Ingezonden persbericht




inleiding

Op 22 november 2006 vinden er verkiezingen voor de Tweede Kamer plaats. In de campagne zullen de partijen weer veel over onderwijs praten. Maar praten de partijen dan ook over de positie van het onderwijs ondersteunend personeel in het onderwijs? De website oopplatform.nl heeft de verkiezingsprogramma's van de meest bekende partijen doorgenomen. Doel was om te achterhalen welke rol de partijen toedichten aan het belang van onderwijs ondersteunend personeel. De resultaten treft u hieronder aan. Oopplatform.nl dankt oop'er Raymond Stouten voor zijn bijdrage aan dit onderzoek.

r e s u l t a t e n

PVdA
In de arbeidsvoorwaarden van de basisschool en het VMBO moet er ruimte moet komen voor salarisverhoging van 10%. Ook moeten de arbeidomstandigheden worden verbeterd en moeten docenten veel meer ruimte krijgen en beter worden geschoold.

d66

D66 stimuleert de doorstroming van I/D en WIW-ers. 300 miljoen voor voor CAO personeel.

Uit het programma:
Omschrijving Bedrag (in mln. ¤) Kennis en onderwijs
Noodplan studentenhuisvesting ¤ 50 Toegankelijkheid (v)mbo ¤ 100 Onderwijsvernieuwing vmbo ¤ 100 ICT-infrastructuur middelbaar onderwijs ¤ 100 Stimuleren exacte studiekeuze ¤ 100 Inburgering oudkomers ¤ 100 Vouchersysteem HO en bevriezen collegegelden ¤ 150 Openbare toegankelijkheid internet en stimuleren breedband ¤ 150 Hoger onderwijs ¤ 200 Wetenschappelijk onderzoek ¤ 200 Arbeidsvoorwaarden onderwijspersoneel ¤ 300 Afschaffen lesgeld ¤ 400 Schaalverkleining/verzelfstandiging scholen PO, VO en MBO ¤ 500 Totaal kennis en onderwijs ¤2450

Christenunie

Investeringen in het onderwijs 0,7 miljard
Er moet 80 miljoen meer beschikbaar worden gesteld voor huisvesting, het onderhoud en de materiële instandhouding van scholen. Behalve voor achterstallig onderhoud kan de huisves- ting zo worden aangepast aan de onderwijsvernieuwingen, verbetering van de leeromgeving van kinderen en de werkomgeving van docenten. Een investering van 150 miljoen maakt lesurenvermindering mogelijk. Tenminste 3000 extra leraren voor de klas geven ruimte voor lesurenvermindering, die kan worden besteed aan kwalititeitsverbetering. (scholing, cursussen, begeleiding). Ouders met schoolgaande kinderen zien een belangrijke koopkrachtverbetering tegemoet door het gratis verstrekken van leerboeken. Voor het aanpakken van schooluitval wordt 100 miljoen uitgetrokken.

CdA

Het CDA wil minder regels, schaalverkleining, méér vertrouwen in het vakmanschap en de creativiteit van mensen, en méér ruimte voor initiatief. Er moeten meer kleine scholen komen, daarom wil het CDA een fusietoets invoeren. Mensen moeten een leven lang leren om hun talenten te kunnen ontplooien.

sgP

In de kwaliteit van onderwijzers en docenten, aantrekkelijker onderwijs en een goed leefkli- maat op de scholen. Wat zeker níet moet gebeuren, is het onderwijs opnieuw op de schop nemen. Personeel in het onderwijs wordt ten opzichte van de marktsector niet voldoende betaald voor de belangrijke taak die het heeft. Opleiden van jongeren moet gebeuren door gekwalificeerd personeel. Om hen te behouden moeten de arbeidsvoorwaarden verbeteren. schoolboeken van leerlingen zijn voor ouders een grote kostenpost. De SGP vindt dat deze uit overheidsmiddelen betaald moeten worden. Goed onderwijs is de basis voor een goede ontwikkeling van leerlingen. De SGP wil hiervoor extra middelen ter beschikking stellen.

Uit het programma:
Jeugd en onderwijs ¤ 700 Onderverdeeld in:
Jeugdzorg ¤ 75 Arbeidsvoorwaarden onderwijspersoneel ¤ 250 Schoolboeken leerplichtigen ¤ 200 Kwaliteit onderwijs ¤ 175

SP
In het onderwijs komen er meer banen bij, gesubsideerde banen worden niet geschrapt. 2,5 miljard extra voor het onderwijs.
Uit het programma:
Voor handvaardigheid, muziek en gymnastiek op de basisscholen komen voldoende vakleer- krachten. Ook voor tussenschoolse opvang komen voldoende gekwalificeerde mensen. Bovendien gaan we meer investeren in conciërges en klassenassistenten.
Conclusie: OOP'ers worden hier benoemd en positief.

Groenlinks

Leraren krijgen extra steun van gespecialiseerde vakdocenten, onderwijsassistenten en conciërges.
Conclusie: meer OOP'ers.


VVD
Onderwijs 1 miljard. Minder management/burocratie.

één nl
Het onderwijs is het slachtoffer geworden van decennia van ongebreidelde vernieuwingsdrang van de politiek. Het systeem zoals het nu bestaat, houdt geen rekening met de talenten van leerlingen, maar wringt alle jeugdigen in de mal van het gelijkheidsdenken. Kinderen die uitstekend zouden gedijen op een ambachtsschool, vervelen zich nu op het VMBO, en kinderen met cognitieve talenten verpieteren in het studiehuis. Scholen worden overspoeld met opvoedkundige lespakketten die in wezen niet thuishoren in het onderwijs, omdat de verantwoordelijkheid voor de opvoeding primair ligt bij de ouders. Maar ook de geborgenheid van de leeromgeving, een voorwaarde voor een succesvolle afronding van een opleiding, is aangetast. Onder de banier van efficiëntie zijn jarenlang scholen en schooltypen samengevoegd waardoor schoolkolossen zijn ontstaan die alleen nog maar bezig zijn met het binnenhalen van zoveel mogelijk leerlingen. Niet de leerling staat centraal, maar de omvang. De verantwoordelijkheid werd bij leraren weggehaald, managers en beleidsmakers werden belangrijker dan leraren, lesmethoden en lesmateriaal werden centraal opgelegd. Hierdoor is het vak minder aantrekkelijk geworden en de kwaliteit van de leraren sterk achteruit gegaan.

Partij Voor De VrijheiD
Meer aandacht voor onderwijs, gezin en opvoeding kinderen: veilige scholen, kwaliteitsverbe- tering lerarenopleiding, normen en waarden terug in gezin en onderwijs, ouders meer verant- woordelijk voor crimineel gedrag van hun minderjarige kinderen (waar van toepassing ook als het gaat om hun eigen verblijfsstatus).
Geschiedenis en nationale identiteit prominent in het curriculum van alle scholen Menselijke maat terug in onderwijs: kleinere scholen, primaat bij docenten en ouders Afschaffen tweede fase/studiehuis en VMBO, herinvoering ambachts- en tuchtscholen Sociale dienstverlening/maatschappelijke stage verplicht onderdeel schoolcurriculum voortge- zet onderwijs (3 maanden: ouderenbezoek etc.).
Handhaving artikel 23 van de Grondwet (vrijheid van onderwijs), maar moratorium van 5 jaar op nieuwe islamitische scholen.
Wachtlijsten jeugdzorg wegwerken.

einDconclusie

Vooral linkse partijen zijn bereid om te investeren in het onderwijs. Leerkrachten en ouders staan centraal. OOP'ers worden - met uitzondering van de partijen aan de linkerflank - nauwelijks genoemd. Voor OOP'ers (ook die met een ID/WIW-dienstverband) zijn D66, Groenlinks en SP de partijen die het meeste aandacht aan onze beroepsgroep besteden.

colofon
© 2006 oopplatform.nl.
Dit onderzoek is uitgevoerd door Raymond Stouten.
Opmaak:
Keizer & Co webontwerp en dtp (www.keizerenco.nl) - Graauw Foto's: morguefile en stock.xchng


---- --

Voor meer informatie

Patrick Keizer
Oopplatform.nl