Ingezonden persbericht


Fairfood maakt resultaten eerste fairness vragenlijst bekend

Persbericht
Amsterdam, 16 oktober 2006

Blikje tonijn van Princes, John West of Deep Blue: fair of unfair?

Fairfood maakt op Wereldvoedseldag, maandag 16 oktober, de resultaten van haar eerste fairness vragenlijst bekend. De campagne- en lobbyorganisatie die consumenten aanspoort om faire producten te eten en drinken, stuurde afgelopen juni vragenlijsten naar 165 bedrijven die bij elkaar 1200 merkproducten vertegenwoordigen. Met deze resultaten wil fairfood inzage geven in de eerlijkheid van merkproducten.

Fairfood wil consumenten in staat stellen om voor faire voedsel- en drankproducten te kunnen kiezen. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden. Daartoe vergelijkt fairfood de eerlijkheid van merkproducten binnen een productgroep. Dit gebeurt door middel van een vragenlijst, de fairfood fairness questionnaire. De 28 vragen, allen gebaseerd op internationale normen, hebben betrekking op duurzaamheid of op de verhoging daarvan. Zoals de hoeveelheid loon die de werknemers ontvangen, het recht op een vakbond, kinderarbeid, vervuiling van milieu, corruptie en belastingontduiking.

Scoort een merkproduct bovengemiddeld ten opzichte van andere merkproducten in dezelfde productgroep, dan is dat merkproduct volgens fairfood fair. Bij een unfair merkproduct wordt de consument niet in staat gesteld om te kiezen op basis van onderling vergelijkbare productinformatie. In dat geval heeft het bedrijf de vragenlijst niet kunnen of willen retourneren. Van een fair merkproduct kan gezegd worden dat, meer dan van een unfair merkproduct, ervan bekend is dat het bovengemiddeld bijdraagt aan verduurzaming van de productieketen en dus aan bestrijding van honger en armoede.

Fairfood onderzoekt de fairness van producten omdat de overheid vindt dat consumenten en bedrijven onderling moeten uitzoeken of producten fair moeten zijn. Informatie over de eerlijkheid van producten is op dit moment moeilijk toegankelijk voor de consument. Om dit te veranderen informeert fairfood de consument over de fairness van voedsel- en drankproducten. Niet alleen omdat de consument hier om vraagt maar ook om haar zo bewust te maken dat producten die hier worden geconsumeerd, honger en armoede in ontwikkelingslanden kunnen veroorzaken maar ook kunnen helpen oplossen.

De resultaten en de methodologie van de fairfood fairness questionnaire zijn vanaf vandaag te zien op www.fairfood.org. Van de 1200 merkproducten zijn er 300 door fairfood als fair beoordeeld. Zoals de blikjes tonijn van Princes en de ananas in blik van Dole. Alle merken schouderkarbonade daarentegen zijn door fairfood als unfair beoordeeld.