Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Afspraken Peijs en regio's over infrastructurele projecten

Nieuwsbericht | 16-10-2006

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft begin oktober bestuurlijk overleg gehad met de regio's over de netwerkanalyses en infrastructurele projecten in de regio. Hierover zijn een aantal afspraken gemaakt. In de analyses kijkt men naar de bereikbaarheid binnen een hele regio, zowel over de weg als met het openbaar vervoer. Er wordt daarbij van uitgegaan dat de `van deur tot deur benadering' de sleutel is tot een betrouwbare en voorspelbare reistijd, zoals gesteld in de Nota Mobiliteit.

Allereerst zijn er tussen minister Peijs en de regio's afspraken gemaakt over korte termijn acties ("quick-wins"). Dit zijn maatregelen waarvan nut en noodzaak nu voldoende duidelijk zijn en die op korte termijn kunnen worden uitgevoerd. Hiervoor staat 66 miljoen euro op de begroting van Verkeer en Waterstaat. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over een zogenaamde programmatische aanpak voor de middellange termijn in de regio's. Dit is een aanpak waarbij naar het gebied als geheel wordt gekeken en naar gebruik en inzet van alle verkeersmodaliteiten. Verder is met de bestuurders nagegaan welke knelpunten met voorrang vragen om nadere studie. Het gaat hierbij om afspraken over gebiedsgerichte planstudies en verkenningen. Waarbij wordt gekeken naar de samenhang met prijsbeleid, openbaar vervoer en de samenhang tussen onderliggende wegen en hoofdwegen. Ook wordt het openbaar vervoer verder verdiept en uitgewerkt. Zo gaat Verkeer en Waterstaat de toekomst van het spoorgebruik (meer reizigers in meer treinen) onderzoeken samen met de regio's, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail onder het motto "reizen per trein zonder spoorboekje".

Per regio zijn onder andere de volgende concrete afspraken gemaakt:

Met Noord Nederland is afgesproken dat Verkeer en Waterstaat vijf miljoen euro beschikbaar stelt voor de "Maatregelen Stadsring Leeuwarden". De regio neemt de rest van de kosten voor haar rekening, wat neerkomt op tenminste vijf miljoen euro. Het gaat hier om geld voor een ongelijkvloerse kruising voor fietsers en maatregelen om de capaciteit van de weg en kruisingen optimaal te benutten of vergroten (door zogenaamd `dynamisch verkeersmanagement'). Tevens komt er vijf miljoen euro voor het Transferium Hoogkerk nabij Groningen. Dit transferium biedt werknemers en bezoekers van de stad de mogelijkheid om zonder file- en parkeerproblemen de stad in te reizen. Verder neemt minister Peijs nog deze kabinetsperiode een standpunt in met betrekking tot de Rijksweg 31 Haak om Leeuwarden, op basis van de tracé/MER studie en het overleg tussen Rijk en provincie Fryslân. In het standpunt wordt uitgegaan van het voorkeursalternatief van de regio met een aquaduct in de kruising met het Van Harinxmakanaal.

Met de Noordvleugel is afgesproken dat het ministerie tien miljoen euro toekent aan korte termijn maatregelen op de weg en in het openbaar vervoer. De regio stelt een vergelijkbaar bedrag beschikbaar. Het gaat om projecten zoals het verbeteren en uitbreiden van P&R locaties en de aanleg van Toerit Dosering op opritten naar de snelwegen A7 en A9.

Tijdens het overleg met Zuid-Holland is afgesproken dat Verkeer en Waterstaat tien miljoen euro beschikbaar stelt voor dynamische reizigersinformatie op alle circa 2.500 relevante tram- en bushaltes in de provincie, onder de voorwaarde dat de regio een gelijk bedrag investeert.
Daarnaast zijn er afspraken gemaakt voor de financiering A13/A16 Rotterdam. Het rijk reserveert hiervoor 650 miljoen euro in de begroting. Samen met de verwachte beprijzingskosten van 350 miljoen euro is de financiering voor het project rond. Om vanaf 2012 met de uitvoering te kunnen starten, is honderd miljoen euro beschikbaar (als onderdeel van de 650 miljoen euro) voor de periode 2012-2014.

Verder start Verkeer en Waterstaat samen met de regio een gezamenlijk programma voor de aanpak van op- en afritten van de hoofdwegen naar de gemeentelijke en provinciale wegen. Voor de zomer van 2007 wordt een lijst opgesteld met knelpunten die als eerste in aanmerking komen om aan te pakken. Hierbij worden mogelijke oplossingen uitgewerkt, inclusief een schatting van de kosten. Het streven is om in de periode 2008-2010 vijf van deze knelpunten op te lossen.

Met de regionale bestuurders in Zeeland is afgesproken dat binnenkort het project N57 Veersedam - Middelburg wordt uitgevoerd. Met deze omleiding wordt op het noordelijke deel van de weg de verkeersveiligheid vergroot en rond Middelburg de leefbaarheid sterk verbeterd. Om de onverwachte stijging van het aantal verkeersslachtoffers in Zeeland te keren, nemen de provincie en Verkeer en Waterstaat gezamenlijk extra maatregelen. Het gaat hierbij met name om verharding van bermen van provinciale wegen.

Met een bestuurlijke delegatie van de regio Utrecht heeft de minister een akkoord gesloten over mogelijk nieuwe maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid van het centrum van Nederland. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet op weg naar extra investeringen in de Ring rondom Utrecht, evenals de Driehoek rond de rijkswegen A1, A27 en A28. Ook voor de lokale en provinciale wegen en het openbaar vervoer worden aanvullende maatregelen voorbereid. Met het totale pakket aan maatregelen voor weg, openbaar vervoer, fiets en goederenvervoer is
1,8 - 3,1 miljard euro gemoeid. Afhankelijk van de resultaten van verdere studies hebben alle partijen afgesproken zich in te spannen om het benodigde geld vast te leggen in toekomstige begrotingen.

Met Oost Nederland is afgesproken dat 18 miljoen euro wordt uitgetrokken voor korte termijn acties. Deze gelden zijn verdeeld over diverse projecten in de regio. Voor bijvoorbeeld de stadsregio Arnhem Nijmegen is zes miljoen toegezegd voor verschillende maatregelen zoals de aanleg van een nieuwe busbaan, het afronden van de centrumring Arnhem en de aanleg van regionale fietsroutes in Arnhem Nijmegen. Ook is de aanvullende bijdrage van zeventig miljoen euro voor de tweede stadsbrug Nijmegen nu definitief door minister Peijs toegezegd. Verder wordt een gezamenlijke verkenning opgezet om de bereikbaarheidsproblemen op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer-oost op te lossen. Dit geldt ook voor de A73 corridor Ewijk-Rijkevoort.

Diverse verkennende studies voor de doortrekking van de A15 zijn afgerond. Het rijk heeft 375 miljoen euro beschikbaar en de regio 112,5 miljoen euro. Tol op de A15 moet 262,5 miljoen euro opleveren. Er is nog geen overeenstemming over de randvoorwaarden die de regio bij haar bijdrage stelt. Hierover is nog overleg gaande.

Tijdens het overleg met de regio Brabant bleek dat het verkeer rond Eindhoven sterk groeit. Ondanks dat er al veel aan wordt gedaan, gaan regio en rijk gezamenlijk onderzoeken in hoeverre voor de langere termijn aanvullende maatregelen nodig zijn. Een eerste plan hiervoor moet over een half jaar klaar zijn. Voor de invulling van de acht miljoen euro bijdrage van Verkeer en Waterstaat voor korte termijn maatregelen komt de provincie nog met een voorstel.

Met de regionale bestuurders in Limburg is afgesproken dat de financiële meevaller van 123 miljoen euro bij de aanbesteding van de A73-zuid wordt besteedt aan projecten in de regio. Ook wordt gestart met maatregelen die uit het pakket `stadspoorten: mobiliteits- en verkeersmanagement" komen. Met dit pakket (totale kosten dertig miljoen euro) verwacht de provincie vijf procent reductie van het verkeer in de regio Zuid Limburg te realiseren. Provincie, gemeenten en rijk nemen elk eenderde van de kosten voor hun rekening. Verkeer en Waterstaat stelt vooralsnog vijf miljoen euro beschikbaar.

De afspraken over de netwerkanalyses en een gedetailleerd overzicht van alle afspraken staan in de brief aan de Tweede Kamer