Nationale Ombudsman
Den Haag, 16 oktober 2006
Radiocampagne Nationale ombudsman
"Loopt u rond met een klacht over de overheid en komt u er met de
overheidsinstantie niet uit? Dan is er de Nationale ombudsman." Dat is
de boodschap van de voorlichtingscampagne van de Nationale ombudsman,
die 16 oktober van start gaat om de bekendheid van het instituut te
vergroten. De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat mensen hem
-als ze hem nodig hebben- weten te vinden en een juist beeld hebben
van wat hij voor hen kan betekenen.
Er zijn in Nederland heel wat ombudsmannen met heel verschillende
werkterreinen. Maar er is maar één Nationale ombudsman. Bij hem kunnen
mensen een klacht indienen over de overheid. De overheid voert veel
taken uit waar burgers rechtstreeks mee te maken hebben, denk aan het
heffen van belasting, het uitbetalen van huur- en zorgtoeslag of
beslissen over uitkeringen. In de contacten tussen burger en overheid
kan er altijd iets mis gaan. De overheidsinstantie neemt bijvoorbeeld
maar geen beslissing of geeft maar geen antwoord op een vraag. Als de
burger daarover klaagt bij de overheidsinstantie, vindt zijn klacht
niet altijd gehoor. De Nationale ombudsman is bij wet in het leven
geroepen om burgers in die situatie onafhankelijke rechtsbescherming
te bieden. De Nationale ombudsman kan deze taak alleen goed uitvoeren
wanneer burgers op de hoogte zijn van zijn bestaan en hem weten te
vinden. Daarom is het nodig om hen actief te attenderen op het bestaan
van de Nationale ombudsman.
Gratis telefoonnummer: 0800 - 33 55555
In de campagne worden mensen er, via een radiospot en advertenties in
dagbladen, op gewezen dat zij de Nationale ombudsman kunnen bellen (op
het gratis telefoonnummer 0800 - 33 55555) bij klachten over de
overheid. Medewerkers van de ombudsman kunnen dan aan de telefoon
direct bepalen of iemand bij de Nationale ombudsman aan het goede
adres is. Zo niet, dan kunnen zij iemand meteen verwijzen. De
Nationale ombudsman hoopt op die manier zoveel mogelijk te voorkomen
dat mensen hem vergeefs schrijven. De website
(www.nationaleombudsman.nl) geeft informatie over welke klachten de
Nationale ombudsman kan behandelen. Daarnaast is er een folder die
onder meer verkrijgbaar is bij openbare bibliotheken.
Noot voor de redactie,