GroenLinks

Stop verbreding A6/A9; zet in op OV

13 oktober 2006

Groenlinks verzet zich fel tegen het kabinetsbesluit om de (snel)wegen tussen Amsterdam en Almere fors te verbreden. Het kabinet bouwt een fuik, die de druk op de Gaasperdammerweg onhoudbaar maakt. Dit besluit zal de files niet verminderen, terwijl de milieu- en leefkwaliteit fors verslechterd. Groenlinks pleit er voor om de geraamde 4 miljard euro exclusief in te zetten voor het openbaar vervoer.

Meer asfalt en snelwegen verbreden is een medicijn dat keer op keer wordt toegediend om de kwaal van langere files te bestrijden. De praktijk laat zien dat dit medicijn niet werkt. Het is tijd voor een andere aanpak.

Groenlinks pleit er met kracht voor de 4 miljard euro die het kabinet in meer en bredere wegen wil steken ten zuiden van Amsterdam geheel te reserveren voor nieuw, beter, frequenter en openbaar vervoer in deze regio. Vier miljard is net zo veel als de hele Betuwelijn heeft gekost. Het openbaar vervoer zou daarmee een enorme sprong voorwaarts kunnen maken. Andere landen in de wereld hebben al afscheid genomen van het idee dat de auto het dominante vervoermiddel in de stedelijke regios moet zij. Kijk naar Karlsruhe, Porto, Stockholm o Londen. Daar zijn al veel eerder alle kaarten gezet op openbaar vervoer.

Het is verbijsterend dat het kabinet zelfs geen vergelijkende studie heeft willen doen op welke manier de bereikbaarheid van de Noordvleugel beter wordt gewaarborgd: met 4 miljard in wegen, of 4 miljard in OV.

Er komt wel een studie naar de Gaasperdammerweg. Maar wij vinden het zeer cynisch dat het kabinet van mening is dat de gemeente Amsterdam zelf zou moeten bijdragen om de leefbaarheid langs een rijksweg te waarborgen. Dit is natuurlijk bij uitstek een rijkstaak.

Groenlinks is wel zeer verheugd dat de A6-A9 pal langs het Naardermeer en door de mooie Gein- en Vechtstreek definitief van de baan is. Dat is een grote overwinning voor alle natuur- milieu- en bewonersorganisaties die daar de afgelopen tijd hard tegen de geknokt hebben.

Wijnand Duyvendak