofcelsysteem tot
op heden, en is een mijlpaal op de weg naar de ontwikkeling van
competitieve aandrijftechnologie met brandstofcellen."
Met GM's brandstofcel van de vierde generatie is de Equinox Fuel Cell
een volledig functionele crossover, gefabriceerd om minimaal 80.000
kilometer te rijden. Belangrijk is dat de Equinox Fuel Cell tijdens
zijn volledige vooropgestelde levensduur van 80.000 km kan starten en
rijden bij strenge vorst. De verwachting is dat hij aan alle
Amerikaanse federale veiligheidsnormen voor 2007 zal voldoen. Hij zal
standaard uitgerust zijn met een brede reeks veiligheidskenmerken
zoals frontale airbags voor bestuurder en passagier, en zijairbags in
de dakrails; antiblokkeerremsysteem (ABS), StabiliTrak
stabiliteitsregeling en OnStar, en tegelijk alle milieuvoordelen van
waterstofceltechnologie bieden.
"De Equinox Fuel Cell is een realistisch voertuig met realistische
prestaties", vervolgt Burns. "De brandstofceltechnologie is naadloos
geïntegreerd in een crossover met een unieke stijl. "De Equinox Fuel
Cell is een aanwinst voor GMâs familie geavanceerde benzinebesparende
voertuigen en modellen die op alternatieve brandstoffen rijden.â
âDe markttest Project Driveway zal ons inzicht verschaffen in alle
aspecten van de ervaringen van de klanten, inclusief hun reactie op de
opwindende, soepele en geruisloze prestaties van een
brandstofcelvoertuig en het tanken van zuiver waterstofgas. Deze
bevindingen zullen belangrijk zijn voor de toekomstige generaties
brandstofcelvoertuigen en de uiteindelijke aanvaarding door de markt",
besluit Burns.
Specificaties: Equinox Fuel Cell 2007
Algemeen
Voertuigtype:
5-deurs SUV met voorwielaandrijving
Chassis:
onafhankelijke voorwielophanging met McPherson veerpoten,
onafhankelijke achterwielophanging met trekkende arm, schijfremmen
vóór en achter, brake blending om de energie beter op te vangen,
elektrische stuurbekrachtiging
Aantal plaatsen:
4
Afmetingen
Wielbasis (mm):
2858
Lengte (mm):
4796
Breedte (mm):
1814
Hoogte (mm):
1760
Rijklaar gewicht (kg):
2010
Laadvolume (l):
906,24
Brandstofopslagsysteem
Type :
3 brandstoftanks uit koolstofvezel, samengeperst gas
Bedrijfsdruk (psi/bar):
10.000 / 700
Capaciteit (kg):
4,2
Brandstofcelsysteem
Maximumvermogen (kW)
93
Batterijsysteem
Type:
nikkelmetaalhydridebatterijpack; recuperatierem
Maximumvermogen (kW)
35
Elektrisch aandrijfsysteem
Aandrijfsysteem vóór:
asynchrone draaistroommotor, voorwielaandrijving
Maximumvermogen (kW)
73 continu met een piek van 94
Maximumkoppel
320
Prestaties
Acceleratie (0-100 km/u) (sec)
12
Topsnelheid (km/u):
160
Rijbereik (km):
200 / 320
Laadvermogen (kg):
750 / 340
Carrosserie
Kleuren:
wit, of prestigieuze drielagige Glacier Gold lak
Styling:
verschillen: voor- en achterpaneel, uitlaatgaseindpijpen,
chroomdetails, grafische elementen
Bandenmaat:
P225/60R17, 17" aluminium velgen
Interieur
Componenten:
Stoelen en panelen bekleed met luxe stof, tweepersoonsachterbank met
middenconsole
Kleur & styling:
Glacier Gold voor bekleding en afwerking, specifieke vloerbekleding en
grafische elementen op versnellingshendel
Instrumentenpaneel:
kW-meter, weergave brandstofcelenergie
Aandrijfsysteem met brandstofcellen
Levensduur (duurzaamheid, km):
2,5 jaar, 80.000
Vorstbestendigheid:
Vorstbestendig zonder roosterverwarming
Bedrijfstemperatuur (ºC):
-25 tot +45
Standaarduitrusting
OnStar met Turn-by-Turn navigatie; elektronisch bestuurd HVAC-systeem;
elektrisch verstelbare bestuurdersstoel; donker getinte ruiten;
stoelverwarming; keyless entry; elektrisch vergrendelen van de
deuren/sluiten van de ruiten; stuurbekrachtiging; informatiesysteem
voor de bestuurder; cruise control; AM/FM/XM radio met
navigatiesysteem
Veiligheid & Beveiliging
Ontworpen om te voldoen aan alle Amerikaanse federale
veiligheidsnormen voor motorvoertuigen (FMVSS) 2007; frontale airbags
voor bestuurder en passagier en zijairbags in de dakrails; ABS;
tractiecontrole; StabiliTrak; OnStar; navigatiesysteem
Productvoordelen
Geen benzineverbruik; EPA-gekeurd zero-emission vehicle (ZEV) dat
alleen waterdamp uitstoot; geen emissies van het aandrijfsysteem
(broeikasgassen â GHG); onmiddellijk beschikbaar koppel.
AutoRai