RSS-gebruik in Nederland blootgelegd


Haarlemse Hogeschool student rondt scriptie af met een 9

HAARLEM, 20061005 -- Een groot percentage internetgebruikers zit geen profijt in de voordelen die RSS biedt. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek naar het gebruik van RSS in Nederland, opgezet door Media & Entertainment Management student Bas Roozen.

RSS-gebruikers zijn innovators en early adopters, veelal hogeropgeleide mannen die RSS voor zowel privé als zakelijke doeleinden gebruiken. Acht op de tien gebruikers raadpleegt zijn reader minimaal één keer per dag, wat wil zeggen dat RSS gebruikers frequente computergebruikers zijn en ook écht gebruik maken van de tool. Het grote voordeel van RSS is de efficiëntie (tijdsbesparing) en de snelheid. Het merendeel van de gebruikers zegt geen nadelen te hebben gevonden en de meest besproken nadelen zijn de overflow aan data en de slechte opmaak van de berichten.

75,7% van alle ondervraagden maakt geen gebruik van RSS. Van deze groep weet 85,5% (64,4% van alle ondervraagden) niet wat RSS is. Na een minimale uitleg over de mogelijkheden van RSS bleek slechts 37,5% (waarvan het grootste percentage WO-opgeleiden) geïnteresseerd. Niet-geinteresseerden hebben geen behoefte aan nieuwsupdates of halen hun nieuws uit andere bronnen. Bijna alle bewuste gebruikers zijn heavy users en raadplegen hun reader minimaal 1x per dag.

Uitgevers zijn wantrouwig om feeds aan te bieden en hun duurbetaalde content dus nog makkelijker verspreidbaar te maken. Vandaar dat nog niet elke website haar eigen feeds aanbiedt; er wordt gewacht totdat de concurrent het doet. RSS is nog onbekend onder het grote publiek en blijft vooralsnog alleen interessant voor personen die meer met hun PC doen dan het lezen van hun e-mail. Wil er een groter publiek worden aangetrokken dan dient RSS zo aangeboden te worden dat het eenvoudig te begrijpen en te gebruiken is. Er worden regelmatig nieuwe applicaties ontwikkeld voor RSS, maar zolang niemand van het bestaan afweet zijn deze toepassingen niet winstgevend. Jongeren zullen niet snel op RSS overstappen zolang het geen voordelen biedt boven MSN Messenger; RSS blijft wat dat betreft een tool om website-updates mee weer te geven. Vooral opmerkelijk nieuws en zonderlinge nieuwsfeiten met bizarre titels doen het goed.

RSS is hét perfecte middel voor de verbetering van de interne informatieverstrekking, de projectcommunicatie en een vervanging van de knipselkrant binnen een bedrijf. Met RSS kan men er zeker van zijn dat de boodschap ook daadwerkelijk aankomt, en niet onopgemerkt overgeslagen wordt wat vaak het geval is met e-mailverkeer. RSS kan ook een goede aanvulling zijn op of vervanger worden van de e-mail nieuwsbrief. Het betalen voor feeds is vooralsnog vrij moeilijk omdat feeds wel kunnen worden beveiligd met een paswoord maar er niet de zekerheid is dat de aangeboden content door andere bronnen gratis wordt overgenomen.

Volgens de experts is het succes van RSS afhankelijk van de geïntegreerde reader in Internet Explorer 7. Concurrent Mozilla Firefox heeft reeds een reader in haar browser geïntegreerd maar dat heeft nog niet tot een bewust aantal RSS gebruikers boven de 10% geleid. De reader in de IE7 bèta versie valt qua mogelijkheden tegen en biedt geen echte voordelen ten opzichte van de traditionele bookmarks. De vraag is dus of Internet Explorer wel of niet zorgt voor het in de markt zetten van RSS.

Feit is dat RSS binnenkort een grotere naamsbekendheid gaat krijgen. Het aantal users zal vanaf dat moment ook stijgen. De vraag is alleen of deze gebruikers het na een paar maanden laten afweten, of dat ze gebruikers for life worden. Er zal een groot percentage zijn wat geen profijt ziet in de voordelen die RSS biedt, die geen behoefte heeft aan RSS voor intern gebruik, het op de hoogte blijven van specifieke website- / nieuwsupdates en het volgen van aanbiedingen op een superlokale marktplaats. Verwacht wordt dat, mits er naast IE7 geen drastische softwarematige ontwikkelingen plaatsvinden, het percentage bewuste gebruikers de komende jaren tot ongeveer 20% zal stijgen. Dit percentage zal nadat het zijn hoogtepunt heeft bereikt contant blijven, en pas dalen wanneer er een nieuwe vergelijkbare tool komt die nieuwe en betere mogelijkheden biedt dan RSS, of stijgen wanneer RSS wordt geïntegreerd in andere veelgebruikte software.

De volledige samenvatting is terug te lezen op www.rssmarketeer.nl .





Bas Roozen