Gemeente Hellendoorn
Tijdelijk station Nijverdal-west inzake Combiplan Rijksweg 35
Zowel ProRail als de gemeente Hellendoorn hebben dit jaar onderzoek
uit laten voeren naar de oplossingen die mogelijk zijn voor het
vervoer van treinreizigers op de lijn Zwolle-Almelo tijdens de
buitendienststelling van het spoor in de periode dat de combitunnel in
Nijverdal wordt gebouwd (december 2009-december 2012).
ProRail liet drie varianten onderzoeken:
- een tijdelijk station in Nijverdal-west, waarbij een trein uit
Zwolle tot aan Raalte zou rijden en de reizigers naar Nijverdal zouden
moeten overstappen op een pendeltrein tussen Raalte en Nijverdal-west
- een tijdelijk station bij Haarle
- bussen tussen Nijverdal en Raalte.
Op basis van deze onderzochte varianten kwam ProRail in haar rapport
van januari 2006 tot de conclusie dat voor ProRail een busverbinding
tussen station Nijverdal en station Raalte de gewenste oplossing was.
De gemeente Hellendoorn was van mening dat er in het onderzoek een
variant ontbrak. Voor de reizigers uit deze gemeente was er een erg
logische variant, namelijk een directe treinverbinding tussen Zwolle
en Nijverdal-west, niet meegenomen in het onderzoek. ProRail achtte
deze variant niet haalbaar, aangezien deze niet in te passen zou zijn
in de dienstregeling.
De gemeente Hellendoorn heeft toch gemeend dat deze variant nader
onderzocht zou moeten worden. Daartoe heeft de gemeente contact
gezocht met de Universiteit Twente.
Brede afweging
Op verzoek van de gemeente heeft een student van de UTwente, Sjoerd
Beumer, een brede afweging gemaakt van alle varianten. Hij heeft in
tegenstelling tot ProRail niet alleen gekeken naar de directe kosten
van enkele varianten, maar ook naar de maatschappelijke kosten.
Daartoe is onder meer een enquête onder de reizigers op de lijn
uitgevoerd. Als er een buspendel tussen Nijverdal en Raalte komt, zegt
64% van de reizigers met het reismotief 'werk' de reis op een andere
manier te gaan maken.
Conclusie en aanbeveling
Uit de kosten-batenanalyse van het onderzoek komt naar voren dat een
tijdelijk station met een in de tijd iets verschoven dienstregeling de
beste oplossing is, gevolgd door een tijdelijk station met een normale
dienstregeling. Conclusie van het onderzoek is, dat zowel de directe
als indirecte kosten bij een tijdelijk station lager zijn dan bij een
buspendel naar Raalte. Dit onderzoeksresultaat is afwijkend van het
onderzoek van ProRail.
Het onderzoek toont wel aan, dat de uitvoering en inpassing van een
tijdelijk station echter lastiger is dan een oplossing met een
busdienst. Zo ligt het tijdelijke station op een moeilijk bereikbare
locatie en wordt de bouw van de combitunnel beïnvloed door de
aanwezigheid van het tijdelijke station. Maar deze problemen zijn
oplosbaar.
Ook kan er op dit moment nog geen definitieve duidelijkheid worden
verkregen over de inpassing van een treindienst in Zwolle in de jaren
na 2009, simpelweg omdat gegevens daarover nog niet voorhanden zijn.
Samenvattend betekent dit dat de voordelen voor de reizigers en lagere
kosten samengaan met de nadelen en onzekerheden van een groter risico
in de uitvoering.
Station Nijverdal-west beste oplossing volgens gemeente
De gemeente Hellendoorn is door het onderzoek gesterkt in haar
uitgangspunt dat een station in Nijverdal-west de beste oplossing is
voor de periode van de buitendienststelling van de trein. Andere
oplossingen zouden pas in beeld mogen komen als de risico's van
Nijverdal-west feitelijk onacceptabel zouden blijken.
Zolang dat niet het geval is, zal de gemeente zich hard blijven maken
voor de realisatie van Nijverdal-west, omdat die maximaal tegemoet
komt aan de wensen van de reizigers en ook wat betreft de
maatschappelijke voordelen beter scoort dan een variant met bussen.
Aangezien in het onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren, op
een aantal onderdelen gewerkt wordt met een aantal aannames (omdat
exacte gegevens niet beschikbaar waren), is besloten dat de gemeente
de resultaten van het onderzoek als uitgangspunt neemt voor het
overleg met de andere betrokken partijen. Het rapport is daarom
inmiddels verzonden naar alle betrokkenen en zal de komende weken
besproken worden.
De gemeente Hellendoorn hoopt dat er tijdens het bestuurlijk overleg
op 24 november a.s. meer duidelijkheid komt over de uiteindelijke
mogelijkheden voor de realisatie van station Nijverdal-west. De
uiteindelijke beslissing daarover zal door de minister van Verkeer en
Waterstaat worden genomen.