Ingezonden persbericht

Communicatie-opleidingen bereiden studenten slecht voor op wereldwijde communicatierevolutie

~Universiteiten moeten attenter worden op de mogelijkheden van sociale media"

Ook in de communicatie heeft de wetenschap moeite om de praktijkontwikkelingen in het vakgebied bij te houden. Maar één op de vier universiteiten in Groot-Brittannië en de VS heeft bloggen en nieuwe media opgenomen in het curriculum, zo blijkt uit een onderzoek van LEWIS PR. In andere Europese landen is de trend hetzelfde: slechts een klein deel van PR- en marketingopleidingen gaat in op moderne vormen van online communicatie.

De universiteiten in de Benelux doen het beter dan gemiddeld. Iets meer dan de helft van de universiteiten in België en Nederland heeft hun opleidingen afgestemd op de veranderingen in sociale media. Van de elf onderzochte marketing- en communicatie-opleidingen bieden zes universiteiten modules voor nieuwe media aan.

Technocrati, een autoriteit op het gebied van weblogs, registreerde een kleine maand geleden zijn 50 miljoenste blog en maakte bekend dat er wereldwijd elke dag ruim 175.000 nieuwe weblogs aangemaakt worden. Ondanks deze trend weten universiteiten niet in te spelen op de verschuivende voorkeur van zowel particulieren en bedrijven, die internet steeds vaker als belangrijkste bron van informatie en nieuws benutten.

"De communicatie-industrie moet pleiten voor een aanpassing van de leerstof, zodat jonge communicatieprofessionals gebruik kunnen maken van de nieuwste methodes om de boodschap van klanten uit te dragen", zegt Marieke van Zuien, general manager bij LEWIS Benelux. "De meerderheid van de communicatiestudenten leert momenteel alleen in de vrije tijd over sociale media, of zelfs helemaal niet."

"de overgrote meerdeheid van onze klanten praat met ons over hun weblogstrategie, dus er is duidelijk veel behoefte aan kennis op dit gebied. Hopelijk gaan communicatie-opleidingen hier in voorzien voordat we massaal met grootschalige online communicatieblunders geconfronteerd worden", aldus Marieke.

Het gebrek aan opleidingen rond webmedia betekent dat communicatiebureau's slecht uitgerust zijn en moeilijk om kunnen gaan met de verhoogde investeringen van bedrijven in nieuwe-mediatechnieken. Een recent onderzoek van LEWIS PR onder 100 marketingdirecteuren laat zien dat 70 procent van hen van plan is om een deel van hun budget te besteden aan bloggen en virale marketingprojecten het komende jaar. PQ Media heeft voorspeld dat de marketinguitgaven aan sociale media de komende vier jaar met 106.1 procent zullen toenemen.

Over LEWIS
LEWIS is gespecialiseerd in mediarelaties, waaronder financiële, persoonlijke en zakelijke PR voor bedrijven in Europa, Azië-Pacific en Noord-Amerika. De Benelux-vestiging bevindt zich in Eindhoven en de internationale bedrijfsvoering wordt gecoördineerd vanuit Londen. Andere volledige dochters bevinden zich in Boston, Düsseldorf, Hong Kong, Kopenhagen, Los Angeles, Madrid, Manchester, Milaan, Mumbai, München, New York, Parijs, San Diego, San Francisco, Shanghai, Singapore, Stockholm, Sydney en Washington DC.

Het bedrijf is één van de snelst groeiende in de sector. LEWIS heeft momenteel een omzet van $17 miljoen en telt meer dan 190 werknemers. Zie voor meer informatie www.lewispr.nl.

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com