Project De Maaswerken


Verkeersomleidingen via tijdelijke bruggen sluis Weurt vertraagd

Maastricht, 13 oktober 2006. Het verkeer zal op 17 oktober 2006 nog niet nabij de sluis Weurt via tijdelijke bruggen worden omgeleid. Onder andere ten gevolge van hogere waterstanden op de Waal loopt de eindmontage van de brug enkele dagen vertraging op. De verwachting is wel dat de omleiding de komende dagen alsnog ingaat. Het verkeer zal tot medio 2007 van deze omleidingroute gebruik moeten maken. Daarna komt er een andere omleidingroute. Rijkswaterstaat verwacht maandag 16 oktober de nieuwe datum voor de start van de omleiding te kunnen geven.

Rijkswaterstaat Maaswerken verhoogt de brug over de sluis Weurt met 2 ½ meter om zo hogere schepen een betere toegang te bieden tot het Maas-Waalkanaal. Tijdens de werkzaamheden aan de sluis is er geen verkeer mogelijk over de huidige brug. Daarom plaatst de aannemer twee tijdelijke bruggen; één voor voetgangers en fietsers en één voor gemotoriseerd verkeer. omleidingsroute
Volgens planning zou vanaf 17 oktober het verkeer omgeleid worden via de tijdelijke bruggen.Onder andere ten gevolge van hogere waterstanden in de Waal loopt de eindmontage enige vertraging op. Door de hogere waterstanden maakt meer scheepvaartverkeer gebruik van de oostelijk sluis. Juist hier dienen nog montagewerken plaats te vinden. Die ondervinden hinder van het intensievere scheepvaartverkeer. De verwachting is wel nog steeds dat de omleiding in de week van 17 tot 23 oktober zal ingaan. Alle andere voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gereed. Na ingang van de omleiding zal Rijkswaterstaat samen met de gemeenten de verkeersdoorstroming een week lang nauwkeurig volgen. Indien nodig worden er dan nog aanpassingen aan de omleidingroute doorgevoerd. Het autoverkeer wordt vanaf de Van Heemstraweg via de West-Kanaaldijk over de tijdelijke bruggen geleid. En vanuit de richting Nijmegen vanaf de rotonde op de industrieweg via de Scheepvaartweg en de Nijverheidsweg. Het langzame verkeer (voetgangers, fietsen en brommers) gaat via de Sportlaan richting de West-Kanaaldijk over het sluiscomplex en aan de andere kant langs de Oost-Kanaaldijk naar de industrieweg. Het vrachtverkeer wordt omgeleid via de A73 - Neerbosschebrug - Energieweg. Openbaar vervoer
Ook het openbaar vervoer wordt omgeleid via de tijdelijke bruggen. Om zo min mogelijk hinder voor de busreizigers te veroorzaken, zijn hiervoor aangepaste dienstregelingen. Voor de lijnen 5, 25 en 85 die over de bruggen rijden, wordt tijdens de spitsuren gerekend op 4 minuten extra rijtijd. Buiten de spits betreft de extra rijtijd 1 à 2 minuten. Lijn 5 rijdt niet meer doorgaand van Beuningen naar Groesbeek. Reizigers op dit traject moeten overstappen op Centraal Station Nijmegen. De haltes op de kanaalstraat worden tijdelijk opgeheven. Daarvoor in de plaats komen tijdelijke haltes op de Weurtseweg. Ook de lijnen 1, 87 en 289 krijgen te maken met grotere verkeersdrukte, waardoor de rijtijd in de spitsuren 2 tot 4 minuten toeneemt. Op www.novio.nl, www.hermes.nl en bij het Novio/Hermes-informatieloket op het Centraal Station in Nijmegen is de exacte dienstregeling te raadplegen. Brug klaar in december 2007
Deze omleidingroute blijft tot medio 2007 van kracht. Daarna wordt het verkeer vanaf Beuningen naar de tijdelijke bruggen geleid via de Nieuwe Pieckelaan en de Hogelandseweg. Naar verwachting is de nieuwe brug bij de sluis Weurt eind 2007 klaar, en worden de oude verkeersroutes hersteld.