Ingezonden persbericht


World Food Day 2006: een afgeladen Hotel Arena in Amsterdam en politici zeggen toe nieuwe wetsvoorstellen in te dienen.

Op zondag 15 oktober organiseerde fairfood de jaarlijkse World Food Day in Hotel Arena in Amsterdam. Dit jaar stond World Food Day in het teken van (un)fair voedsel op ons bord. Politici als Boris van der Ham (D66) en Bert Koenders (PvdA) zette in een verkiezingsbattle hun standpunten over onder meer eerlijk eten en verantwoord ondernemen uiteen. Jan Douwe Kroeske (Kink FM) en Roland Duong (Keuringsdienst van Waarde) gaven onder leiding van Patrick Lodiers (BNN) hun visie op fairness. Dit alles en meer om voedsel voor iedereen tot mensenrecht te maken.

Wereldwijd schenken 150 landen jaarlijks, op 16 oktober, de aandacht aan World Food Day. Om het event in 2006 voor iedereen toegankelijk te maken organiseerde fairfood World Food Day een dag eerder, op zondag 15 oktober dus. Meer dan 1000 bezoekers maakten van de gelegenheid gebruik om langs te komen in Hotel Arena.

Politici zetten in een verkiezingsbattle hun standpunten over onder meer eerlijk eten en verantwoord ondernemen uiteen. Presentator Patrick Lodiers (BNN) zette Kathleen Ferrier (CDA) voor het blok waarop zij volmondig zei dat ook het CDA voor een wet op transparantie binnen het bedrijfsleven is, zodat consumenten kunnen weten wat ze eten. Bert Koenders (PvdA) zei daarop "Dat is fantastisch, dan dien ik hem (wetsvoorstel) morgen weer in".

Naast games, battles en interviews draaiden in de Film lounge een dertigtal nieuwe korte films over de eerlijkheid van ons eten. De makers van 'Weet wat je in huis haalt', wonnen de eerst prijs van de fairfood filmwedstrijd en kregen uit handen van Johan Nijenhuis (Costa, Zoop) een reis naar het internationale filmfestival in Gijon. In de Goede doelen lounge presenteerde fairfood zich samen met 15 andere maatschappelijke organisaties. Naast informatie kon iedereen hier genieten van gratis eerlijke hapjes.

Dat honger en armoede in de wereld hoog op de agenda staan van publiek en politici is gisteren gebleken. Helemaal nu duidelijk is dat ook het publiek hier iets aan kan doen; eat fair, beat hunger. Zo staat er vanaf vandaag bij restaurant Lux in Nijmegen een fair nagerecht op de kaart en serveren Deloitte & Eurest op Wereldvoedseldag een faire lunch en een diner gemaakt met door fairfood als fair beoordeelde producten.

N.B. De uitslag van het eerste fairfood fairness onderzoek, waarin 1200 (mainstream) merkproducten op hun fairness zijn beoordeeld, is vanaf 16 oktober beschikbaar op www.fairfood.org. Ook de films van de filmwedstrijd zijn hier te bekijken.
---

Over de organisatie
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die de consument aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en drinken. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden.