Gemeente Hellendoorn


Tijdelijk station Nijverdal-west inzake Combiplan Rijksweg 35

Zowel ProRail als de gemeente Hellendoorn hebben dit jaar onderzoek uit laten voeren naar de oplossingen die mogelijk zijn voor het vervoer van treinreizigers op de lijn Zwolle-Almelo tijdens de buitendienststelling van het spoor in de periode dat de combitunnel in Nijverdal wordt gebouwd (december 2009-december 2012).

ProRail liet drie varianten onderzoeken:


- een tijdelijk station in Nijverdal-west, waarbij een trein uit Zwolle tot aan Raalte zou rijden en de reizigers naar Nijverdal zouden moeten overstappen op een pendeltrein tussen Raalte en Nijverdal-west


- een tijdelijk station bij Haarle


- bussen tussen Nijverdal en Raalte.

Op basis van deze onderzochte varianten kwam ProRail in haar rapport van januari 2006 tot de conclusie dat voor ProRail een busverbinding tussen station Nijverdal en station Raalte de gewenste oplossing was.

De gemeente Hellendoorn was van mening dat er in het onderzoek een variant ontbrak. Voor de reizigers uit deze gemeente was er een erg logische variant, namelijk een directe treinverbinding tussen Zwolle en Nijverdal-west, niet meegenomen in het onderzoek. ProRail achtte deze variant niet haalbaar, aangezien deze niet in te passen zou zijn in de dienstregeling.

De gemeente Hellendoorn heeft toch gemeend dat deze variant nader onderzocht zou moeten worden. Daartoe heeft de gemeente contact gezocht met de Universiteit Twente.

Brede afweging

Op verzoek van de gemeente heeft een student van de UTwente, Sjoerd Beumer, een brede afweging gemaakt van alle varianten. Hij heeft in tegenstelling tot ProRail niet alleen gekeken naar de directe kosten van enkele varianten, maar ook naar de maatschappelijke kosten. Daartoe is onder meer een enquête onder de reizigers op de lijn uitgevoerd. Als er een buspendel tussen Nijverdal en Raalte komt, zegt 64% van de reizigers met het reismotief 'werk' de reis op een andere manier te gaan maken.

Conclusie en aanbeveling

Uit de kosten-batenanalyse van het onderzoek komt naar voren dat een tijdelijk station met een in de tijd iets verschoven dienstregeling de beste oplossing is, gevolgd door een tijdelijk station met een normale dienstregeling. Conclusie van het onderzoek is, dat zowel de directe als indirecte kosten bij een tijdelijk station lager zijn dan bij een buspendel naar Raalte. Dit onderzoeksresultaat is afwijkend van het onderzoek van ProRail.

Het onderzoek toont wel aan, dat de uitvoering en inpassing van een tijdelijk station echter lastiger is dan een oplossing met een busdienst. Zo ligt het tijdelijke station op een moeilijk bereikbare locatie en wordt de bouw van de combitunnel beïnvloed door de aanwezigheid van het tijdelijke station. Maar deze problemen zijn oplosbaar.

Ook kan er op dit moment nog geen definitieve duidelijkheid worden verkregen over de inpassing van een treindienst in Zwolle in de jaren na 2009, simpelweg omdat gegevens daarover nog niet voorhanden zijn. Samenvattend betekent dit dat de voordelen voor de reizigers en lagere kosten samengaan met de nadelen en onzekerheden van een groter risico in de uitvoering.

Station Nijverdal-west beste oplossing volgens gemeente

De gemeente Hellendoorn is door het onderzoek gesterkt in haar uitgangspunt dat een station in Nijverdal-west de beste oplossing is voor de periode van de buitendienststelling van de trein. Andere oplossingen zouden pas in beeld mogen komen als de risico's van Nijverdal-west feitelijk onacceptabel zouden blijken.

Zolang dat niet het geval is, zal de gemeente zich hard blijven maken voor de realisatie van Nijverdal-west, omdat die maximaal tegemoet komt aan de wensen van de reizigers en ook wat betreft de maatschappelijke voordelen beter scoort dan een variant met bussen.

Aangezien in het onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren, op een aantal onderdelen gewerkt wordt met een aantal aannames (omdat exacte gegevens niet beschikbaar waren), is besloten dat de gemeente de resultaten van het onderzoek als uitgangspunt neemt voor het overleg met de andere betrokken partijen. Het rapport is daarom inmiddels verzonden naar alle betrokkenen en zal de komende weken besproken worden.

De gemeente Hellendoorn hoopt dat er tijdens het bestuurlijk overleg op 24 november a.s. meer duidelijkheid komt over de uiteindelijke mogelijkheden voor de realisatie van station Nijverdal-west. De uiteindelijke beslissing daarover zal door de minister van Verkeer en Waterstaat worden genomen.