Publicatiedatum: 06 oktober 2006
Provincie zet stevig in op omgevingsplan
Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland hebben een sluitende
begroting voor 2007 aangeboden aan Provinciale Staten. Uit de
begroting blijkt dat de provincie de komende jaren fors aan de slag
gaat met de uitvoering van het Omgevingsplan. Centraal daarin staan de
speerpunten. Om het Omgevingsplan te kunnen realiseren, gaat de
provincie uit van `meer uitvoering en minder beleid'. Dit betekent het
afstoten of het minder intensief uitvoeren van een aantal bestaande
taken en het oppakken van nieuwe taken. Deze verschuiving leidt tot
een andere inzet van menskracht, deskundigheid en financiën.
Met de sluitende begroting voor 2007 is het dagelijks bestuur (GS)
erin geslaagd om middelen te vinden voor de ambities die Provinciale
Staten (PS) hebben onderschreven tijdens de algemene beschouwingen in
mei van dit jaar. Dit vraagt wel de nodige ombuigingen. De tarieven
voor de opcenten van de Motorrijtuigenbelasting hoeven volgend jaar
echter nog niet hoger te worden dan het verwachte inflatiepercentage.
Voor zover nu bekend heeft Flevoland volgend jaar het op één na
laagste tarief van alle provincies.
Als blijkt dat er extra investeringen nodig zijn voor nieuwe
infrastructuur, dan kan na 2007 wel sprake zijn van een extra
verhoging van de Motorrijtuigenbelasting. Hierover hebben GS en PS nog
overleg.
De komende jaren wordt een flinke impuls gegeven aan de speerpunten in
het Omgevingsplan:
o Investeringsprogramma Flevoland Almere
o Oostvaarderswold
o IJmeer/Markermeer
o Noord-Flevoland
o Luchthaven Lelystad
o Oostrand Flevoland (zône langs de randmeren tussen Ketelhaven en de
Stichtsebrug)
o West-Oost As (het gebied langs de lijn Lelystad - Kampen/Zwolle)
Voor het realiseren van de speerpunten is veel geld nodig. De rekening
hiervan wil de provincie dus niet bij de inwoners van Flevoland
neerleggen in de vorm van een extra verhoging van de
motorrijtuigenbelasting.
In plaats daarvan zal ruimte worden gezocht binnen de bestaande
budgetten. Dat betekent schrappen in het reguliere takenpakket en
besparen op uitvoeringskosten.
Door deze ombuigingsoperatie moet vanaf 2008 jaarlijks 2,6 miljoen
euro worden vrijgemaakt voor de uitvoering van de genoemde
speerpunten. Voor 2007 kan met een veel lager bedrag worden volstaan,
omdat er dan nog weinig kosten voor de uitvoering van het
Omgevingsplan worden gemaakt.
Daarnaast komt er de komende jaren meer geld beschikbaar voor het
onderhoud van land- en vaarwegen. Dit is nodig omdat de wegen sneller
slijten door toegenomen gebruik. Bovendien is het aantal wegen
toegenomen.
De extra inzet uit provinciale middelen voor de jeugdzorg wordt
noodgedwongen voortgezet. Ook worden middelen ingezet om de
organisatie aan te passen. Verder hebben GS vanaf 2008 1 miljoen euro
gereserveerd om nieuw beleid te ontwikkelen.
Een minder positieve ontwikkeling is het teruglopen van de omvang van
het Europese programma voor Flevoland vanaf 2007. Hierdoor verminderen
de mogelijkheden voor het stimuleren van de economische ontwikkelingen
in de provincie. Daarnaast is 2007 het laatste jaar waarin de
zogenaamde `pijlergelden' beschikbaar zijn voor impulsen op het
terrein van ruimte, economie en andere overheid.
Tot slot geeft de begroting 2007, mede op basis van een rapport van de
Randstedelijke Rekenkamer over het jaarverslag 2005, meer inhoud aan
de mogelijkheden tot sturing op doelen en indicatoren. Voor acht
beleidsthema's is hiertoe een eerste stap gezet. De afspraak met PS is
dat het aantal doelen en indicatoren geleidelijk verder wordt
uitgebreid tot een niveau dat naar het oordeel van de Staten voldoende
inzicht biedt in het ontwikkelde en gevoerde beleid.
Provinciale Staten vergaderen op 9 november over het vaststellen van
de begroting voor 2007.