Faalkans Maeslantkering verkleind
Nieuwsbericht | 16-10-2006
Het verbeterprogramma van Rijkswaterstaat voor de Maeslantkering is
bijna gereed. Dat heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat
vandaag aan de Tweede Kamer laten weten. Het verbeterprogramma moet de
kans verkleinen dat de Maeslantkering niet sluit als dat nodig is. De
kering beschermt Rotterdam en omgeving tegen stormvloeden afkomstig
van de Noordzee.
Rijkswaterstaat heeft dit verbeterprogramma gestart om de faalkans van
de Maeslantkering op 1:100 te brengen. In februari van dit jaar lag de
faalkans tussen 1:25 en 1:50. Het programma is, op de levering van een
aantal reserveonderdelen na, afgerond. Hierdoor is de faalkans
momenteel ongeveer 1:95. Levering van de reserveonderdelen zorgt
ervoor dat de faalkans in februari 2007 aantoonbaar 1:100 is. Dit
betekent dat de kering in 99 van de 100 situaties sluit als dit nodig
is.
Rijkswaterstaat heeft Prof. Ir. Horvat, adviseur en hoogleraar aan de
TU Delft, gevraagd te onderzoeken of de risicoanalyse van de
Maeslantkering voldoet en of er nog verdere verbeteringen mogelijk
zijn. Horvat concludeert in zijn second opinion dat de gebruikte
methodiek goed is. Wel vindt hij dat Rijkswaterstaat pessimistisch is
in haar analyse van de faalkans. Voor de toekomst ziet Horvat kansen
voor verdere verbeteringen. Zo adviseert hij de Maeslantkering ook te
testen onder stormcondities. Tot op heden werd de kering tijdens de
jaarlijkse functioneringssluiting onder gunstige weersomstandigheden
getest. Testen is een belangrijke bron voor het opsporen van
onvolkomenheden en het vinden van verbeteringen voor de kering. De
testen leveren ook meer realistische data op zodat de faalkansanalyse
én de kering nog verder kunnen worden verbeterd.
Rijkswaterstaat heeft onderzocht wat de effecten zijn van de faalkans
op het achtergelegen gebied. Deze zogeheten achterlandstudie is een
formele stap in de vijfjaarlijkse toetsing van de waterkeringen. Met
deze toetsing houdt Verkeer en Waterstaat het veiligheidsniveau van de
primaire waterkeringen in de gaten. Als een kering niet voldoende
scoort, moet bekeken worden of de dijken en kunstwerken in het
achterliggende gebied dit kunnen opvangen. Op basis van de
achterlandstudie, concludeert Rijkswaterstaat dat de Maeslantkering
niet voldoet aan de norm van 1:10.000. Dat betekent dat de kering niet
berekend is op een storm die eens in de 10.000 jaar voorkomt. RWS
werkt nu eerst de verbetermogelijkheden uit de second opinion van
Horvat uit. Daarna wordt vastgesteld of het noodzakelijk is
maatregelen te nemen in het achterliggende gebied.
Meer informatie
* bijlage 2 br. 37349 Toetsen op veiligheid Maeslantkering stand van
zaken
Kamerstuk | 16-10-2006 | Pdf-document, 389 kB
* br.37349 Toetsen op veiligheid Maeslantkering stand van zaken
Kamerstuk | 16-10-2006 | Pdf-document, 93 kB
* bijlage 1 br.37349 toetsen op veiligheid Maeslantkering stand van
zaken
Kamerstuk | 16-10-2006 | Pdf-document, 4111 kB
Op dit moment zijn wij bezig met een onderzoek naar het gebruik van
onze website. Wij verzoeken u vriendelijk aan dit onderzoek deel te
nemen.
Verwante onderwerpen
* Dijken en waterkeringen
* Stuur door
* Print
* Naar boven
Ministerie van Verkeer en Waterstaat