Marjolein van der Klooster en Rudi Hoffman Docent van het Jaar

Bex communicatie

Dag van de Leraar, 5 oktober 2006

Marjolein van der Klooster en Rudi Hoffman Docent van het Jaar 2006

Marjolein van der Klooster (34) en Rudi Hoffman (51) zijn vandaag door minister Maria van der Hoeven uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2006. Marjolein is Docent van het Jaar in het primair onderwijs. Van der Klooster is lerares van groep 7/8, intern begeleider, plv. directeur en opleidingsmentor op de Christelijke Basisschool Palmenhof in Middelburg. Rudi is Docent van het Jaar in het voortgezet onderwijs. Hoffman is leraar zorg en welzijn in de bovenbouw van het VMBO op Scholengemeenschap Lelystad in Lelystad. Minister Van der Hoeven heeft dit vandaag op de Dag van de Leraar bekend gemaakt in het Utrechtse Spoorwegmuseum. De winnaars zijn een jaar lang ambassadeur voor het onderwijs.

De winnaars blonken volgens de jury uit in hun betrokkenheid bij de leerlingen, hun didactische bekwaamheid en hun collegialiteit.
De jury over Marjolein van der Klooster: 'Deze allround docent is zo enthousiast dat dit aanstekelijk is voor iedereen met wie zij werkt, leerlingen, ouders en collega's. Zodra zij ergens aan begint is er een werkgroep geformeerd en gaat men aan de slag. Deze ondernemendheid zorgde ervoor dat diverse grote projecten op school van de grond kwamen, zoals de transformatie van het schoolplein. Maar ook in de kleine dingen die in het leven zo belangrijk zijn, is zij zeer ondernemend. Zo verzamelde zij handtekeningen op een kaart voor een oud-leerling die een bijzondere prestatie leverde. Deze onmisbare duizendpoot staat echter het liefst voor de klas. Met haar motto 'Alle kinderen moeten gelukkig zijn' is zij een warme ambassadeur voor het onderwijs.'

Over Rudi Hoffman zegt de jury: 'Rudi is het voorbeeld van een docent waar je als school niet zonder kunt. Zijn gedrevenheid om het beste uit leerlingen te halen en nooit op te geven, maakt dat hij ontzettend veel met leerlingen bereikt. Dankzij hem begrijpen leerlingen de wereld. Leerlingen kunnen hem zelfs midden in de nacht bellen. Zijn passie voor de leerling en betrokkenheid bij de school zijn soms zo groot dat hij naar huis moet worden gestuurd. Hij betrekt de buitenwereld bij de school door gastdocenten uit te nodigen en is de motor van de onderwijsontwikkeling op school. Hij schreef hier zelfs een boek over.'

De verkiezing van de Docent van het Jaar wordt jaarlijks georganiseerd om het imago van het leraarsvak te verbeteren. Het belang van goede leraren wordt benadrukt door de beroepsgroep in zijn geheel en twee uitmuntende leraren in het bijzonder, op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Nederland is rijk aan vele uitstekende en bevlogen docenten. Vele leerlingen, collega's, schoolleiders en ouders hebben de moeite genomen om een leraar van hun school aan te melden als kandidaat voor de titel. Uit alle inzendingen zijn zes genomineerden geselecteerd die stuk voor stuk blijk geven van een enorme betrokkenheid bij het onderwijs en die, naast uitstekende pedagogische, didactische en communicatieve vaardigheden, iets extra's weten te brengen op en vaak ook buiten hun school. En uit deze zes genomineerden heeft de jury twee uitmuntende leraren gekozen.

De winnaars zijn een jaar lang ambassadeur van het onderwijs. Daarnaast hebben zij een oorkonde, een notebook en een schoolreis voor 30 personen ontvangen. Hun scholen hebben een tegoedbon ontvangen voor trainingen op het gebied van onderwijsontwikkeling.

Organisatie
De verkiezing van de Docent van het Jaar 2006 is georganiseerd door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel (SBL). SBL bevordert de kwaliteit van het onderwijs door bekwaamheidseisen op te stellen voor leraren en professionaliteit centraal te stellen. SBL doet dat samen met de leraren.


----------------------------


Noot voor de redactie,