Algemene Onderwijsbond

datum: 5 October 2006

De afgelopen vier jaar betekende dat voor onderwijs een pas op de plaats: investeringen en bezuinigingen hebben elkaar ongeveer in evenwicht gehouden. Bij een langzaam groeiende economie betekende dit uiteindelijk dat onderwijs straks in de statistieken een beetje zal inleveren op het welvaartsniveau. Een trend die we al jaren kennen. Onderwijs levert in. Walter Dresscher voorzitter van de Algemene Onderwijsbond, âNederland moet tot inkeer komen en investeren in de toekomst. Op dit moment is de trend toch om veel te steken in lastenverlichting, dus in consumptieve doelen. Misschien heeft dat op korte termijn een positief economisch effect, maar de toekomstige ontwikkeling wordt veronachtzaamd. Van onderwijs weten we dat het uiteindelijk een heel groot en gunstig effect heeft op de economie.â

Startpunt in het onderzoek is 1975: het jaar waarin Nederland ten opzichte van het bruto binnenlands product (bbp) veel geld uitgaf aan onderwijs. Geen toevallig startpunt, het is het moment waarop het leerlingenaantal in het voortgezet onderwijs min of meer zijn hoogtepunt bereikte èn het beginpunt van de verdere groei van studentenaantallen bij mbo, hbo en universiteiten. In dat jaar besteedde de overheid 6,9 procent van het bbp aan onderwijs, nu naar schatting nog maar 5,2 procent. Wanneer het investeringsniveau nog op die oude 6,9 zou liggen, zou de onderwijsbegroting op dit moment er structureel ieder jaar een slordige acht miljard bij moeten krijgen. Beduidend meer dan in welk verkiezingsprogramma dan ook wordt beloofd. Maar onderwijs is in die dertig jaar in een glijvlucht naar beneden terecht gekomen, terwijl andere beleidsterreinen er tussen 1975 en 2005 geld bij kregen.

1975 2006
Meer:
Openbaar bestuur en veiligheid 11,0% 11,8%
Zorg 4,0% 8,8%
Internationale samenwerking 1,6% 2,2

Minder:
Sociale zekerheid 15,3% 11,8%
Onderwijs 6,9% 5,2%
Overdrachten aan bedrijven 3,5% 1,9%
Rente staatsschuld 2,8% 2,4%
Defensie 2,6% 1,2%
Infrastructuur 2,1% 1,5%

De Nederlandse overheid is ten opzichte van de welvaart (het bruto binnenlands product) steeds meer geld gaan uitgeven aan zorg en aan ambtenaren in het openbaar bestuur. Onderwijs zit flink in de min. Dresscher,âNatuurlijk is niemand tegen goede zorg, als ik een been breek wil ik geen week wachten totdat ik geholpen wordt. Investeren in onderwijs is investeren in de toekomst van Nederland en dat vergt moed en een lange adem.â Nu nog presteert het Nederlandse onderwijs het redelijk goed in internationale vergelijkende studies. âIk denk echter dat die hoge prestaties een gevolg zijn van de hoge onderwijsuitgaven in de jaren zeventig. En ik ben heel erg bang dat als we niet snel meer investeren in onderwijs die hoge prestaties onhoudbaar zijn.â