nvm bog resultaten winkelmarktonderzoek
Nvm
NVM Bedrijfs Onroerend Goed presenteert marktonderzoek onder winkeliers in 60 gemeenten
Functioneren winkelgebied bepalend voor succes bedrijfsvoering
De vakgroep Bedrijfs Onroerend Goed van de NVM heeft de afgelopen maanden
één van de grootste landelijke winkelmarktonderzoeken gehouden. Doel van
het onderzoek is meer inzicht krijgen in wat winkeliers en detailhandelsbedrijven vinden
van het vestigingsklimaat in de binnensteden en stadsdeelcentra van Nederland. Het
onderzoek is verricht in het kader van het Nationaal Vastgoed Debat(r) dat als thema
draagt: De binnenstad binnenstebuiten.
De vakgroep Bedrijfs Onroerend Goed wil de discussie over de leefbaarheid van de steden
aanzwengelen. De resultaten van het winkelmarktonderzoek bieden voldoende
aanknopingspunten om op lokaal niveau het detailhandelsbeleid te verbeteren.
NVM-bedrijfsmakelaars willen gemeenten en marktpartijen (zoals ontwikkelaars en
beleggers), daar waar knelpunten zijn, de helpende hand bieden bij herontwikkeling van
binnenstedelijk gebied. Het onderzoek heeft zich gericht op 60 grootste winkelsteden en
10 stadsdeelcentra. In opdracht van de vakgroep Bedrijfs Onroerend Goed is het onderzoek
uitgevoerd door Strabo. Meer dan 2000 winkeliers hebben er aan meegewerkt.
De belangrijkste uitkomsten zijn:
Beoordeling gemeentelijk beleid
Over het algemeen zijn winkeliers in de binnensteden gematigd in hun beoordeling: de
gemiddelden schommelen tussen rapportcijfers 5 en 7. Het beleid ten aanzien van de
openingstijden wordt het beste beoordeeld (7,1). De kwaliteit van het winkelaanbod en de
winkelvariatie worden door de winkeliers ook redelijk beoordeeld (rapportcijfers
respectievelijk 6,5 en 6,3). Een veel gehoord argument is dat binnensteden steeds meer op
elkaar lijken door de sterke filialisering. Aspecten die volgens de winkeliers in
aanmerking komen voor verbetering zijn het parkeertarief (4,7), de parkeergelegenheid
(5,7) en de promotieactiviteiten (5,7).
Opvallend is dat respondenten in de stadsdeelcentra een positiever oordeel vellen over het
gemeentelijke detailhandelsbeleid dan respondenten in de binnensteden. Dit geldt in het
bijzonder voor het parkeertarief, de parkeergelegenheid en het beheer van de openbare
ruimte.
Vestigingsklimaat
Tweederde van de winkeliers is tevreden met de huidige locatie. Een vijfde deel is echter
ontevreden. Een goede bereikbaarheid en voldoende parkeermogelijkheden zijn hierbij
belangrijke voorwaarden. Winkeliers die zelf eigenaar zijn van hun pand, zijn vaker
tevreden dan winkeliers met een huurpand. Daarnaast geldt over het algemeen hoe groter
het pand, des te groter de tevredenheid. Filiaalbedrijven en franchisers zijn doorgaans
positiever over de toekomst van hun winkelgebied dan zelfstandige winkeliers. Naast de
vraag om betere parkeervoorzieningen noemen de winkeliers zaken als meer promotie en meer
variatie in het winkelaanbod als belangrijke aandachtspunten.
Economische ontwikkeling
Ongeveer de helft van de winkeliers profiteert van de economische opleving.
Filiaalbedrijven profiteren hier over het algemeen sterker van dan zelfstandige
winkeliers. Een meerderheid van de respondenten ondervindt een negatieve invloed van de
euro. Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat de euro van invloed is geweest op het
koopgedrag van consumenten. Zij zijn volgens hen prijsbewuster geworden door de euro.
Kansen en bedreigingen
Specialisatie, de aantrekkende economie en de verkoop via internet worden als kansen voor
een succesvolle bedrijfsvoering ervaren. Respondenten achten de aanwezigheid van grote
bekende ketens belangrijk voor het trekken van consumenten. Veel winkeliers vinden het
functioneren van het hele winkelgebied bepalend voor het succes van hun eigen
bedrijfsvoering.
Bedreigingen zijn toenemende branchevervaging, eenzijdig winkelaanbod, stijgend
huurprijsniveau, leegstand, slechte bereikbaarheid, onvoldoende parkeergelegenheid, het
gemeentebeleid en concurrentie van perifere centra. Een aspect dat vaak als kans, maar
soms ook als bedreiging wordt genoemd, is het internet. Van de winkeliers met een
bedrijfswebsite ziet ruim de helft het online kanaal als versterking van de
bedrijfsvoering.