Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Faalkans Maeslantkering verkleind

Nieuwsbericht | 16-10-2006

Het verbeterprogramma van Rijkswaterstaat voor de Maeslantkering is bijna gereed. Dat heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat vandaag aan de Tweede Kamer laten weten. Het verbeterprogramma moet de kans verkleinen dat de Maeslantkering niet sluit als dat nodig is. De kering beschermt Rotterdam en omgeving tegen stormvloeden afkomstig van de Noordzee.

Rijkswaterstaat heeft dit verbeterprogramma gestart om de faalkans van de Maeslantkering op 1:100 te brengen. In februari van dit jaar lag de faalkans tussen 1:25 en 1:50. Het programma is, op de levering van een aantal reserveonderdelen na, afgerond. Hierdoor is de faalkans momenteel ongeveer 1:95. Levering van de reserveonderdelen zorgt ervoor dat de faalkans in februari 2007 aantoonbaar 1:100 is. Dit betekent dat de kering in 99 van de 100 situaties sluit als dit nodig is.

Rijkswaterstaat heeft Prof. Ir. Horvat, adviseur en hoogleraar aan de TU Delft, gevraagd te onderzoeken of de risicoanalyse van de Maeslantkering voldoet en of er nog verdere verbeteringen mogelijk zijn. Horvat concludeert in zijn second opinion dat de gebruikte methodiek goed is. Wel vindt hij dat Rijkswaterstaat pessimistisch is in haar analyse van de faalkans. Voor de toekomst ziet Horvat kansen voor verdere verbeteringen. Zo adviseert hij de Maeslantkering ook te testen onder stormcondities. Tot op heden werd de kering tijdens de jaarlijkse functioneringssluiting onder gunstige weersomstandigheden getest. Testen is een belangrijke bron voor het opsporen van onvolkomenheden en het vinden van verbeteringen voor de kering. De testen leveren ook meer realistische data op zodat de faalkansanalyse én de kering nog verder kunnen worden verbeterd.

Rijkswaterstaat heeft onderzocht wat de effecten zijn van de faalkans op het achtergelegen gebied. Deze zogeheten achterlandstudie is een formele stap in de vijfjaarlijkse toetsing van de waterkeringen. Met deze toetsing houdt Verkeer en Waterstaat het veiligheidsniveau van de primaire waterkeringen in de gaten. Als een kering niet voldoende scoort, moet bekeken worden of de dijken en kunstwerken in het achterliggende gebied dit kunnen opvangen. Op basis van de achterlandstudie, concludeert Rijkswaterstaat dat de Maeslantkering niet voldoet aan de norm van 1:10.000. Dat betekent dat de kering niet berekend is op een storm die eens in de 10.000 jaar voorkomt. RWS werkt nu eerst de verbetermogelijkheden uit de second opinion van Horvat uit. Daarna wordt vastgesteld of het noodzakelijk is maatregelen te nemen in het achterliggende gebied.

Meer informatie


* bijlage 2 br. 37349 Toetsen op veiligheid Maeslantkering stand van zaken
Kamerstuk | 16-10-2006 | Pdf-document, 389 kB
* br.37349 Toetsen op veiligheid Maeslantkering stand van zaken Kamerstuk | 16-10-2006 | Pdf-document, 93 kB
* bijlage 1 br.37349 toetsen op veiligheid Maeslantkering stand van zaken
Kamerstuk | 16-10-2006 | Pdf-document, 4111 kB

Op dit moment zijn wij bezig met een onderzoek naar het gebruik van onze website. Wij verzoeken u vriendelijk aan dit onderzoek deel te nemen.

Verwante onderwerpen


* Dijken en waterkeringen


* Stuur door

* Print

* Naar boven