Ingezonden persbericht


Persbericht

Veenendaal, 12 oktober 2006

Schoolmagazine.nl maakt van schoolkrant felbegeerd project

Schoolkrant: stiefkind of paradepaard?

Veenendaal - Voor veel scholen is de schoolkrant een blok aan het been. Maar het kan ook anders. Dat hebben de 120 scholen gemerkt die meedoen aan Schoolmagazine.nl. Bij hen is het vechten om een plaats in de redactie. De scholen maken goede sier met een prachtig 36 pagina's tellend fullcolour magazine dat ook didactisch een groot succes is. Het hele uitgeefproces verloopt online en is door docenten gemakkelijk aan te sturen. Vanzelfsprekend vanachter het bureau in de klas, maar ook tijdens een tussenuur vanuit de kantine, na school in het park of 's avonds voor het slapen gaan vanuit huis.

"We hebben een professionele uitgeefomgeving gecreëerd waarbinnen een grote groep deelnemers zélf een blad kan bedenken, schrijven, illustreren, opmaken en publiceren. Let wel: helemaal via internet. Het is dus geen geintje als wij zeggen dat de schoolkrant net zo makkelijk vanuit de kantine kan worden geleid als vanuit de klas", vertelt een enthousiaste Edwin Teljeur, een van de bedenkers van Schoolmagazine.nl. "De redactieleden vinden het heel leuk om het schoolmagazine te maken en het wordt graag gelezen door onze leerlingen", vertelt Dione Slokker, docente Nederlands aan het Oostvaarders College te Almere. "Voor mij als begeleider is het erg werkbaar maar dit geldt ook voor de leerlingen: het programma is niet ingewikkeld, we kunnen zelf kiezen waar we werken, op school of lekker thuis. Het proces verloopt daardoor dan ook heel vlot." Niet alleen techniek ook de financiering van het blad is bijzonder. Ongeacht de oplage betaalt een school nooit meer dan 300 euro per editie. "Zelfs kopiëren is duurder", stelt Edwin Teljeur van Schoolmagazine. "Voor dat bedrag heeft de school toegang tot de opmaakserver waar ze hun krant in samenstellen, krijgt de school begeleiding, twee workshops én leveren we het drukwerk. Er zijn dus geen bijkomende kosten." Van ieder magazine is de helft van de ruimte beschikbaar voor de school. De andere helft wordt door een redactie gevuld die wordt gerekruteerd uit alle samenwerkende scholen. Teljeur licht toe: "De redacteuren schrijven stukken over thema's die worden aangedragen door onze sponsors. De Rijksoverheid bijvoorbeeld, koopt ruimte en vult die met artikelen die dus geschreven worden door deelnemers uit het schoolmagazine. Op een thema komen verschillende artikelen binnen. Natuurlijk heeft het Rijk een zware stem in welk artikel er uiteindelijk in het schoolmagazine terechtkomt. Maar het mes snijdt aan twee kanten. De kosten van het blad worden grotendeels door de sponsors gedragen, maar de inhoud past wel optimaal bij het blad en vervalt niet in commercieel geneuzel."

Hoewel Schoolmagazine al een tijdje draait, heeft de organisatie nog niet veel aandacht gezocht. "Wie met scholieren werkt, moet heel zeker weten dat alles werkt en heel blijft, ook als gebruikers de grenzen van wat kan, opzoeken", merkt Teljeur twinkelend op. "We zijn nu zo zeker van onze zaak dat we een grote toestroom aankunnen." Meer informatie is te vinden op www.schoolmagazine.nl.