Gemeente Breda

Haalbaarheidsonderzoek kenniscentrum audiovisuele sector.

In opdracht van het college gaat conceptontwikkelaar Red Concepts samen met De Markstudio's onderzoeken of het mogelijk is om de audiovisuele- en multimedia sector in Breda te clusteren. Het onderzoek moet inzicht geven in de behoeften, omvang en de mogelijkheden van de sector.

Belangrijk onderdeel in het onderzoek is de vraag of het plan ook financieel haalbaar is. Red Concepts is de ontwikkelaar van de TripleO campus voor creatieve industrie en technologie en heeft bewezen dergelijke trajecten te kunnen ontwikkelen.

Stimuleren van de creatieve industrie door netwerkvorming sluit aan bij de speerpunten van het nationaal innovatieplatform, de provincie, innovatieplatform West-Brabant en het samenwerkingsverband Brabantstad. Daarnaast geven ook de Brabantse steden afzonderlijk aan de creatieve industrie te zien als mogelijke pijler van de toekomstige lokale industrie.

In de Economische Impulsnota 2006-2010 streeft Breda naar het versterken van de creatieve sector door het aantrekken van creatieve bedrijven en kennisinstellingen en het stimuleren van creatieve netwerken. In het onlangs in opdracht van de provincie opgeleverde onderzoeksrapport door de IVA wordt geconcludeerd dat in Noord-Brabant veel audiovisueel talent aanwezig is, maar dat er ook een schraal productieklimaat is.

De Markstudio's

Geïnspireerd door dit onderzoek heeft eind 2005 een groep jonge filmers uit Breda het initiatief genomen tot De Markstudio's. De Markstudio's (www.demarkstudios.nl) wil een kennisnetwerk zijn van talentvolle professionals die net afgestudeerd of al werkzaam zijn in de audiovisuele en multimedia sector. Door clustering van deze talentvolle en ambitieuze beroepsgroep komen er niet alleen meer facilitaire bedrijven in de regio, maar worden ook aanverwante bedrijfstakken gestimuleerd mee te groeien in deze groeiende tak van de economie, de creatieve industrie.

Door de hoge kwaliteit van de St. Joost Academie en de vernieuwende opleidingen aan de Avans Hogeschool en de NHTV (`Media & Entertainment' en `International Game Architecture and Design'), zal er veel jong talent toetreden en zich profileren op de arbeidsmarkt.

De Markstudio's heeft de afgelopen maanden oriënterende gesprekken gevoerd met het onderwijs, commerciële bedrijven in de audiovisuele sector en (jonge) makers. De reacties zijn zo positief dat een meer concreet onderzoek naar de haalbaarheid van een dergelijk concept wenselijk is.

De haalbaarheidsstudie bestaat uit 2 fasen. Fase 1 begint met een inventarisatie van betrokken partijen, marktonderzoek, behoeften van partijen, een onderzoek naar de meerwaarde van het cluster en de mogelijkheden van partijen voor de realisatie van een cluster met audio visuele professionals. Na afronding van fase 1 wordt bezien of het plan voldoende haalbaar is om verder te gaan met de uitwerkingsfase, fase 2. De eerste fase moet eind dit jaar klaar zijn.

Breda, 12 oktober 2006