Haalbaarheidsonderzoek kenniscentrum audiovisuele sector.
In opdracht van het college gaat conceptontwikkelaar Red Concepts
samen met De Markstudio's onderzoeken of het mogelijk is om de
audiovisuele- en multimedia sector in Breda te clusteren. Het
onderzoek moet inzicht geven in de behoeften, omvang en de
mogelijkheden van de sector.
Belangrijk onderdeel in het onderzoek is de vraag of het plan ook
financieel haalbaar is. Red Concepts is de ontwikkelaar van de TripleO
campus voor creatieve industrie en technologie en heeft bewezen
dergelijke trajecten te kunnen ontwikkelen.
Stimuleren van de creatieve industrie door netwerkvorming sluit aan
bij de speerpunten van het nationaal innovatieplatform, de provincie,
innovatieplatform West-Brabant en het samenwerkingsverband
Brabantstad. Daarnaast geven ook de Brabantse steden afzonderlijk aan
de creatieve industrie te zien als mogelijke pijler van de toekomstige
lokale industrie.
In de Economische Impulsnota 2006-2010 streeft Breda naar het
versterken van de creatieve sector door het aantrekken van creatieve
bedrijven en kennisinstellingen en het stimuleren van creatieve
netwerken. In het onlangs in opdracht van de provincie opgeleverde
onderzoeksrapport door de IVA wordt geconcludeerd dat in Noord-Brabant
veel audiovisueel talent aanwezig is, maar dat er ook een schraal
productieklimaat is.
De Markstudio's
Geïnspireerd door dit onderzoek heeft eind 2005 een groep jonge
filmers uit Breda het initiatief genomen tot De Markstudio's. De
Markstudio's (www.demarkstudios.nl) wil een kennisnetwerk zijn van
talentvolle professionals die net afgestudeerd of al werkzaam zijn in
de audiovisuele en multimedia sector. Door clustering van deze
talentvolle en ambitieuze beroepsgroep komen er niet alleen meer
facilitaire bedrijven in de regio, maar worden ook aanverwante
bedrijfstakken gestimuleerd mee te groeien in deze groeiende tak van
de economie, de creatieve industrie.
Door de hoge kwaliteit van de St. Joost Academie en de vernieuwende
opleidingen aan de Avans Hogeschool en de NHTV (`Media &
Entertainment' en `International Game Architecture and Design'), zal
er veel jong talent toetreden en zich profileren op de arbeidsmarkt.
De Markstudio's heeft de afgelopen maanden oriënterende gesprekken
gevoerd met het onderwijs, commerciële bedrijven in de audiovisuele
sector en (jonge) makers. De reacties zijn zo positief dat een meer
concreet onderzoek naar de haalbaarheid van een dergelijk concept
wenselijk is.
De haalbaarheidsstudie bestaat uit 2 fasen. Fase 1 begint met een
inventarisatie van betrokken partijen, marktonderzoek, behoeften van
partijen, een onderzoek naar de meerwaarde van het cluster en de
mogelijkheden van partijen voor de realisatie van een cluster met
audio visuele professionals. Na afronding van fase 1 wordt bezien of
het plan voldoende haalbaar is om verder te gaan met de
uitwerkingsfase, fase 2. De eerste fase moet eind dit jaar klaar zijn.
Breda, 12 oktober 2006
Gemeente Breda